Drømmer du om at blive iværksætter? Jesper Buch og Tommy Ahlers deler deres bedste råd.
SPONSORERET indhold

13 råd enhver ny iværksætter bør følge

Investorerne fra Løvens hule giver deres bedste tip.

Af: Tilde Mariann Broge-Starck Foto: DR1/United Productions Aps
14. okt. 2015 | Livsstil

Hver tirsdag aften kastes nye, håbefulde iværksættere for løverne i DR's programserie "Løvens hule". Fjernsynets version af dyrenes konge bærer skjorte og attachémappe og personificeres af fem kendte danske forretningsfolk, der hver har taget en stor pose penge med til at investere i nye, lovende projekter.

Selv om de hverken har skarpe tænder eller spidse kløer, holder de sig ikke tilbage fra at flå iværksætterne midt over, hvis de ikke kan lide, hvad de hører.

Det er populært at starte egen virksomhed. Dugfriske tal fra analysevirksomheden Experian viser, at der i de første ni måneder af 2015 er blevet åbnet 17 procent flere virksomheder i Danmark i forhold til samme periode sidste år. Faktisk er hele 22.641 nye virksomheder blevet registreret indtil videre i år.

Men hvordan kommer du selv i gang, hvis du drømmer om at søsætte en forretningsidé? ALT.dk bedt to af DR's løver Jesper Buch og Tommy Ahlers om at dele deres bedste råd til at komme godt fra start.

LÆS OGSÅ: Boost din arbejdsdag med disse 5 råd

1. Gør op med dig selv, om du vil bruge den nødvendige tid
At være selvstændig giver frihed, især hvis din forretning kommer til at gå godt.

- Men det betyder også, at du kommer til at arbejde mange flere timer, end du ville have gjort, hvis du havde et almindligt otte til 16-job. Og det giver også en del mere ansvar og stress, siger Jesper Buch, iværksætter, grundlægger af bl.a. websitet Just-eat.dk og forfatter til bogen "Kick-ass – fra kælder til milliard".

Derfor skal du gøre op med dig selv som det første, om du er villig til at investere den tid i dit nye projekt, som det kræver, eller du rent faktisk er for magelig og sætter for stor pris på økonomisk sikkerhed.

2. Find ud af, om der er et marked
En af de ting, både Jesper Buch og Tommy Ahlers gør meget ud af at understrege, er vigtigheden af, at der rent faktisk er et marked for det produkt, du gerne vil sælge. Ingen kunder, ingen penge i kassen.

- Den gode idé eksisterer kun, hvis kunderne vil have den, så det første, du skal gøre, er at finde ud af, om der overhovedet eksisterer et marked for den her idé, siger Tommy Ahlers, der måske er bedst kendt for at have solgt sin virksomhed Zyb til teleselskabet Vodaphone for 50 millioner i 2008.

Ofte oplever han at blive kontaktet af nye iværksættere, der påstår, de har en genial idé.

- "Hvad er det", spørger jeg. "Jamen det er en app, der kan det og det og det." Og det er, hvad de ved. De har ikke prøvet at snakke med potentielle brugere endnu, og det er man nødt til at gøre først, siger han og anbefaler flere ting du kan gøre, for at finde ud af, om der er nogen aftagere til din idé:

3. Snak med folk
Gå ud og snak med 50 mennesker, der kunne være interesserede i at bruge dit produkt. Spørg dem til deres behov og find ud af, hvad de kunne ønske sig af en idé som din.

- Hvis der kommer en og siger, vedkommende har snakket med 50 mennesker, der er i målgruppen, og kan vise mig, hvordan deres svar fordeler sig, så er der lavet et ordentligt stykke data på det, siger Tommy Ahlers.

Samtidig er det også en god mulighed for dig for at gøre din idé ekstra skarp. Og det bliver brugbart, når du senere skal ud og præsentere den for eventuelle investorer.

- Hvis du kan fortælle 50 personer om din idé, skal du godt nok forstå den godt selv og kunne pitche den ret godt, siger Ahlers.

LÆS OGSÅ: Disse 3 ting gør kvinder til gode ledere

4. Sæt en hjemmeside op
En anden mulighed for at afsøge markedet er at sætte en hjemmeside op, der sælger din idé – også selv om du slet ikke står med den færdige vare endnu.

