Ny kampagne sætter fokus på danske kvinders forskellighed
Det danske magasin Ethniqa Magazine har siden 2009 sat fokus på danske kvinder med anden etnisk baggrund. For nylig har de igangsat en kampagne, hvor de igennem sociale medier har som mission at vise præcis, hvor forskelligt danske kvinder ser ud.
"Den danske sang er en ung blond pige", sådan lyder Kai Hoffmans tekst fra 1924, men den tekst bliver nu udfordret af en gruppe unge kvinder, der vil sætte fokus på, hvordan danske kvinder ser ud i 2014.
Skaberen bag Ethniqa Magazine, Ayan Mouhoumed, er født og opvokset i Danmark, men har dansk-somalisk baggrund. Hun startede i sin tid Ethniqa Magazine, fordi hun ikke følte sig repræsenteret i det danske mediebillede. Men også for at gøre opmærksom på den mangfoldighed, der er i Danmark. Kvinderne bag redaktionen er frivillige og danske med rødder fra hele verden blandt andet Pakistan, Somalia og Filipinerne.
Fra Oprah til alle kvinder
- I 90'erne var den eneste dansker med anden etnisk baggrund end dansk i medierne Rushy Rashid, og jeg blev så glad, da jeg tidligere kunne spejle mig i Oprah Winfrey ovre i USA. Fortæller hun og fortsætter:
- Jeg synes ikke, at medierne ser kvinder som mig som danskere, når jeg ser, hvordan de portrætterer os i medierne.Vi har ifølge medierne aldrig en holdning om politik, mode eller bare helt almindelige hverdagsting. Vi skal derimod hele tiden tage stilling til æresdrab, ligestilling, Islam og undertrykkelse. Man ser ikke mig og disse kvinder, som det vi er - nemlig kvinder.
For nylig har Ayan Mouhoumed sammen med de andre kvinder fra Ethniqa Magazine, startet kampagnen "Danske kvinder kommer i alle farver", og alle kan deltage.
- Ved at lave vores motto om til en hashtagkampagne på de sociale medier, kan vi nå ud til endnu flere med vores budskab. Vi hylder danske kvinder, uanset hvilken hudfarve de har, eller hvor kruset deres hår er.
Du kan deltage i "Danske kvinder kommer i alle farver"-kampagnen ved at poste et billede af dig selv under hashtagget #danskekvinderkommeriallefarver.
Læs mere på Ethniqa Magazine.dk og følg kampagnen på deres Instagram.
Ayan Mouhoumed er skaberen bag Ethniqa Magazine