Vores Børn

Gravid uge 5 (4+0, 4+1, 4+2, 4+3, 4+4, 4+5, 4+6)

Uge 5: Kosttilskud til peberkornet

Du er gravid i uge 5 og embryoet er nu omtrent 1-3 millimeter langt, hjertet begynder at slå og du skal til at være opmærksom på, hvad du spiser.

Af Redaktionen 09.mar.2009 Børn

Hvis ikke før, så har du sikkert nu en stærk mistanke om, at du er gravid. Din menstruation udebliver, og du mærker måske, at du er træt eller har kvalme, du er gravid i uge 5. Mange mærker dog intet til graviditeten endnu.

LÆS OGSÅ: Spis kvalmen væk

Tager du en graviditetstest nu, vil den højst sandsynligt afsløre, at du er gravid. Du bør kontakte din læge og få lavet en aftale til en graviditetsundersøgelse mellem 6. og 10. uge.

Faktaboks

Uge 5 Gravid uge 5 (4+0, 4+1, 4+2, 4+3, 4+4, 4+5, 4+6)

Baby er på størrelse med et peberkorn

36 dage henne

244 dage til termin

peber

Fra æg til baby

Fosteret er nu cirka 1-3 millimeter langt og kan ses med det blotte øje. Massen af celler bliver nu mere aflang, og man begynder at kunne se et hoved og en hale. Det ligner endnu ikke et menneskebarn, men både kraniet med under- og overkæbe, anlæg til ben og arme og rygraden er ved at blive dannet. Hjernen har delt sig i de to hjernehalvdele. Lever og nyrer og muskler og knogler begynder at blive udviklet.

LÆS OGSÅ: Opskrifter – Sund mad til gravide

Hjertet og hjernen er de første organer, som begynder at udvikle sig, og det begynder nu. Rygraden er blevet dannet, og hjernen er blevet delt i sine to halvdele.

I løbet af denne uge og næste uge udvikles navlestrengen, der sikrer transport af næring og ilt fra mor til embryoet.

LÆS OGSÅ: 10 typiske bekymringer som gravid

Mellem livmoderens blodkar og moderkagens blodkar siver ilt og (nærings-)stoffer over i fosterets blodbane, og affaldsstoffer transporteres samtidig tilbage til dit blod. Dit foster får altså en dosis af alle de forskellige, sunde som usunde, stoffer, du indtager. Du skal derfor passe på, hvad du spiser, og husk at tale med din læge, før du tager nogen form for medicin.

Omkring 4. uge begynder det lille hjerte at slå, og fra slutningen af denne uge er det i teorien muligt at se embryoet med et pulserende hjerte på en eventuel ultralyd.

Tvilling- og spontanabort

Nogen kan opleve en lille blødning, fordi der egentlig var flere æg, der var blevet befrugtet. Halvdelen af alle tvillingebefrugtninger ender som en lille blødning i løbet af de første 12 uger, men det betyder intet for fosteret, der bliver tilbage, så der er ingenting at bekymre sig om.

Det er desværre ingen selvfølge, at embryoet udvikler sig til et foster og dernæst et levende barn. Omkring 75 procent af alle befrugtninger ender i spontanabort før uge 5, højst sandsynligt uden at du overhovedet oplever, at du har været gravid.

Træning

Træning i første trimester

– Træn længere og varm gradvist mere op

– Hold dig fra meget tunge vægtløft

– Drik godt både før, under og efter træning

– Spis sund, næringsrig mad cirka to timer før træning (bananer, yoghurt, fuldkornsbrød)

– Træn bækkenbund

– Husk at blodtrykket kan være lavt, rejs dig forsigtigt, så du ikke besvimer.

Faktaboks

Ugens tip til mor

Husk at spise sundt og godt, og sørg for at få nok med jern. Gravide bør få omkring 18 milligram jern per dag. Det er ret meget, og det kræver, at du spiser nok jernholdig mad eller tager jerntilskud. Det kan være mad såsom grovbrød, havregryn, broccoli, svinekød osv.

Herudover er det vigtigt at få folinsyre, som er et B-vitamin, der er vigtig for celledeling og fostrets udvikling af rygmarv og hjerne. Allerede fra 12. graviditetsuge er det vigtigt med folinsyre, og den anbefalede mængde er et tilskud på 400 mikrogram som fås i vitaminpiller. Dog indeholder bladgrøntsager, tørrede bønner, nødder og mandler også folinsyre.

Det er vigtigt også at få nok calcium, da calcium styrker knoglerne. En halvt liter mælkeprodukt om dagen er tilstrækkeligt til at holde dig velforsynet med kalk. Og det er ligegyldigt, om det er fed eller mager mælk – de indeholder lige meget calcium.

Som gravid bør du også indtage zink, da zink styrer nogle af generne i arveanlæggene og har stor betydning for barnets vækst og udvikling. Zink fås ved at spise kød, mælk og ost. Kornprodukter, bælgfrugter, nødder og grøntsager.

Herudover er det vigtigt at indtage vitamin A, B12 og C, da de er centrale for opbygning af kroppen, er med til at læse genmaterialet og bruges til celledeling. Vitamin C findes blandt andet i citrusfrugter, og vitamin A og B findes i kød- og fiskeprodukter.

Det er vigtigt at undgå parasitten toxoplasma, som kan medføre infektionen toxoplasmose, også kaldet haresyge. Det kan i værste fald skade fostret. Vask derfor altid frugt og grøntsager, og vær ekstra forsigtig, når du er i udlandet. Toxoplasmose smitter blandt gennem katteafføring. Bed derfor en anden om at skifte kattegrus, eller brug gummihandsker.

Det er vigtigt at huske på, at du IKKE skal spise for to under graviditeten. Graviditeten kræver kun 300 kalorier ekstra om dagen. En normalvægtig kvinde indtager omkring 2200 kcal om dagen, så den ekstra energimængde, graviditeten kræver, svarer egentlig kun til 1/7 – 1/8 af et normalt energibehov. 300 kcal svarer f.eks. til tre bananer eller en halv liter letmælk.

Faktaboks

Ugens tip til far

Overrask din kæreste med en hjemmelavet middag for at fejre graviditeten, og vis at du er klar over, hvilken mad gravide bør undgå. Skål f.eks. i alkoholfrie drinks eller æblemost.


Henter...