Baun und Pferdgarten
SPONSORERET indhold

Baum und Pferdgarten: ”Friske farver og print er blevet vores varemærke”

Et opsigtsvækkende print, stærk lilla og lyserød pels – der skal helst være noget, der stikker lidt af, når designerduoen Baum und Pferdgarten sender en ny kollektion på gaden. De har gennemlevet en konkurs men kom styrket ud af krisen og er et af tre stærke danske brands, som du kan hjælpe med at vinde ALT for damernes designpris Guldknappen.

Af:: Simone Brandt Hald Foto: Luka Roné
24. maj. 2017 | Guldknap | ALT for damerne

Femårige Uma fiser rundt i det højloftede showroom i en kappe, hun selv lige har lavet ud af bløde stofrester med dyreprint. Den kreative åre er tydeligvis gået i arv. Hendes mor Rikke Baumgarten og kompagnonen Helle Hestehave udgør tilsammen designerduoen Baum und Pferdgarten, der eksisterer på 18. år. De to fandt allerede sammen på designskolen, og det stod hurtigt klart, at de trods deres forskelligheder havde et helt unikt parløb. Og det har de haft lige siden. Året efter de dimitterede, blev Baum und Pferdgarten født.

Som Helle og Rikke sidder dér over for hinanden i et par mønstrede stole, bliver deres forskelligheder meget åbenlyse. Rikke har mikset en lyserød guldglimmerkjole med flæsekant med turkis neglelak og en spinkel guldbrille. Helle er klædt i et herreinspireret jakkesæt med en skarp, løs blazer, ternede stumpebukser, netstrømper og ballerinaer med stenbesatte spænder. Det feminine møder det maskuline. Nøjagtigt som i deres kollektioner, hvor deres forskellige designtilgange forenes i en fælles æstetik.

LÆS OGSÅ: Guldknap 2017

Hvordan har Baum und Pferdgarten udviklet sig siden starten?
Rikke: – Dengang vi startede, var det jo et con amour-projekt. Vi tog ikke hensyn til et marked eller en trend, og det er den helt store forskel til i dag. Vi gør stadig en masse ting, der udspringer fra hjertet af, men vi retter det på en eller anden måde til i forhold til markedet. Du kan godt være røv-idealistisk, men så er det bare en anden forretning, du har. En lille biks med en stærk kundekreds, som godt kan lide dit særlige udtryk. En virksomhed som vores med en masse medarbejdere skal køres ret stramt. Men det kan jeg smaddergodt lide.

Helle: – Med årene er vi blevet bedre til at lave kjoler, som alle kan se sig selv i. Og det er det, der er rugbrødet. Noget, som bare virker.

Hvordan styrker det jer i designprocessen, at I har et makkerskab?
Helle: – Når man designer, har man hele tiden tvivlen med sig, og det forstærker også resultatet, at man har været omkring tvivlen. Er vi to, der er i tvivl, plejer der at være noget om historien, men jeg har oplevet selv at være i tvivl omkring et design, som Rikke har troet på, og så giver vi det en chance. Og ofte er det endt med at blive en succes. Det er rart at kunne sparre om, om man er på rette spor eller helt galt afmarcheret.

Hvad er tanken bag efterårskollektionen?
Helle: – Den er inspireret af en britisk subkultur, der opstod sidst i 50'erne blandt unge mænd – moods hedder den. Den bølge handlede meget om at dresse sig op og iføre sig et suit. Være velklædt. Men der var også mange undertoner af noget rebelsk. De tog afstand fra den klassiske skoleuniform, fordi de gerne ville udtrykke deres personlige stil.

Rikke: – Der er meget mere sort i kollektionen, end vi plejer. Der er nitter, sort/hvide tern og lak. Det er lidt mere hårdt og stringent end vores tidligere kollektioner, som har været mere afslappede og bohemede. Men de farver, vi arbejder med – lilla og orange – rammer klart vores dna som designere. Vi har også rød lak og lyserød pels med, som gør, at det lige stikker lidt af. Vi får som regel kritik, hvis de friske farver og print ikke er der. De er blevet et varemærke.

Hvor får I jeres inspiration fra?
Helle: – Vi er lige kommet hjem fra stor bolig- og interiørmesse i Milano, som for os er en kæmpe inspiration. Der var vi en hel uge, hvor vi var på farten og så fantastiske showrooms med møbler, interiør og eventyrlige farvekombinationer. Og gik på museer. Det gør vi én gang om året, og det giver os et kæmpe boost. Men derudover bliver vi meget inspireret af dagligdagen. Af folk på gaden. En farve, man knapt nok registrerer.

Hvad er det, I kan med print?
Rikke: – Det printunivers, vi arbejder i, er lidt ekstra gakket. Vi opererer måske med nogle lidt anderledes farve- og printsammensætninger, og det er nok det, der skiller os lidt ud fra mængden. Det, tror jeg, mange godt kan lide. Jeg oplever, at der en kæmpe fleksibilitet i vores kollektioner. De unge kan lide dem, og det kan deres mødre også.

