Find dit barns kærlighedssprog
SPONSORERET indhold

Find dit barns kærlighedssprog

At føle sig elsket har stor betydning for dit barns selvværd. Tjek, om du kender dit barns kærlighedssprog, og find ud af, hvordan du viser din kærlighed.

Af:: Rie Helmer Nielsen
18. jul. 2009 | Børn | Vores Børn

Du elsker sikkert dit barn betingelsesløst, ligesom de fleste andre forældre. Men er du sikker på, at dit barn føler sig lige så højt elsket, som han eller hun faktisk er? Det er ikke sikkert, at du og dit barn taler det samme kærlighedssprog.

Plager din datter tit om at få ting, og elsker hun selv at give gaver? Vil din søn helst have, at du bliver siddende lidt længere, når du putter ham? Eller er det bedste i verden, når du gider give dit barn tøj på, selv om hun sagtens kan klare det selv efterhånden?

LÆS OGSÅ: Det er ganske alvor, når dit barn er forelsket

Alle tre dele kan være små tegn, som peger på hvilket af de 5 kærlighedssprog, der er dit barns primære kærlighedssprog. Hvis du kender dit barns primære kærlighedssprog, kan du bruge det til at sikre, at dit barn føler sig fuldkommen elsket og på den måde får et stærkt selvværd med sig fra barndommen.

Ifølge bogen ”Børnenes 5 kærlighedssprog” af Gary Chapman og Ross Campbell har ethvert barn en måde, hvorpå han eller hun bedst forstår sine forældres kærlighed.

LÆS OGSÅ: Har du et følsomt barn?

Forfatterne mener, at børn har brug for at føle sig elskede og for at få det at vide på den ”rigtige” måde, for at udvikle sig til ansvarlige voksne.

Fyldt kærlighedsbeholder

De 5 kærlighedssprog, som både gælder for voksne og børn, er ”fysisk berøring”, ”anerkendende ord”, ”tid til hinanden”, ”gaver” og ”tjenester”. Børn har brug for at få dækket alle 5 områder, men når de bliver omkring 5 år, vil et af kærlighedssprogene typisk være vigtigere for barnet end de andre.Camilla Madsen er parterapeut og fortæller, at et barn godt kan være i tvivl, om hvorvidt hans forældre virkelig holder af ham, hvis ikke forældrene taler bar nets primære kærlighedssprog. Og det kan være svært, hvis forældrene selv har et andet primært kærlighedssprog end barnet.LÆS OGSÅ: Udvikling: Er dit barn kommet i trodsalderen?– Man giver tit det, som man gerne selv vil have, både i forhold til sin partner, men også i forhold til sine børn. Det kan være, at du selv sætter stor pris på anerkendende ord og derfor giver dit barn masser af ros. Men hvis dit barn har mere brug for tid sammen med dig, så vil barnet ikke få fyldt sin kærlighedsbeholder helt, uanset hvor meget ros barnet får, forklarer hun.

Lavt selvværd

Hun fortæller desuden, at konsekvenserne ved ikke at tale sit barns primære kærlighedssprog kan være, at barnets selvværd bliver lavt. Hvis barnet inderst inde tvivler på, at det er rigtigt, når man siger eller viser, at man elsker det, kan det få konsekvenser.LÆS OGSÅ: Få et barn der strutter af selvværdFor eksempel kan barnet få et uforholdsmæssigt stort opmærksomhedsbehov, risikoen for at barnet bliver et let offer for gruppepres kan øges, og i værste fald kan barnet føle det nødvendigt at søge kærlighed hos andre voksne end sine forældre.

Nyt kærlighedssprog

Camilla Madsen understreger at alle 5 kærlighedssprog skal i brug, selv om barnet har ét primært sprog. Hun fortæller, at kærlighedssprog er medfødt, og at man ikke kan lave om på, hvilket kærlighedssprog barnet primært har. Men til gengæld kan det sagtens ændre sig undervejs i barndommen, så barnet har brug for noget forskelligt på forskellige tidspunkter.Derfor er det vigtigt ikke at lægge sig fast på det ene sprog og så glemme de andre.– Det er først, når man er helt voksen, at man har ét primært kærlighedssprog, som bliver ved med at være det samme.

