Nu kan du igen tilmelde dig Danmarks hyggeligste kvindeløb.  Læs mere om overraskelserne her

7 veje til at få drømmejobbet via LinkedIn
Flere virksomheder end nogensinde rekrutterer direkte via LinkedIn. Her kommer et hold af LinkedIn-eksperter med de vigtigste råd, hvis du (også) vil finde dit næste job på sitet.
Nyt

7 veje til at få drømmejobbet via LinkedIn

Motivation, faglige egenskaber og så lige et tvist af nogle personlige kompetencer. Disse tre punkter er vigtige i den klassiske jobansøgning, som du sikkert har kæmpet med mere end én gang. Men meget tyder på, at den klassiske jobansøgning snart vil være fortid. For undersøgelser viser, at LinkedIn buldrer frem som de større danske virksomheders foretrukne rekrutteringsværktøj. 

Og grunden, til at LinkedIn er blevet så populær, er åbenlys ifølge Patrick Mark Reimers, der er kommunikationskonsulent hos AJKS (A-kassen for journalistik, kommunikation og sprog) og flere gange har undervist medlemmer i at bruge LinkedIn:

 - Mange arbejdsgivere orker simpelthen ikke at modtage trehundrede ansøgninger, hvor mange af dem er fra dagpengemodtagere, der for at få dagpenge er tvunget til at søge job. Når virksomhederne søger via LinkedIn, får de oftest færre ansøgninger, men fra en mere dedikeret og kvalificeret skare. 

LÆS OGSÅ: Det er jobsamtalens sværeste spørgsmål. Og her er hvad du skal svare

Ifølge Patrick Mark Reimers er omkring 1,7 millioner danskere på LinkedIn, og omkring halvtreds procent af de større danske virksomheder hævder at have rekrutteret via LinkedIn uden det gængse jobopslag. Så der er i høj grad job at hente. 

Men hvordan bruger du LinkedIn bedst til at score drømmejobbet? Det har Dansk Magisterforenings blad Magisterbladet og Patrick Mark Reimers nogle gode bud på. 

1. Profilbillede
Det er vigtigt, at du har et portrætbillede på din profil, der emmer af professionalisme. Det vil sige, at det ikke skal være taget på en strand, men modsat heller ikke være retoucheret så voldsomt, at du ikke kan genkendes til et eventuelt møde. 

(Kilde: Patrick Mark Reimers) 

2. Færdiggør din profil
Hvis du vil være på LinkedIn, så vær der helt og ikke halvt. Det skader mere, end det gavner, at være tilgængelig med en ufærdig profil. Google er nemlig “gode venner” med LinkedIn, så når nogen googler dit navn, vil søgemaskinen linke til din LinkedIn-profil, hvis du altså har sådan én. Har du en LinkedIn-profil, bliver den derfor automatisk en del af dit professionelle ansigt udadtil.

(Kilde: Magisterbaldet - Charlotte Køster Mikkelsen, karriererådgiver i Dansk Magisterforening)

3. Din headline
Din headline kan bestå af maksimalt 120 tegn, og det er her, du skal tydeliggøre, hvad det er, du kan. Men også hvad du vil: Hvem er du, og hvad er det, du er specialist indenfor? Du skal ikke kun skrive din uddannelse og din titel, for den kan variere alt efter hvilket job, du søger. Få sat nogle nøgleord på, hvad det er, du kan. Du kan eventuelt hente inspiration fra andre profiler, hvor du ved, at personen har samme kvalifikationer som dig.

(Kilde: Patrick Mark Reimers)

4. Bliv inspireret af andres karriereveje
Betragt LinkedIn som en stor database, der giver dig unik adgang til andre menneskers cv. Du kan klikke dig ind på folks profil og se, hvordan de har brugt deres uddannelser og job til at gøre nye karrierespring. Går du for eksempel og drømmer om at blive teamleder, kan du kigge på andre teamlederes profil og se, hvilke karriereveje de har taget for at blive teamledere.

Særligt nyuddannede generalister kan få meget ud af at kigge cv’er på LinkedIn igennem som en slags researchværktøj, der viser, hvilke valg det er klogt at træffe, hvis man gerne vil specialisere sig eller have et job inden for et bestemt område.

(Kilde: Magisterbladet - Bodil Damkjær, selvstændig karriererådgiver og LinkedIn-ekspert)

5. Kontaktinformation
Det er vigtigt med tydelig kontaktinformation. Det skal være nemt for virksomheder at få fat på dig, så sørg for, at den kontaktinformation, du viser, er én, som du tjekker hyppigt. Hvis det er udfordrende for virksomhederne at få fat på dig, går de bare videre til den næste kandidat.

