5 grunde til, at din personlighed er dit bedste kort
SPONSORERET indhold

Derfor er din personlighed din største force

Har du nogensinde tænkt, at hvis du skal blive succesfuld og have mange kunder, så skal du nok opføre dig på en bestemt måde? Og har du derfor indrettet dig efter flokken, for „sådan gør man jo i min branche“? Så har du begået en af de værste fejltagelser, du kan begå som selvstændig, mener Pernille Melsted og Mette Holbæk, der her forklarer hvorfor.

Af:: Pernille Melsted og Mette Holbæk Foto: Robin Skjoldborg
14. aug. 2012 | Livsstil | ALT for damerne

Anne åbnede sit eget firma, og fordi det var Annes første virksomhed, kopierede hun i vidt omfang den måde, man gjorde tingene på i resten af hendes branche. Hun solgte nogenlunde de samme ydelser, brugte det samme sprog og den slags farver og design, der var normen for websites i hendes branche.

Faktisk tog hun ofte sig selv i at gå i helt samme tøjstil som underviserne på den uddannelse, hun havde taget. Anne lagde sig i slipstrømmen af det, de mest succesrige i hendes branche gjorde. Men hvorfor fik Anne så ikke samme tilgang af kunder, opgaver og... indtægt?

Det fik Anne ikke, fordi hun havde parkeret sin personlighed et sted i garderoben på det uddannelsesforløb, hun havde taget. Hun var i sin iver efter at skabe „det rigtige“ image blevet usynlig og uinteressant for sine kunder. Hun havde overset, at det ikke er nok at være kompetent, kvalificeret og veluddannet, hvis kunderne ikke kan mærke, hvem hun er, hvad hun står for, og hvordan hun adskiller sig fra alle de andre kompetente, kvalificerede og veluddannede i hendes branche. Hello, will the real Anne please stand up?

Læs også: Styrk dit netvæk - 10 gode råd

Vi har haft fingrene i over 200 danske kvinder med egen virksomhed de seneste tre år på vores Business Bootcamp. Det er et seks måneder langt forretningsudviklings-kursus, som vi har udviklet specielt til kvindelige selvstændige. Det er på baggrund af de erfaringer, vi har konstrueret det tænkte eksempel, Anne, ovenfor. Og derfor er det også med en vis overbevisning, at vi insisterer på, at det allerbedste kort, du har på hånden (når det handler om at tiltrække kunder til den forretning, du vil leve af) er dig selv. Ja, dig. Uperfekte, enestående, begavede, begrænsede, fantastiske dig. Og her er vores 5 bedste grunde til det:

Se de 5 bedste grunde på næste side...

1. Når du står ved dig selv, er det nemmere for folk at stå med dig

Du har startet din egen forretning. Du vil gerne have kunder. Og helst så mange, at du kan overbevise din bankrådgiver (og muligvis også din mand) om, at det var en rigtig klog beslutning at vinke farvel til de 35.000 kroner, der fast tikkede ind på lønkontoen hver måned. Du er villig til næsten at gøre hvad som helst for, at så mange kunder som muligt skal kunne lide dig. Kender du det? Velkommen til første lektion i „Den Direkte Vej Til Fiasko For Selvstændige“!

En af de første ting, du som selvstændig skal forlige dig med, acceptere (og muligvis gå i terapi omkring) er, at nogle vil synes, at du, din facon og det, du sælger, er fantastisk – og andre vil synes, at du, din facon og det, du sælger, er decideret frastødende. Med andre ord: Nogle vil synes, du er sød, og andre vil synes, du er dum. Præcis ligesom i skolegården. Forskellen er bare, at du er blevet voksen. Og at du forhåbentlig er blevet voksen nok til at håndtere en afvisning – uden at den vil betyde noget for dig.

Læs også: Job - Sådan styrker du din arbejdsglæde

2. Autenticitet er det nye sort 
Du har allerede læst det. At autenticitet er godt. Og uautenticitet er knap så godt. Men hvad betyder det at fremstå autentisk? Autenticitet er retten til at være sig selv. Også selvom man driver business. Og autenticitet er uløseligt forbundet med integritet. Det føles fantastisk at være i nærheden af mennesker, der hviler i sig selv, som har sluttet fred med deres krusede hår, skæve næse, generthed eller forkærlighed for dyreprint eller røde sko. Og intet føles værre end at være sammen med mennesker, der desperat prøver at fremstå som noget andet eller andre end de er. Og hvis de oven i købet prøver at sælge dig noget, er forstillelse på ingen måder salgs- eller tillidsfremmende.

Du kan ikke fake dig til en anden personlighed (i hvert fald ikke uden at dit bluff på et tidspunkt bliver afsløret). Men du kan lære at bruge din personlighed til din fordel.

På Business Bootcamp oplever vi igen og igen et lettelsens suk forløse hele rummet, når vi pointerer, at det er o.k. at være sig selv. Faktisk siger vi ikke bare, at det er o.k., men påkrævet, nødvendigt, en decideret forudsætning for at overleve som selvstændig.

Mange af de selvstændige kvinder, vi møder (inklusive os selv), har sagt farvel til fast job, fed pensionsopsparing og lækker løn under barsel netop for at blive fri. Fri for corporate dress codes og regler, andre havde lavet. Fri til selv at bestemme. Og mange selvstændige kvinder ender paradoksalt nok med at begrænse sig selv i forhold til indbildte branchenormer og bliver fanget i deres egne forestillinger om, hvordan „sådan en selvstændig som dem“ bør være og se ud.

Men du skal ikke lave dig om. Du skal hylde den, du er. Det er din forretning, for pokker! Endelig. Udnyt det. Kryb ud af din Marimekko-teltkjole, hvis du altid har drømt om stram Max Mara. Lej et kontor ude i en skov i stedet for på Kgs. Nytorv, hvis det er det, du altid har drømt om. Vis, hvem du er!

