'
Cara Delevingne og Rimmel
Foto: Broadimage/REX/Shutterstock

Cara Delevingne og Rimmel

Cara Delevingne-reklame forbudt i England, fordi den er for manipuleret

Makeup-firmaet Rimmel er blevet tvunget til at trække en video tilbage, da de havde lavet for meget efterarbejde på topmodellen.

Af Susanne Baden Jensen 20.apr.2017 Livsstil

En af verdens pt mest fotograferede kvinder, Cara Delevingne, er kendt for sit stærke blik og smukke øjne, men for makeupfirmaet Rimmel var hendes vipper åbenbart ikke fyldige nok i forbindelse med optagelserne af en reklamefilm.

I England er Rimmel således blevet tvunget til at trække en reklame med topmodellen tilbage, fordi de er gået over grænsen for, hvor meget man kan tillade sig at efterbehandle og ”forskønne” effekterne af et produkt. Det skriver The Guardian.

LÆS OGSÅ: Vogue sammenligner dansk upcoming model med Cara Delevingne

I den ét minut lange film for firmaets ”Scandaleyes Reloaded mascara” ser man Cara Delevingne tage produktet på, mens teksten på skærmen blandt andet lover “extreme volume”.

Men efter en klage over, at reklamen var misvisende og overdrev, har The Advertising Standards Authority (ASA) - en organisation i England, der kontrollerer og regulerer reklamer - undersøgt og fundet, at der er anvendt for mange manipulerende effekter i filmen, herunder airbrushing.

Rimmel vedstår, at der er lavet efterbehandling på reklamen, men de fastholder, at den stadig giver en nøjagtig repræsentation af produktet og dets egenskaber.

De har lagt individuelle falske vipper på Cara Delevingne, hvilket ifølge folkene bag kun var for at udfylde huller og skabe et mere ensartet look. Derefter blev nogle af vipperne i efterproduktionen genoptegnet for at gøre dem mere synlige mod modellens mørke øjenskygge. Men Rimmel nægter, at de ellers har forlænget eller gjort øjenvipperne tykkere.


Cara Delevingne har været brand ambassadør for Rimmel siden 2016. Foto: David Fisher/REX/Shutterstock

The ASA har gengået før og efter billeder, og de er ikke enige med makeup-producenten.

– Fordi annoncen formidlede en volumeforøgende, forlængende og fortykkende effekt af produktet, fandt vi anvendelse af ekstra vipper og efterproduktionsteknikken med sandsynlighed har medvirket til at overdrive effekten ud over, hvad der kunne opnås ved brug af produktet blandt forbrugerne. Vi konkluderer derfor, at den er vildledende, skriver de i deres afgørelse.

Afgørelsen betyder, at reklamen ikke må vises igen i sin nuværende form.

Se den tilbagekaldte film med Cara Delevingne her.

LÆS OGSÅ: Cara Delevingne udgiver sin første roman – her er, hvad vi ved om den indtil videre

LÆS OGSÅ: Cara fik stress og selvhad af at være model 

LÆS OGSÅ: Cara har gjort det igen - fået en skør tatovering


Henter...