Nicoline Durup
SPONSORERET indhold

Nicoline tog et vildt karriereskift: Fra Stella McCartney til verdens mest usexede produkter

Nicoline Durup fik brug for en mentor, da hun skulle beslutte sig for et markant karriereskift.

Af:: Lene Roe Rasmussen Foto: Peter Nørby
23. jun. 2016 | Livsstil | ALT for damerne

I industrikvarteret i Lynge er der temmelig råkoldt i lagerbygningen hos virksomheden Profil Markiser. Her er stakkevis af markiser i metermål og håndværkere iført arbejdsbukser med indsyet knivhylster og tommestoklomme. Så er der også Nicoline Durup på 28 år, der tidligere har arbejdet i fashion-butikken Holly Golightly og som pr-agent for Stella McCartney i London.

− Jamen, der skete det, som der jo sker i familievirksomheder. Min far begyndte at tænke på, om firmaet bare skulle køres ned eller sælges videre, når han engang skulle på pension. Jeg tænkte, det ikke kunne være rigtigt – det er det, jeg er vokset op i, det er min fars livsværk.

Nicoline begyndte derfor at overveje, om hun skulle gå ind i sin fars virksomhed, der producerer markiser. I lagerbygningen kigger hun på en markise og smiler:

− De her produkter, de er nok noget af det mest usexede i hele verden, så jeg tænkte virkelig over, om det overhovedet var noget, jeg på sigt kunne arbejde med. Æstetik har jo altid været en stor del af mit liv.

Man kan vist roligt sige, der er noget af et kvantespring fra modebranchen til markedet for markiser, og der var da også mange forskellige meninger og holdninger til, hvorvidt Nicoline skulle gå ind i sin fars virksomhed.

LÆS OGSÅ: Dit netværk er større, end du tror - men tør du bruge det?

Netværk over kaffe
Den ene dag ville Nicoline det ene, den næste ville hun noget andet.

− Jeg var så træt af, at jeg ikke kunne se mig selv i tingene – hvad var det egentlig, jeg gerne ville? Så jeg endte med at skrive mine tanker og bekymringer i en mail til Jette Egelund fra Vipp. Jeg kendte hende overhovedet ikke, men jeg kendte til hendes historie. Hun havde selv overtaget Vipp fra sin far, selvom det ikke havde været hendes intention.

Da Nicoline trykkede send, gik der ikke mere end et kvarter, så poppede en mail op i indbakken, hvor Jette Egelund spurgte, om de skulle mødes over en kop kaffe.

− Efter halvanden times kaffe, snak og halvtuderi gik jeg gennem Kongens Have, så satte jeg mig på en bænk og tænkte: Okay, fuck det, det er det rigtige, det er det, jeg gør. Så jeg ringede til min far og sagde: "Jeg har besluttet mig for at gå ind i virksomheden", fortæller Nicoline.

− Jette er jo ikke et netværk, som jeg har haft, men det er et netværk, jeg har opsøgt. Og i dag fungerer hun som min mentor.

Hun er mentor på to planer, for der bliver både lagt øre til, når Nicoline er frustreret over at arbejde sammen med sin far, og så er der den praktiske sparring, når det handler om, hvordan man driver en virksomhed. 

Nicoline vender endnu en gang blikket på de udslåede markiseduge. Min største bekymring ved at gå ind i det her var faktisk, at jeg jo ikke aner, hvordan man sætter sådan en her op? Der sagde ­Jette: "Det er ikke det, det handler om – det handler om, at du omgiver dig med de rigtige mennesker".

Da Nicoline for godt et år siden stod mellem valget – mode eller markiser – havde hun ikke forestillet sig, at hun kunne få den rolle og funktion i sin fars virksomhed, som hun har i dag.

− Jeg får jo min energi fra modebranchen og fra at møde mennesker – ­ville jeg overhovedet komme til det? Eller ­ville jeg komme til at sidde her i Lynge i et industrikvarter på en koboltblå kontorstol og kigge ind i et gulligt fyrretræsmøbel? Men jeg har aldrig gjort så meget ud af mit netværk som nu. Det er noget, jeg har opsøgt, jeg kunne da godt have sat mig ned på mit kontor og tænkt strategiske tanker. Men jeg har valgt at opsøge folk udefra omkring branding og alle mulige andre ting.

Nicolines bedste råd om netværk
● Hellere spørge en gang for meget end en gang for lidt – for de fleste folk er villige til at hjælpe.
● Mange kvinder tør måske ikke rigtig, hvis de ikke kender personen, for hvad skal man så snakke om, hvis personen ikke rigtig har noget at sige? Hav en backup-plan, tænk på noget andet, I også kan tale om.
● Man skal turde tage kontakten selv. Jeg er selv tit den, der breaker isen – virk interesseret, glad og positiv.

LÆS OGSÅ: Sådan gik Sara fra at være receptionist til blogger

LÆS OGSÅ: Eksperiment: Kan jobcoachen få langtidsledige Sidsel i arbejde?

LÆS OGSÅ: Eksperiment: Sådan får Sidsel solgt sig selv på karriemesse