sponsoreret indhold
Præsenteret af Kähler
SPONSORERET indhold

Kähler – fra konkursbo til moderne designikon

Kähler var verdenskendt og anerkendt op gennem 1900-tallet. Siden har den traditionsrige keramik-virksomhed været til tælling to gange, men med inspiration fra storhedstiden er de nu i gang med en ny guldalder.

07. okt. 2016 | Bolig

Historien om Kähler er den klassiske fortælling om storhed og fald. 

Og dog. 

For den over 175 år gamle danske designergigant, afskrevet i 2008 som konkursramt keramiker-brand, har på utrolig vis rejst sig til endnu en guldalder. 

De var Verdensudstillingen i Paris i 1889 – samme Verdensudstilling som Eiffeltårnet i øvrigt blev rejst – at Kähler blev et navn, man efterfølgende prøvede at sige i butikker og museer verden over – fra Paris over New York til Tokyo. Her vakte Herman August Kählers helt unikke vasers formsprog international anerkendelse. Kähler, lod vaserne dyppe i en metallisk rød lustreglasur, der efterlod dem med et kobberlignende udtryk. Det havde man ikke set før!

Successen gjorde samtidigt, at den tids kunstneretablissement fik øjnene op for keramik-brandet.  Snart designede kunstnere som Thorvald Bindesbøll, PS. Krøyer og Svend Hammershøi vaser for Kähler. Kähler var en institution i dansk kunstværk på linje med Royal Copenhagen og Georg Jensen. 

Men så kom faldet. En familiefejde tvang i 1974 virksomheden i første omgang den gamle familievirksomhed i konkurs, og da Kähler blev opkøbt i 2007 kom finanskrisen, og det traditionsrige keramik-brand måtte endnu en gang til konkurs-tælling. 

En moderne fortolkning af håndværkstraditioner og klassisk design
"Kähler lå der som en lille diamant i et stort konkursbo. Forladt af alle sine venner". 

Sådan beskrev Frantz Longhi virksomheden til Berlingske Tidende. Uden de umiddelbare kvalifikationer overtog Frantz Longhi, der er uddannet arkitekt, Kähler, men kvalifikationerne har han alligevel haft, for på under et årti har han rejst Kähler, så det i dag står som en af de hurtigst voksende brands i Danmark. 



Det skyldes dog ikke, at Franz Longhi har fejet Kähler-tavlen ren. Tværtimod. Opskriften bag den ny-vundne succes tager udgangspunkt i det design og de håndværkertraditioner, der har ligget til grund for virksomhedens guldalder i 1900-tallet. 

Det er populære Hammershøi Living serie et åbenlyst eksempel på. Her er inspirationen hentet direkte fra Svend Hammershøis 100 år gamle vasedesign, fortæller Hans Christian Bauer, der er designeren bag serien.
 


- En stor del af designprocessen er i dag for mig, som den var for Svend Hammerhøi på Kählersbakken for over 100 år siden, forklarer Hans Christian Bauer. 

Med serien har designeren fortolket og givet de ikoniske Svend Hammershøi-vaser nyt liv, så de på et fundament af Kählers håndværkertradition fortsat flugter med vor tids designertraditioner. 

- Vi skaber vores modeller på forskellig vis, men resultatet er det samme; smuk og moderne keramik skabt i ånden og med stor respekt for Kählers håndværkstradition, fortæller Hans Christian Bauer om den nye Hammershøi Living serie. 

Det ses tydeligt. Seriens smukke vaser og lysestager formår på allerfineste vis at balancere traditionen fra Hammershøi med tidens ånd og nordiske design. Serien byder på et bredt udvalg af forme og størrelser, ligesom rækkevidde i farvepaletten gør sig som et fint modspil til den nordiske og simple designertradition, der samtidig kendetegner Hammershøi Living serie.



Design der passer til alle danske (og udenlandske) hjem
Og det er netop blandingen af klassisk dansk og nordisk design, der gør, at Kähler nu igen vinder indpas (og plads) i de danske og ikke mindst udenlandske hjem. 


Kählers popularitet og kendskabet til virksomheden er kun vokset stødt i løbet af de seneste 8 år, og fortællingen om storhed og fald har Kähler selv omskrevet, så det nu er en fortælling om et designer-brand, der med udgangspunkt i sit design og sin egen håndværkertraditon står midt i en ny guldalder.