- Design denne hjemmeside som om, at produktet eksisterede og brug 5.000 kroner på at købe Adwords hos Google, siger Tommy Ahlers.

Adwords er en form for annoncering, Google sælger. Du køber bestemte ord, der er relaterede til dit produkt, og når nogle så søger på det ord, bliver de anbefalet at klikke på din hjemmeside.

- På den måde får du noget trafik ind på din side, og kan se hvor mange, der klikker frem til købeknappen. Dem, der gerne vil købe dit produkt, får så at vide: Desværre, vi er glade for din interesse, vi er ikke helt klar med produktet endnu. Men giv os din e-mail-adresse, så skriver vi til dig, når vi har produktet klar, anbefaler Ahlers.

På den måde får du både testet folks interesse, du får opbygget et kundekartotek, og du får skabt noget hype om din idé.

5. Find dig et team
Nu har du undersøgt markedet. Næste skridt på vejen er at færdigudvikle dit produkt. Men det er ikke sikkert, du selv har alt den nødvendige viden for at komme i gang, og derfor er det en god idé at finde en eller flere samarbejdspartnere.

- Det er få store idéer, jeg har set, der kommer fra enkeltpersoner. De kommer typisk fra et team, så mit råd er, at du hurtigt går i gang med at tænke: "Ok, jeg kan det her, men jeg mangler nogen der kan det her". Prøv at finde ud af, hvem i dit netværk, du kunne have lyst til at arbejde sammen med, og hvem der har nogle kompetencer inden for det, du sidder med, anbefaler Ahlers.

6. Læg et budget
Én ting er at have den gode idé. Noget helt andet er at have styr på finanserne, men det er mindst lige så vigtigt. Derfor skal du lægge et budget, så du får en plan for, hvordan din forretning skal løbe rundt.

- Når førstegangsentreprenører kommer til mig med deres første budget, ganger jeg omkostningerne med to og dividerer omsætningen med to. Så har jeg et nogenlunde billede af, hvordan forretningen ser du, siger Jesper Buch.

- Folk er større optimister for deres eget barn, end alle andre er, og det viser sig ofte i budgettet. Man har brug for flere penge, end man regner med. Det, som er vigtigt i førsteårsbudgettet for en investor, er, at der er penge nok. Den omsætning, du sætter dig for det første år, er super vigtig for, at du holder - ellers løber du tør for penge, og så går du enten konkurs eller skal ud og hente penge til en meget lavere værdisætning end i første omgang, siger han.

Det vigtigste det første lange stykke tid, er altså ikke, at du får et overskud, men at økonomien løber rundt. Der findes kurser i budgetlægning, du kan melde dig til, hvis du ikke har erfaring med den slags.

7. Find en alternativ måde at tjene penge på
En af de store overvejelser ved at kaste sig ud i iværksættertilværelsen er ofte, om du mon har råd til at kunne betale husleje og skaffe brød på bordet, indtil dit nye firma giver et overskud. Derfor anbefaler Tommy Ahlers, at du finder alternative måder at tjene penge på. For jo længere du kan komme for dine egne penge uden en investor, jo bedre.

- Kunne du sige sit job op og så bruge lidt af din tid som konsulent, hvor du får en højere timeløn, men til gengæld har en højere risiko?, foreslår han.

Måske du kan leje din lejlighed ud på Airbnb, mens du selv bor hos venner eller familie. Du kan leje din bil ud eller selv køre som Uber-chauffør i din fritid for at tjene lidt ekstra (Uber er dog ikke længere tilgængeligt i Danmark, red.). Dertil kan du skrue ned for din levestandard, lade være med at rejse på ferier i en periode, købe billigere ind og droppe dyre vaner.

LÆS OGSÅ: 17 gode råd, hvis du vil leje dit hjem ud på Airbnb

8. Vis, at du selv tør løbe en risiko
Ved at finde alternative indtægtskilder og skrue ned for dit eget forbrug, viser du samtidig potentielle investorer, at du selv tør løbe en risiko.

- Det er sådan noget, man kan lide at se som investor. For hvis der kommer en og pitcher til mig og ikke selv har løbet en risiko endnu, hvorfor skal jeg så løbe en risiko?, siger Tommy Ahlers.

9. Lav et investment deck
Men hvordan får du så fat i en investor, der kan skyde penge i dit firma og hjælpe dig frem?

- Man skriver ikke bare en mail til sådan en som mig, for så får man at vide, jeg desværre ikke har tid, siger Jesper Buch.