Helle: – Vi har jo faktisk et ret stort salg uden for Skandinavien. Jeg tror ikke, folk forbinder os med det kølige, sort/hvide nordiske look. Det er meget tydeligt, at vi har noget andet at byde på. Vi er det modsatte af minimalistiske. Vi har fået godt fat i England, Tyskland og Holland. Der er man ikke så bange for at bruge farver og mønstre.

AW16 show

LÆS OGSÅ: ”Mit ønske har altid været, at man har kunnet tage det lille label ud, der sidder i nakken og kunne sige: det der er en Stine Goya”

Først fusionerede I med Stella Nova i 2008, så splittede I op, gik konkurs, men blev reddet på målstregen af Bruuns Bazaar i 2009, som nu har aktiemajoriteten i Baum und Pferdgarten. Hvordan har I tacklet at være nede og skrabe bunden?
Rikke: – Det var da noget af det værste, vi har oplevet i vores liv. Hele branchen havde nogle hårde år i kølvandet på finanskrisen. Det var seriøst nogle angstprovokerende dage op til konkurserklæringen. Ikke mindst fordi det, man har kæmpet for og arbejdet på i så mange år, blev taget fra en, men også fordi tankerne om, hvad i alverden vi så skulle, begyndte at melde sig. Der lå da en enorm frygt i det. Pludselig var fremtiden usikker, og jeg havde et lille barn. Det var en voldsom tid, men vi kæmpede virkelig for det. Der var sgu ingen, der skulle tage vores virksomhed fra os – vi var parate til at kæmpe til sidste blodsdråbe. Og det, tror jeg da også, er en del af vores succes. Vi knokler til det sidste. Det har en stor betydning for, hvordan man lander oven på sådan en krise.

Er I kommet styrket ud af konkursen?
Helle: – Absolut, for man vil jo aldrig nogensinde nå dertil igen. Vi er da meget bevidste om, at når vi er på ret kurs, og det går godt, så er det ikke nu, vi skal begynde at eksperimentere. Det er et korthus, der kan vælte ved det mindste vindpust. Så vi værner meget om det fundament, vi har fået skabt efter konkursen.

Hvordan holder I jer aktuelle?
Rikke: – Hverken Helle eller jeg hviler på laurbærerne. Det der med at have styles med igen og igen, fordi de sælger knaldgodt, det har vi altid haft det svært med, men rent købmandsmæssigt er det jo fuldstændigt latterligt ikke at gøre det. Så det gør vi selvfølgelig i dag. Men det har nærmest været et mantra tidligere, at det hele skulle være nyt fra kollektion til kollektion. Og det sidder lidt i en. Vi har begge to en skaberånd og en skabertrang, en lyst til at søge nye veje og udfordre os selv. Men det kan man altså også godt i en kommerciel virksomhed. Drivkraften er hele tiden at gøre det bedre. Det er virkelig sjældent, at vi efter et show skåler og siger, at vi ikke kan gøre det bedre. Det tror vi på, vi kan, det er derfor, det stadig er sjovt.

Hvad betyder samarbejdet med en af de helt store onlinespillere som Boozt for jer?
Rikke: – Det er money in the bank. Boozt kan jo lige præcis det, at de kan afsætte vores tøj i nogle store mængder, og så har de en kanon god kundeservice. Du modtager varen dagen efter, du har bestilt den, og passer den ikke, så sender du den bare tilbage igen. De har bare en kæmpe kundegruppe. Vi har før prøvet at have styles, som vi har været tæt på at tage ud af produktion, fordi de ikke solgte godt nok, men så kom Boozt på banen, og så kunne det pludselig godt betale sig.

Hvad betyder det for jer at være nomineret til ALT for damernes Guldknap 2017?
Helle: – Det er vi virkelig glade for. For der er mange skide dygtige designere at vælge imellem og mange nye brands, som har noget spændende at byde på. 

LÆS OGSÅ: Her er de nominerede til ALT for damernes Guldknap 2017

Stem & vind lækre præmier

ALT.dk/guldknap kan du stemme på det brand, som, du synes, fortjener den eftertragtede Guldknap 2017.

Afstemningen er skudt i gang, og du kan frem til 30. juni afgive din stemme hver uge. Når du stemmer, deltager du samtidig i lodtrækningen om 5 x 2 billetter til guldknapshowet den 29. august, hvor det brand, som I læsere har givet flest
stemmer, kåres som vinder.

Klik ind på ALT.dk/guldknap, deltag i konkurrencen og vind lækre præmier for i alt 30.000 kr. til Boozt.com og de tre nominerede brands.

Shop løs på Boozt.com

Vi har allieret os med onlineshop-giganten Boozt.com. Her kan du se moderedaktionens favoritter fra hver af de tre nominerede brands og klikke de forskellige design direkte hjem til din hoveddør. Dine varer kan leveres inden for to dage og kan sendes gratis retur.

Boozt.com er en onlinemodeshop, der har eksisteret siden 2009. Onlineshoppen tilbyder et bredt udvalg af tøj, sko og accessories til både kvinder, mænd og børn. På deres hjemmeside finder du over 400 danske og internationale mærker.

Anbefalet til dig