3. Den, du er, kan være din forretnings særkende
Hvis du kigger dig omkring, har du så en stor opsparing, investorer eller noget som helst andet udefrakommende, der kan finansiere driften af dit firma?Hvis ikke, så har du brug for at få kundernes opmærksomhed i en pokkers fart, inden du løber tør for stakater – men du skal gøre en dyd ud af nøden. For i stedet for at sælge dine varer eller ydelser til „alle, der vil købe“, på samme måde som „de andre gør“, så lad dit eget særkende være med til at definere din virksomheds niche. Når et b-menneske beslutter sig for at drive coachingpraksis på et tætpakket marked, hvad gør hun så? Tilbyder coaching for natteravne. Hvorfor ikke? Eller rådgivning for særligt sensitive, mennesker med ADHD eller kvinder, der får børn alene. Din erfaring er jo på mange måder også dit speciale.

Er du enig i, at tv-kokken og restaurant-entrepreneuren Gordon Ramsay trods alt har fået det bedste ud af at have et... lad os sige opfarende... temperament? Det er en del af hans personlige branding, og de, der er positivt stemt, opfatter det muligvis som udtryk for stort engagement. Og et engageret menneske vil man jo gerne købe noget af.

4. Du er varen – vi køber mennesker, ikke kun løsninger
10 ud af... lad os se... 10 selvstændige kvinder, vi møder, begynder automatisk at læse op fra deres liste af varer og ydelser, når vi spørger dem, hvad de sælger i deres virksomhed. Men det stopper igen, når vi har talt længe nok om, at hver eneste vare eller konsultationstime eller proces er løsningen på et problem, som kunden har. Et problem, som generer kunden så meget, at han er villig til at betale sine velbeskattede kroner for at få det løst.

Men den stopper ikke der – for nok vil dine kunder have løst deres problemer, og det gerne så nemt og smertefrit som muligt, men de vil også gerne gøre det i en gunstig relation med et andet menneske. Det vil vi alle sammen gerne.

Og hvem er det menneske? Dig. Og derfor må du gerne skinne igennem. Det er business, ja, det skal være professionelt, ja. Men det skal også være menneskeligt. For det er mennesker, vi identificerer og forbinder os med, ikke ting.

Måske kender du selv følelsen af at være kunde hos en forretningsdrivende, der er så kompetent, troværdig og hjælpsom, at du sådan set ville købe næsten hvad som helst, hvis vedkommende solgte det? Den forbindelse mellem kunde og sælger har optimale forhold, når du viser, hvem du er.

5. Din passion visner, når du ikke er autentisk
Har du også oplevet foredragsholdere eller undervisere, der tilsyneladende skifter personlighed når de er „på“ og manisk forsøger at kanalisere Tony Robbins eller Lotte Heise, selvom de egentlig var meget rarere både at høre og se på som sig selv? Det er ekstremt hårdt arbejde ikke at være dig selv. Du kan ikke holde til det i længden. Og din forretning kan slet ikke.

Hvis du begynder at slå knuder på din personlighed for at være selvstændig, går der ikke længe, før du begynder at fantasere om både kollegaer og kantinen på din gamle arbejdsplads.
Du har simpelthen ikke råd til at være uautentisk.

For dine kunder kan lugte, hvis der ikke er kongruens – altså overensstemmelse mellem den, du er, når du er professionel, og når du er privat. Ole Henriksen er Ole Henriksen 24/7. Det er hårdt at lade, som om du er en Ole Henriksen energizer-bunny professionelt, hvis din personlighed er langt mere introvert privat. Don’t!

Vores påstand er, at jo mere du tør være dig selv, jo mere lykkelig bliver du i dit arbejdsliv. Din passion dør simpelthen, hvis du hver dag skal anstrenge dig for at iklæde dig dit „professionelle jeg“.

Vi er begge blevet selvstændige for at få lov at være mere os selv, end det var muligt, der, hvor vi hver især var ansat. Vi er også begge nogle sminkedåser, der ikke mener at IQ og MAC er uforenelige størrelser. Og i stedet for at tone vores dullede side ned „for ikke at skræmme nogen væk“, har vi valgt, at det er 100 % o.k. at skrue op for øjenskyggen og undervise i de samme høje hæle, vi går til fest i. Er der nogen, der vil vælge os fra af den grund? Absolut. Men det er helt o.k. Og det er du også.

Kan du blive endnu mere autentisk?

• Spørg dig selv, om du „pakker dig ind“ i en professionel fernis, som skjuler for meget af, hvem du også er?

• Overvej hvor i din måde at drive virksomhed på, du kan lade kunder og samarbejdspartnere opleve mere af, hvem du er som menneske.

• Overvej hvad ved dig, der er særligt. Hvor adskiller du dig faktisk fra andre i din branche? Led også der, hvor du ellers ikke ser – dit temperament, dine private præferencer, din krop, din smag, din omgangsform, dine holdninger og overbevisninger.

• Overvej hvor dit særkende kan komme til udtryk i din forretning. Kan det være i dit udbud af ydelser, varer eller services? I din kontakt med kunder, on- og offline? I dit grafiske udtryk på hjemmeside, materialer eller måske i dit valg af en mere nøje defineret kundegruppe?

• Overvej hvad der er vigtigt for dig, for at du er glad for at gå på arbejde (hvad der giver værdi, mening og glæde for dig), og vær ærlig omkring, hvilke sider af dig selv, du længes efter at udtrykke (også selvom det strider imod, hvad andre i din familie, omgangskreds eller branche gør).

Artiklen har tidligere været bragt i ALT for damerne.