I stedet anbefaler han, at du laver det, han kalder et investment deck. Det vil sige en præsentation på 10-15 sider, der præsenterer bl.a. dit produkt, dine visioner, din markedsundersøgelse og dit budget i nøgletal. Søger du på Youtube på ordene 'investment deck' eller 'pitch deck', finder du flere videoer med udførlige vejledninger til, hvordan du laver en præsentation. Du kan også søge på Google, hvor du kan finde eksempler på, hvordan du stiller dit pitch op.

- Det er det, du skal bruge for at kunne vække vores interesse. Send det til en række business-agenter som du føler kan bidrage med viden og sparring, for ideelt er det viden og sparring, der er det vigtige. Det er ikke så meget pengene, siger Buch.

Der findes flere organisation og offentlige instanser, der kan hjælpe dig med at komme i kontakt med investorer. Besøg f.eks. Vaekstguiden.dk, Connectdenmark.com, Startupsvar.dk og Scandinavianinvestmentnetwork.com.

10. Find en mentor
Som Jesper Buch nævner, er viden og sparring vigtigere end finansiering. Derfor er det heller ikke sikkert, det er en investor, du mangler.

- Hvis du åbner en butik nede om hjørnet og går i banken for at låne pengene, er det ikke en investor, du har brug for. Det kan være, du i stedet har brug for en mentor, siger Jesper Buch.

- Men hvis du skal ud og lave en internetforretning, der skal gå world wide fra dag et, og dit budget siger, du skal bruge fem millioner kroner, så skal du ud og have en investor.

11. Brug crowdfunding
En helt anden finansieringsmulighed er at finde pengene ved hjælp af crowdfunding. Det vil sige, at en masse privatpersoner hver for sig investerer en mindre sum i din idé. I nogle tilfælde kan du sælge din vare til dem på forhånd, inden det overhovedet er sat i produktion, og på den måde få penge til at føre din idé ud i livet.

- Crowdfunding er en fantastisk måde at rejse penge på. På websitet Kickstarter.com f.eks. giver du ikke en del af din virksomhed væk (som du skal, hvis en investor skyder penge i projektet, red.), der får du bare potentielle kunder til at forudbetale produktet. Hvis du gerne vil rejse 200.000 dollar, så skal du bare have 2.000 kunder til at betale 100 dollar hver for dit produkt. Hvis det lykkes, har du også fundet ud af, at der er behov for produktet, for folk har vist interesse for det, og du har fået 200.000 dollar i kassen til at starte op for, siger Tommy Ahlers.

Derfor kan crowdfunding på samme tid bruges som en del af din markedsundersøgelse.

12. 3D-print dit produkt
Du har idéen, måske har du også pengene til at komme i gang. Med mindre den vare, du skal sælge, er en service eller en app, har du nu brug for en fysisk prototype. Ifølge Tommy Ahlers kan det få mange til at holde sig tilbage, for det kan virke svært og uoverkommeligt. Her skal du benytte dig af moderne teknologi.

- Vi lever i en verden, hvor mulighederne bliver flere og flere og billigere og billigere. Der er steder, du kan gå hen og 3D-printe dit produkt for at se, om det virker. Du kommer bare med dit design, som de så printer for dig, fortæller han.
Lav en Google-søgning på ordene '3D-pritner service' , og straks dukker firmaer op, der kan hjælpe dig med at materealisere din idé.

13. Gør det nu bare
- Just do it, citerer Tommy Ahlers sportsfirmaet Nike.

- Der er mange, der ikke tør tage springet. Hvis du ikke tror på, at du kan, så kan du heller ikke. Tænk: "Selvfølgelig kan jeg det. Der er mange idioter, der er blevet rige på det, de laver. De er ikke dygtigere end mig". Det var faktisk det, der fik mig i gang. Sådan ville jeg ønske, der var flere, der tænkte, i stedet for at sætte sådan nogle som mig op på en piedestal og sige "han er så dygtig". Nej. Jeg har bare gjort det. Mod er ikke noget, du får givet. Det er noget, du tager.

LÆS OGSÅ: Her er 5 spørgsmål du skal ringe og stille chefen, inden du sender din jobansøgning

LÆS OGSÅ: Her er 11 råd mod stress – som virker

LÆS OGSÅ: Sådan bliver du mere effektiv på jobbet