Nytårsforsæt
Nytårsforsæt
ALT for damerne

Nytårsforsæt

Sådan laver du et nytårsforsæt der holder!

Del på

De fleste af os gør det mere eller mindre ubevist omkring nytår: Gør status og sætter os nye mål for det kommende år. Men for rigtig mange bliver denne årsopgørelse mest af alt en konstatering af, at man STADIG ikke har nået sine mål. Få her eksperternes forklaring på, hvorfor nytårsforsæt så ofte går galt – og ikke mindst gode råd til, hvordan det lykkes dig at gennemføre dine mål for dette år.

Af Camilla Folsach Madsen 21.dec.2012 Livsstil

Forsæt er en sikker del af manges nytårsritualer sammen med dronningens nytårstale, syrlig champagne, sød kransekage og skrigende fællesnedtælling til midnat og det spritnye år, der er i vente. År efter år beslutter vi os for én gang for alle at smide de tre genstridige kilo, være bedre forældre, finde en sød kæreste, leve sundere, løbe et maraton, få arbejde i udlandet – eller i det mindste få en gedigen lønforhøjelse. Og som regel kan vi 12 måneder senere – trods de gode intentioner – forundret konstatere, at dette ikke blev tilfældet. Og det er der flere grunde til.
Coach og forfatter Pernille Melsted afholder hvert år nytårskursus, hvor hun hjælper deltagerne til at gøre status og lægge passionerede planer for det kommende år. Og hun kender efterhånden faldgruberne:

En af de væsentligste årsager til, at nytårsforsæt ikke lykkes, er, at man vil for meget på én gang. Man vil både lære at danse salsa, tabe 3 kilo, spinne fire gange om ugen, få styr på sin økonomi og i øvrigt renovere sit køkken totalt – og helst i januar måned. I stedet var det bedre at spørge sig selv: 'Hvad ville gøre den største forskel i mit liv, hvis det blev gennemført?'" forklarer Pernille, der for femte år i træk afholder sit nytårskursus 30. december.

– Mange er heller ikke gode nok til at sætte sig præcise mål. Det er ikke nok at sige, at man vil spise sundere eller lære at meditere. Man skal være superpræcis og finde ud af, hvordan man opnår målet. Hvornår, hvor tit, hvor længe og eventuelt med hvem, siger Pernille Melsted, der selv et år besluttede, at hun ville have større mod – og derfor altid træffe de modige valg, når hun blev spurgt om noget. Med succes.

Vær ærlig overfor dig selv
For du kan faktisk godt sætte dig ned og lave nytårsforsætter, som du ikke behøver frygte kommer tilbage som en syngende lussing 31. december. Ja, faktisk er nytåret en hel unik mulighed for dig, mener Pernille Melsted:

– Der er noget rituelt ved selve nytåret og den cykliske gentagelse. Det er dejligt at sætte punktum og spørge sig selv: 'Hvad vil jeg så næste år?' Det er en ny chance, og i det nye år kan man være en anden. Det virker meget frisættende, forklarer hun.
Psykolog Kisser Paludan afholder nytårskursus i januar og er enig i, at nytårsforsætterne ikke behøver være en årligt tilbagevendende dårlig samvittighed.

– Vi har som mennesker brug for at sætte os nogle mål og nå dem. Men det er vigtigt, at man først gør op med sig selv: 'Hvorfor vil jeg det her?' Det skal komme fra hjertet, give mening og bidrage positivt til dit liv. Og så må man også gøre op med sig selv, hvad der understøtter det. Hvis man gerne vil tabe 20 kilo, bliver man også nødt til at se på, hvorfor man trøstespiser og er så ulykkelig, siger hun.
Og netop bevidstgørelsen på flere planer er den vigtigste del af et nytårsforsæt, forklarer coach Pernille Melsted:

– Det handler om at blive bevidst om de små valg. For hvert eneste valg, vi træffer, bringer os tættere på eller længere væk fra det, som vi gerne vil opnå. Det er jo ikke tilfældigheder, der gør, hvor vi lander om et år. Man tager ikke 7 kilo på over night, får 50.000 kr. i gæld eller ødelægger sit parforhold over night. Det er en masse små valg hele tiden, der gør det.

Drop evighedsforsætterne
Og når man så er kommet frem til, hvad ens nytårsforsæt er, skal man sørge lige at kigge dem efter i sømmene en ekstra gang, inden man hopper ud fra sofaen.
– Nytårsforsæt, der omhandler sundhed, er ofte drevet af dårlig samvittighed og en fornemmelse af 'jeg burde'. Og så er der mange uudlevede drømme, såsom at skrive en bog eller emigrere til udlandet blandt folks nytårsforsætter, forklarer Pernille Melsted.
Men man skal give slip på de gamle drømme og sige 'pyt', hvis de har overskredet sidste salgsdato. Når du så er nået dertil, hvor du har sat dig et mål, som du udmærket ved, hvad stammer fra og hvad du forventer, at det vil give dig, skal du vide én ting: Det bliver ikke let!
– Vi undervurderer tit, hvad det kræver at ændre ting. Hvor meget disciplin det kræver at gøre ting, selv om alt taler imod det. Man skal virkelig være klar til at tage konsekvenserne, siger Kisser Paludan.
Både hun og Pernille Melsted opfordrer derfor til, at man finder nogle at alliere sig med. Nogle, der kender til éns nytårsforsæt, som støtter én og som man kan tale med, når det bliver op ad bakke med alle de fine planer.

