Har du (også) oplevet, når mødre bliver til verbale monstre på de sociale medier som Facebook? Ikke et kønt syn, vel? Foto: Nimastock
Vores Børn

Facebook: Når mødre bliver til monstre

Tonen blandt mødre kan indimellem blive virkelig harsk, når vi diskuterer online f.eks. på Facebook. Hør hvorfor, og læs, hvad du kan gøre for at øge respekten på de sociale medier – og undgå selv at blive til et monster.

Af Camilla Haldrup 13.aug.2013 Børn

Ekspert i sociale medier Fabiola Christensen oplever, at mødre i stigende grad tager bladet fra munden på den ubehagelige måde, når de færdes på nettet.

– Mødre er meget hjælpsomme over for hinanden på nettet, men de brokker sig også meget, og jeg synes desværre, at tonen er blevet værre, siger hun og fortsætter:

LÆS OGSÅ: 10 hemmeligheder om at blive mor

– Folk sidder bag deres computer og glemmer, at alt hvad de skriver, kan blive fundet på google eller bliver læst af flere hundrede eller tusinde andre. Folk tænker desværre ikke over konsekvenserne af deres debat og tone på de sociale medier.

Mødre hvæsser kløer

Anja Frederiksen står bag 7 mødregrupper på Facebook, hvor medlemmerne er mødre, der har fået børn i 2008-2014. Hun startede den første gruppe under barslen som et supplement til de to mødregrupper, hun så i “den virkelig verden”.

– Jeg elskede – ELSKER! – begge mine mødregrupper, men følte ofte, at når jeg gik hjem derfra, havde jeg lyst til at snakke mere! Jeg syntes, jeg havde så mange spørgsmål om alt muligt og tænkte, at det kunne da være skønt med en masse 2012-mødre samlet ét sted. Et sted hvor vi kunne dele alt og spørge om ALT, forklarer Anja Frederiksen.

Hun synes generelt, der er en god tone i grupperne, og folk er som regel gode til at respektere hinandens holdninger og meninger. Men hun oplever også, at mødrene hvæsser kløer i takt med, at emnerne er blevet mere følsomme, og at frekvensen af indlæg og aktiviteten i gruppen er steget.

LÆS OGSÅ: Mødregruppen – præstationsklub eller nye bedste venner?

– Medlemmerne begynder langsomt at give et måske mere ærligt indblik i deres liv, og hvis så ét eller flere medlemmer kritiserer et valg eller et andet medlems dispositioner omkring deres moderskab, kan det hurtigt føles som enormt grænseoverskridende. Nu sad man jo her foran computeren og følte en samhørighed med de andre medlemmer i gruppen, for så at opleve at blive udfordret på sine handlinger og holdninger, siger hun.

“Stjal” barn, og fik hug på Facebook

Ifølge Anja Frederiksen kan det være en enkelt formulering, der kan hidse en person op, eller upræcist sprogbrug der fejltolkes af et medlem, og så er det ikke altid, at medlemmet får mulighed for at forklare sig, inden Facebook/internettet snurrer i ekspresfart.

Et konkret eksempel på en heftig debat, som ifølge Anja Frederiksen kørte af sporet, var da en mor skrev et kontroversielt indlæg i 2012-gruppen, som tæller over 2.000 medlemmer. Moren skrev, at hun havde set en bil med en nøgle i ude foran et supermarked, med en baby på bagsædet af bilen – men ingen voksen i nærheden. Hun valgte at sætte sig ind i bilen og køre rundt om hjørnet for at give den pågældende en lærestreg.

Moderen til barnet var selvfølgelig helt ude af den, da hun kom ud og så, at bilen var væk med hendes baby i den. Hun blev herefter konfronteret af 2012-moderen, der havde kørt bilen om hjørnet, som fortalte hende, at hun ville give hende en lærestreg.

LÆS OGSÅ: Her er de 4 mest populære måder at breake en graviditet på facebook

“Denne historie affødte meget voldsomme reaktioner i gruppen. Hun blev kaldt mange forskellige ting, bl.a. kidnapper, men samtidig var der også mange, som klappede hende på skulderen for hendes mod og for at give den pågældende mor en lærestreg,” fortæller Anja Frederiksen.

Det positive opvejer det negative

Det endte med, at 2012-moderen selv meldte sig ud af gruppen, og endnu har Anja Frederiksen som administrator da heller ikke oplevet at måtte smide nogen ud.

– I stedet forsøger jeg at få de involverede parter til at kommunikere på et niveau, hvor alle medlemmer føler en grad af respekt og forståelse for hinandens udgangspunkt, og selv være ambassadør for den gode tone, siger hun.

– For ja, tonen kan være hård – sådan er vilkårene nu engang på de sociale medier, hvor man ikke sidder face-to-face. Heldigvis er den erfaring og vidensdeling, der foregår i grupperne af så høj en kvalitet, at jeg håber, at man som medlem har en altovervejende oplevelse af at være en del af et givende fællesskab. Det har jeg i hvert fald selv, siger Anja Frederiksen.

Faktaboks

Sådan sikrer du den gode tone, hvis du er…

… mor og færdes meget på de sociale medier:

– Vær mod andre, som du ønsker andre skal være mod dig på de sociale medier.

– Opfør dig pænt, og respekter andre – fuldkommen som i den virkelige verden.

– Vær en giver på de sociale medier. En giver hjælper og giver inspiration til andre – det kommer der altid en masse godt ud af.

– Opsøg de samtaler, hvor du kan bidrage med noget positivt.

… er administrator af en side på for ekspempel Facebook:

– Gør det klart, hvad formålet med gruppen er, f.eks. at debattere, inspirere og vidensdele omkring børneopdragelse.

– Skriv hvilke retningslinjer, der er i gruppen, og husk at minde mødrene om den gode tone.

– Forhold dig så vidt muligt neutral i forhold til de emner, der debatteres.

– Gør gruppen lukket, hvis du ønsker, at det kun er medlemmerne, der kan følge debatten.

 Kilder: Fabiola Christensen og Anja Frederiksen

dupa

Henter...