Læs om kolesterol og find dit kolesteroltal her

7 myter om kolesterol: Hvad er fup & fakta?

For højt kolesterol giver blodpropper. Det er kun overvægtige, der har forhøjet kolesterol. Fede fisk gavner kolesterolet. Der er mange udsagn om kolesterol, men hvad er egentlig fup, og hvad er fakta? Se, hvad Hjerteforeningen siger.

Kolesterol – Bliv klogere på kolesterol og kolesteroltal

Fedtstoffet kolesterol indgår i alle kroppens celler og er nødvendigt for mange af kroppens vigtige funktioner. Kroppen kan selv danne kolesterol, men en stor del kommer også gennem kosten. Kolesterol føres rundt i kroppen i forskellige former, og hvis der er for meget i blodet, kan det føre til åreforsnævring og blodpropper. 

mere om Kolesterol

Hvad gør kolesterol for kroppen?

Kroppen er afhængig af kolesterol for at kunne fungere ordentlig. Kolesterol er blandt andet med til dannelsen af vores cellers membraner, kønshormoner, D-vitamin og galdesyrer. Derfor kan vi ikke undvære kolesterol, men vi må heller ikke få for meget. På samme måde må balancen mellem de to typer af kolesterol heller ikke blive forstyrret. Vores krop kan selv producere kolesterol, og vi får det gennem maden. Jo federe mad, vi spiser, jo mere kolesterol udsender leveren ud i blodet, og det kan starte en dårlig udvikling.

De to typer af kolesterol er:

  • LDL-kolesterol – er det ”lede” kolesterol, som øger risikoen for blodpropper
  • HDL-kolesterol – er det ”gode” kolesterol, som kroppen har brug for

Da kroppen skal bruge fedt for at fungere, er det ikke en god løsning at spise ren fedtfri kost, men til gengæld skal du sørge for at spise det rigtige fedt. Motion og den rigtige kost kan altså være med til at sænke kolesterolet i dit blod.

Mættet og umættet fedt – hvad er hvad?

Det mættede fedt i maden øger kolesterol i blodet, mens det umættede nedsætter det. Det mættede fedt findes blandt andet i kød, smør, stegemargarine, pålæg, palmeolie og kokosfedt. Hjerteforeningens huskeregel er, at det sunde, umættede fedt er flydende i køleskabet, og det usunde mættede fedt er hårdt i køleskabet. Læs mere om, hvilke fødevarer der sænker dit kolesteroltal, og hvilke der får det til at stige. Få også svar på, hvor mange æg du må spise om dagen.

Det er muligt at få oplyst sit kolesteroltal, som kan påvise, hvor meget sundt (HDL) og usundt (LDL) kolesterol, du har i dit blod – og om indholdet af HDL og LDL findes i en sund balance. Læs hvordan du finder dit kolesteroltal, og hvorfor tallet er vigtigt at kende.

Værd at vide om åreforkalkning …

• Åreforkalkning er en betegnelse for en ophobning af fedtstoffer (kolesterol), bindevæv og kalk i blodkarrenes vægge, som derfor bliver stive og fortykkede

• Åreforkalkning medfører en lav blodgennemstrømning og en nedsat forsyning af iltet blod til for eksempel hjerne, hjertet og ben – samt øget risiko for blodpropper

• Åreforkalkning er den hyppigste karsygdom i den vestlige verden

• Hyppigheden øges med alderen, således at de fleste personer over 60 år i større eller mindre grad vil få åreforkalkning

(Kilder: hjerteforeningen.dk, netpatient.dk)

Du kan læse meget mere om krop og sundhed her på alt.dk. Læs blandt andet om stofskifte, hjertet og hormoner. Du kan også læse om, hvordan du undgår stress, og hvad du kan gøre, hvis du allerede er ramt af stress.

Indholdet på alt.dk er fra ALT for damerne, Eurowoman, FIT LIVING, Hendes Verden, Boligliv og Hjemmet.