Find dit barns primære kærlighedssprog

Stil spørgsmålene:

• Hvordan udtrykker barnet sin kærlighed til dig?
• Hvordan udtrykker barnet kærlighed til andre?
• Hvad beder barnet oftest dig/ jer om?
• Hvad beklager barnet sig over?
• Hvad gør dit/ jeres barn, som kan være problematisk for dig at håndtere?

Afsæt i en periode tid af dagligt til dit barn, og giv barnet to valgmuligheder for, hvad i skal bruge tiden til:

– Eksempelvis at gå i biografen (tilbringe tid sammen) eller købe noget, barnet har ønsket sig (gaver).
– At gå en tur (tilbringe tid sammen) eller sidde tæt sammen og læse en bog (fysisk berøring).
– At se, hvor god barnet er blevet til at sjippe (ros og anerkendelse), eller om du skal lappe barnets cykel (tjeneste).

Det er vigtigt, at der kun er to ting at vælge mellem, og at de er nogenlunde ligeligt fordelt på tid, økonomi og energi fra forældrenes side.

Du kan også i en periode fokusere på et af kærlighedssprogene og så se reaktionen. Hvis dit barn ikke viser tydelige tegn på ét kærlighedssprog i løbet af en uge, så skift sprog i en uges tid og se, hvad der så sker.

Tegn på, at dit barns primære kærlighedssprog er:

GAVER

Barnet går meget op i at lave små gaver til sine venner eller familiemedlemmer og lægger hele sin sjæl i det. Barnet bliver meget glad for gaver, og gaverne behandles meget specielt.

Tegn på udækket behov: 
Barnet plager hele tiden om at få noget.

FYSISK KONTAKT

Barnet vil meget ofte gerne kramme, putte sig ind til dig, sidde på skødet og få læst højt, holde i hånd og andre former for berøring.

Tegn på udækket behov: 
Barnet vil typisk hele tiden lige tage fat i én, for eksempel ved at kilde én i siden, tage fat i ens ben eller lege brydekampe.

TJENESTER

Barnet vil typisk gerne have dig til at gøre ting, som barnet egentlig godt kan selv, men nyder, at du hjælper med.

Tegn på udækket behov:
Beder meget tit om hjælp til små ting. Barnet kan godt lade som om, han eller hun ikke selv kan disse ting og plage dig om hjælp.

TILBRINGE TID SAMMEN

Barnet sætter pris på, at du er sammen med det og er nærværende. Det er ikke altid det, i laver sammen, der er vigtigt, – barnet kan have forskellige interesser, som det gerne vil have, du deltager i, som for eksempel at se barnet spille fodboldkamp, læse en bog sammen, gå tur sammen eller lave mad sammen.

Det kan også være, barnet har behov for at tale om alt muligt, som han eller hun har oplevet, og gerne vil have, du lytter.
Det er typisk ikke nødvendigt at sætte en hel dag af til at være sammen med barnet, men du kan i stedet give barnet lov til at være med til de ting, der i forvejen sker i hjemmet. Det kan også være en god idé at bruge 5 minutter til at lytte til, hvad det er, dit barn prøver på at fortælle dig.

Tegn på udækket behov:
Barnet afbryder ofte med ”kom nu”, ”skal vi ikke snart…” og lignende, og barnet finder ofte på en masse ting at trække tiden ud med, når du skal gå igen.

ROS OG ANERKENDELSE

Barnet kan som regel lide alle former for ros og anerkendelse og bliver meget stolt, når man roser det selv for små ting, for eksempel tegninger, selv at tage tøj på og lignende.

Tegn på udækket behov:
Barnet afbryder ofte med ”se mig, hør lige mig.” eller barnet kan gå helt i stå med det, han er i gang med, hvis han ikke bliver rost og anerkendt for det.

LÆS OGSÅ: Giv dit barn mere nærvær

LÆS OGSÅ: Giv dit barn selvværd uden ros

LÆS OGSÅ: Er dit barn en aktiv 3’er eller en stille 6’er?