(Kilde: Patrick Mark Reimers)

6. Målret din profil
Virksomhederne går ofte efter målrettede kandidater, der har en rød tråd igennem deres profil. Hvis du ved, hvad det er for et arbejde, du drømmer om at besidde i fremtiden, er det derfor en god idé at målrette din profil. Skab forbindelser med dem, der har relevans for dig, men lad være med at sige ja til gud og hvermand, da de let kan komme til at “grise” din profil til med en masse relationer, du ikke skal bruge. Fokusér på at opbygge et netværk i retning af det karriereskift, du gerne vil lave.

(Kilde: Magisterbaldet - Bodil Damkjær, selvstændig karriererådgiver og LinkedIn-ekspert, og Charlotte Køster Mikkelsen, karriererådgiver i Dansk Magisterforening)

4. Flash din faglighed
Har du skrevet en artikel eller en anden form for produkt, som du kan linke til eller uploade på din profil? Så skal du gøre det. For Linkedin handler også om show it, don’t tell it.

(Kilde: Patrick Mark Reimers)

5: Vær aktiv på LinkedIn
På LinkedIn findes der grupper, der er små netværk af mennesker, der har fælles interesser eller arbejder i samme branche. Du kan for eksempel melde dig ind i nogle relevante grupper, hvis du gerne vil have et nyt arbejde, fordi du herigennem kan komme i kontakt med folk, du ikke allerede har i dit netværk. Ved at deltage i debatterne i grupperne kan du vise din faglige viden og dermed gøre dig attraktiv for potentielle nye arbejdsgivere. En anden god måde at være aktiv på LinkedIn på er at anbefale andre for deres kvalifikationer i håb om, at de vil anbefale dig tilbage. På alle LinkedIn-profiler har du mulighed for at skrive, hvilke kompetencer og anerkendelser du har. Hvis der er mange i dit netværk, der anbefaler dig for din erfaring med workshops, dukker du lettere op på skærmen hos rekrutteringsfolk, der søger kandidater med workshoperfaring.

(Kilde:  Magisterbladet - Charlotte Køster Mikkelsen, karriererådgiver i Dansk Magisterforening)

6: Skab nye kontakter
En teori kaldet “six degrees of separation” hævder, at der kun er seks håndtryk – eller færre – mellem dig og ethvert andet menneske i verden. Du kender garanteret én, der kender én, der kender én, der kender landets statsminister. Tanken bag denne teori er, at du gennem dit netværk kan skabe kontakt til et ønsket menneske, og denne teori udfoldes hver dag i praksis på LinkedIn. Lad os sige, at du gerne vil arbejde for Novo Nordisk, men ikke kender nogen, der arbejder dér. Til gengæld er du måske forbundet med en tidligere kollega, som du kan se er forbundet med én, der rekrutterer folk til Novo Nordisk. Spørg din tidligere kollega, om vedkommende vil introducere dig over for kontakten på Novo Nordisk, eller spørg, om du må hilse fra din tidligere kollega, når du selv tager kontakt.

(Kilde: Magisterbladet - Charlotte Køster Mikkelsen, karriererådgiver i Dansk Magisterforening)

7: LinkedIn er for din egen skyld
Hold fast i, at LinkedIn primært er til for din egen skyld. Det er dit cv, dit netværk og din mulighed for at gøre dig attraktiv over for potentielle nye arbejdsgivere. LinkedIn er derimod ikke en PR-kanal for din nuværende arbejdsplads , og det kan være vigtigt at holde fast i, fordi mange arbejdspladser måske beder deres medarbejdere om at dele ting for virksomheden. Måske tænker du, at det umiddelbart virker ret uskyldigt at dele et opslag, som din arbejdsplads lægger ud, men husk på, at alt, hvad du gør på LinkedIn, som ikke handler om din karriere og dine kompetencer, er med til at mudre din profil – og dermed dit ansigt - udadtil.

(Kilde: Magisterbladet - Bodil Damkjær, selvstændig karriererådgiver og LinkedIn-ekspert)

LÆS OGSÅ: "Skal vi nu skyde 2,3 børn ud i de 5 år vi studerer, eller hvad?"

LÆS OGSÅ: 10 ting, jeg har lært om at være nyuddannet og arbejdsløs

LÆS OGSÅ: Vi dokumenterer alt på Facebook. Undtagen vores privatøkonomi – hvorfor egentlig?

Websitet anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Læs mere

Ok