Kirsten Helstrup
SPONSORERET indhold

Kirsten har en særlig evne, der har indbragt hende over 800 præmier

Kirsten Helstrup har en særlig evne: Hun kan trylle med ord. Beviset er den bil, de 70 rejser, de to badeværelser og de massevis af andre præmier, hun gennem årene har vundet i slogankonkurrencer.

Af:: Anne Schøning Christensen Foto: Sine Nielsen
07. jun. 2017 | Livsstil | Hendes Verden

Kirsten Helstrup har altid en notesblok på sig. Hører hun et anderledes ord, en smart vending, en særlig sætning eller et fængende slogan, skriver hun det straks ned. Nogle gange vågner hun midt om natten og griber blokken, fordi hun får en pludselig ide med ord som rejsefeber, trolderik eller tændrør.

Kirsten kan nemlig som få trylle med ord. En speciel evne, som siden 1985 har indbragt hende over 800 præmier i slogankonkurrencer, ja, faktisk har hun vundet så mange konkurrencer, at hun i 1988 blev optaget i Guinness Rekordbog.

Tænder gnist i japanske biler er blandt Kirsten egne favoritter. Sloganet, som hun lavede for en bilproducent i begyndelsen af 1990'erne, sendte da også hende og manden på en rejse til Japan – en rejse blandt mange, for uden at kende det præcise beløb vil Kirsten skyde på, at hun igennem årene har vundet for omkring en million kroner – fordelt på badeværelser, eksotiske rejser, en bil, brændstof, et skateboard og fodbolde.

– Jeg har vundet meget mere, end jeg turde drømme om. Det er jeg glad for, men det er ikke præmierne, der driver mig. Det er legen med ordene; jeg kan ganske enkelt ikke lade være, forklarer hun.

LÆS OGSÅ: Dansk teaters mest berømte par har kendt hinanden i 59 år

Droppede jobbet

På et tidspunkt skulle Kirsten lave et slogan til Slender slanketabletter, en opgave, hun havde et par timer til at løse.

– Sloganet kom til at hedde Slender opfylder livets mål. Det kom til mig, da jeg sad i saunaen, og sådan er det tit: De dukker op alle mulige steder; i bilen, til sport, eller når jeg sover, fortæller Kirsten, der vandt en rejse til USA for det slogan.

Den ihærdige ordleg resulterede også i, at hun for flere år siden stoppede med at arbejde som farmakonom. Da hendes sloganproduktion var på sit højeste, var det ikke unormalt, at hun sendte over ti breve med slogans af sted om dagen. Samtidig havde hun travlt med at holde øje med nye konkurrencer i aviser og blade.

– Mine kolleger kunne tydeligt se, at jeg havde tankerne andre steder. Ord og vendinger kørte rundt i hovedet på mig, siger hun.

Store, tunge ringbind med udklip fra ugeblade, magasiner og aviser bevidner, at Kirsten har været en særdeles produktiv dame og flere gange er blevet interviewet i forbindelse med sine sloganer og store gevinster.

– Da det gik bedst, kunne jeg nærmest ikke gå på gaden. Alle vidste, hvem jeg var. Det var sjovt nok, men jeg havde det nu bedst med, at der ikke blev gjort det store ud af det, siger hun.

Da Kirsten havde været i både Go' aften Danmark og TV2's regionalnyheder rundt omkring i landet, begyndte firmaerne selv at kontakte hende, men ellers fungerede det sådan, at slogankonkurrencerne lå i supermarkeder eller i ugeblade og aviser.

– Jeg kunne have gang i 30 konkurrencer på samme tid. Sådan er det ikke længere; nu foregår det hele på nettet og er mest afkrydsningskonkurrencer, siger hun.

LÆS OGSÅ: Drømmer du om dit eget orangeri?

Fuck og fedt er udelukket

Selv om Kirsten har en særlig fornemmelse for ord, ligger der også tanker og overvejelser bag hendes utallige sloganer. Det handler nemlig også om at sætte sig ind i målgrupper og firmaprofiler, fortæller hun, og så er det vigtigt, at et slogan bringer smilet frem.

– Det skal være humoristisk. Så husker folk det, og det er i bund og grund det, det handler om: at det hænger ved og skaber associationer.

Kirstens slogans skal også gerne have dobbeltbetydning. Et godt eksempel er sloganet Det bruner bare, som hun udtænkte til en producent af sollotion i 1990'erne.

– Det kan betyde to ting: At det bruner de bare ben. Og at det er effektivt. Det gør det, som det skal: Det bruner bare, forklarer hun.

Skal Kirsten lave et slogan til eksempelvis hårshampoo, kigger hun i sin notesbog som det første. Her leder hun efter alle de ord og vendinger, der siger noget om hår, hvilket kan være alt fra smukt og velplejet til krus og høstak.

– Jeg sætter ordene sammen på små stykker papir, som jeg har liggende på mit skrivebord. Så vender jeg tilbage flere gange og kigger på papirerne. Nogle ryger ud, andre bliver lavet om, og til sidst sidder det i skabet, fortæller hun.
Kirsten kunne dog aldrig finde på at bruge ord som fuck eller fedt. Hun bryder sig ganske enkelt ikke om dem.

– Det er popsmarte ord, og på mig virker det useriøst. Men der er alligevel nogen, der bruger dem. Jeg synes, det er ærgerligt, siger hun.

LÆS OGSÅ: Disney-legende: Tivoli var inspirationen til Disneyland

Eventyret er slut

Kirsten leger stadig med ord og slogans. Men i dag er der langt mellem de gode konkurrencer og store præmier, og selv om hun egentlig har det bedst med, at der ikke er fokus på hende, savner hun alligevel tiden, hvor sloganproduktionen var på sit højeste.

– Set i bakspejlet har det været lidt af et eventyr, siger hun og fortsætter med et smil:

– Jeg må jo acceptere, at der ikke længere er så mange, der spørger til mine sloganer, men jeg vil gerne have gang i det i igen. Der er stadig masser af firmaer, som bruger sloganer. Så min notesblok har jeg stadig på mig. Jeg kan slet ikke lade være.

Anbefalet til dig