Eurowoman

5 nye Facebook-emojis udfordrer ”like-knappen”

Del på

Snart får den lille blå og hvide ”like”-tommelfinger hård konkurrence på Facebook. Sig goddag til knapperne ”love”, ”haha”, ”wow”, ”sad” og ”angry”.

Af Anne Nørkjær Bang 30.jan.2016 Livsstil

Efter fire måneders test på brugere i Irland og i Spanien og efterfølgende tests på filippinske, chilenske, colombianske og portugisiske brugere, er fem nye Facebook-knapper, der skal fungere som supplement til ”like”-knappen, nu klar til at møde resten af verden.

De fem nye ikoner er emoticons, humørikoner, der skal gøre det nemmere at udtrykke forskellige typer af følelser. De har fået navnene ”love”, ”haha”, ”wow”, ”sad” og ”angry” og har været testet siden efteråret 2015. I testversionen var der også en ”yay”-knap, men den er udgået, fordi den var for svær at bruge og mindede for meget om ”like”-knappen, som fortsat vil være at finde på Facebook.

Den såkaldte "yay-knap" bliver ikke en del af det endelige knap-udvalg.

Mark Zuckerberg, administrerende direktør for Facebook, har for nyligt udtalt, at knapperne vil blive introduceret hos samtlige 1,6 milliarder Facebookbrugere ”pretty soon” – altså, meget snart. Det skriver flere amerikanske medier.

Ifølge Trine-Maria Kristensen, der er ekspert i sociale medier, kan de nye knapper betyde, at man bliver tvunget til at stoppe op og tænke over, hvordan man rent faktisk føler, når man ser et billede eller en opdatering:

LÆS OGSÅ: 6 situationer hvor det er okay at føle jalousi

– Jeg tror, vi er mange, der er meget spændte på, hvad det kommer til at betyde. Fordelen ved like-knappen har været, at man ikke behøvede tænke. Der var ingen stop-op-effekt. Enten klikker du, eller også gør du ikke. Med de nye reactions (de nye ikoner, red.) skal du tænke over, om du er mest vred eller ked af det – eller om du i det hele taget vil gøre noget,” fortæller hun.

Når Facebook netop introducerer knappen nu, er det først og fremmest på grund af et ønske fra Facebook selv om at forsøge at skabe endnu mere social interaktion på netværket. Interaktion som også kan måles og bruges, påpeger hun:

– Der har altid været meget kritik af, at man kun kunne enten like eller gøre ingenting - og Facebook bryder sig ikke om, at vi gør ingenting, for det har de sværere ved at måle og dermed sværere ved at bruge. Jeg er sikker på, at de introducerer reactions, fordi de så forventer, at flere af os vil bruge funktionen, da vi med dem kan udtrykke nuancer og ikke afkræves et "Synes godt om", som jo kan dække meget bredt, siger hun og fortsætter:

- Der er også nogle, der mener, at Facebook introducerer emojis, fordi de bliver større og større i de dele af Asien, hvor emojis er meget populære.

Der har før været rygter om, at Facebook også ville lancere en ”dislike”-knap. Den er dog ikke med blandt de nye knapper, og Mark Zuckerberg har da også af flere omgang afvist, at Facebook ville bygge sådan en knap. 

LÆS OGSÅ: Barbie har taget et par kilo på

LÆS OGSÅ: 59 tegn på at du ikke er så original, som du tror

LÆS OGSÅ: Derfor delte du Bowie-billeder og Rickman-videoer

Del på
Kommentarer (0)

Henter...