Visualisér – og vær realistisk
Ifølge Kisser Paludan er en rigtig god metode til at opnå sine mål at lade som om, de allerede er opnået:
– Man skal visualisere det – og tro på det. Hvis man gerne vil føle sig mere sexet, så skal man også opføre sig som en, der føler sig sexet. Man skal nemlig være meget opmærksom på, om man bevæger sig væk fra noget eller hen mod noget. Hvis man gerne vil være rig, dur det jo ikke, at man føler sig som en fattig. Så udsender man en energifrekvens, der signalerer underskud – og så er det også underskud, man får tilbage.
Men der er selvfølgelig også grænser for, hvor meget man kan visualisere sig til. Derfor er det vigtigt at have en sund portion realisme med i overvejelserne.

– Hvis du gerne vil sige dit job op for at sælge hjemmehæklet babytøj, så må man også undersøge, om der rent faktisk er et marked for det. Og man skal vælge ting, der er inden for ens indflydelsessfære. Hvis man gerne vil have en kæreste, må man også gøre noget. Så nytter det ikke, at man sidder og venter på, at det banker på ens dør, forklarer Pernille Melsted.
Hun opfordrer afslutningsvist til, at årets sidste dage ikke alene handler om, at man planlægger fremtiden med store armbevægelser. Man skal også huske at fejre det, man rent faktisk har opnået – og droppe tanken om det, man ikke fik gjort:

– Nytåret handler ikke kun at sætte større mål. Det handler også om alt det, du skal tilgive dig selv for. Skriv dine tanker, undskyldninger og overbevisninger ned – og smid papiret væk."
Og måske er det lige præcis det, du skal gøre i disse dage: Tilgiv dig selv for, at du ikke fik nået alle dine nytårsforsætter i år – og sætte dig nogle nye, realistiske, mere præcise og ærlige for 2012.

DE 3 KLASSISKE FEJL (OG LØSNINGERNE)
1. Du vil for meget på en gang
Løsning: Prioritér og sortér dine nytårsforsætter i "hængepartier" og "nye mål". Skriv dem ned! Hængepartier skal kunne streges på to do-liste med en enkelt handling (f.eks. køb blender, tilmeld pilates, ring til revisor) og skal udryddes dag for dag i januar. Spørg i stedet dig selv, hvad der vil gøre den største forskel i dit liv, hvis det bliver gennemført.

2. Dine mål er upræcise (eller urealistiske)
Løsning: Hvis du f.eks. vil gå tidligere i seng eller have mere kvalitetstid med mine børn, skal målene gøres ekstremt præcise. Spørg dig selv hvad, hvordan, hvornår og hvor længe? Svaret kunne være, at man tre gange om ugen ligger i sin seng inden kl. 22 og dedikerer alle hverdage mellem kl. 16.30-17.00 til at lege med ens børn. Hvis du er villig til at gøre, hvad det kræver af fokus og hårdt arbejde, kan du formentlig godt opnå det. Hvis ikke, strander målene og drømmene der.

3. Du har ingen at holde dig ansvarlig overfor
Løsning: Halvdelen af din succes handler om at "sige det højt" og forpligte dig overfor en anden. F.eks. en veninde eller kollega. Del nytårsforsætter med hinanden og gør status en gang om ugen i januar på telefon, mail eller sms. Justér hvis nødvendigt, og lav gerne belønninger. Men husk at nogle mennesker er mere motiveret af straf end belønning.
Kilde: Pernille Melsted

DETTE SKAL DU GØRE, INDEN DU SÆTTER DIG MÅL
(for at blive klar over, hvad de egentlig bunder i)

• Spørg dig selv: 'Hvorfor vil jeg det?' På den måde finder du ud af, hvad baggrunden er for dit ønske. Vi tror ofte, at vi bliver lykkelige, når bare vi får jobbet, kæresten, babyen, den rigtige vægt, osv. Men for langt de fleste er det jagten på en følelse, det hele bunder i. Den er vigtig at kende. Spørg derfor også dig selv: 'Hvad er det for en følelse, jeg vil opnå?'

• List ord op, som beskriver, hvordan du forestiller dig, du vil have det, når dit mål er realiseret – hvilken følelse du forestiller dig, at det vil give dig (f.eks. stærk, selvsikker, tryg, glad, kærlig, spontan osv.)

• Fokusér først og fremmest på at få adgang til/aktivt dyrke disse følelser i 2012 – frem for blot at jagte målet. Det er i sidste ende følelserne, der tæller, når du skal måle din succes.

Kilde: Pernille Melsted

LÆS OGSÅ: Nytår: Sådan kreerer du en perfekt, børnevenlig nytårsmenu med krudt i

Eksperterne
Pernille Melsted
Er uddannet coach hos Debbie Ford i USA og har arbejdet som selvstændigt som coach side 2004. Udgav i 2006 bestselleren "Find din passion på 4 uger." Efterfølgeren "Udlev din passion på 4 uger" udkom i 2008 og i dag er Pernille Melsted Danmarks førende passionsekspert. Derudover holder hun foredrag og workshops – blandt andre det årlige "Nytårskur(sus)", der afholdes 30. december. Læs mere på Pernillemelsted.com.

Kisser Paludan.
Er uddannet psykolog og er indehaver af Personal Excellence, der udbyder kurser, workshops og foredrag. Hun arbejder som mentor, foredragsholder, terapeut, skribent, forfatter og kursusleder – bl.a. afholder hun retreat på Bali og nytårskursus i januar. Læs mere på Kisserpaludan.dk.

Del på
Kommentarer (0)

Henter...