Madspild
SPONSORERET indhold

Sådan stopper du dit madspild

En gennemsnitfamilie kan spare 10.000 kr. på sit madbudget om åretved tænke over sit madforbrug. Og 10 procent af jordens drivhusgasser udledes til mad, der aldrig bliver spist.

Af:: Louise Thorsted
12. jul. 2012 | Mad | ALT for damerne

Selina Juul står bag forbrugerorganisationen „Stop Spild Af Mad", der tidligere har udgivet kogebogen af samme navn.

Vi har lokket et par gode råd ud af Selina Juul, 30, så du allerede i dag, kan blive en endnu bedre forbruger.

Hvad kan jeg ændre allerede i dag?

– Bestem selv over dine indkøb i stedet for at lade dine indkøb bestemme over dig! Du snyder kun din egen pengepung, hvis du impuls-køber en fristelse, du alligevel ikke får brugt, undgå det ved at skrive indkøbsseddel og holde dig til den. Køb kun det, du har brug for. Og brug det, du har købt.

Har du et basisvarelager, der gør det nemmere for dig altid at få brugt dine rester?

– Ja, soya- og kokosmælk samt frossen fisk, frosne krydderurter og de fleste af grundbestanddelene til det thailandske køkken. Har vi for eksempel gulerødder eller andre grøntsager, der stadig er gode, men hænger lidt med snuden – så bruger jeg som regel hele molevitten til et lækkert ovnbagt fiskefad, som er min hofret.

Hvad må man spilde?

– Alt det, der kan spises, skal man helst undgå at spilde. Spiselig, god, sund, frisk mad skal ende i maven – og ikke i skraldespanden. Omvendt er vi i „Stop Spild Af Mad" ikke noget madspilds-politi, og jeg er ikke hellig. Vores skraldespand indeholder for det meste alt det uspiselige ved maden: skræller fra frugt og grøntsager, kød- og fiskeben – og jeg ville ønske, at vi kunne have en kompostbunke. Indsatsen mod madspild er en klassisk win-win – du sparer husholdningspenge, slæber mindre hjem fra supermarkedet, bærer mindre affald ud igen OG gør klimaet og de knappe ressourcer en tjeneste. Gerne uden at det på nogen måde gør din tilværelse dyrere, mere besværlig, mindre velsmagende eller mindre sund.

Læs mesterkokkens tip til at undgå madspild på næste side...Francis Cardenau er medejer af de københavnske succesrestauranter Restaurant Sommelier, Umami og Mash og er en af bidragerne til kogebogen „Stop spild af mad". Her får du hans bedste råd til at få mere ud af dine madvarer.

Hvordan undgår jeg bedst madspild?

– Køb dyre og gode råvarer, så nøjes du med at købe nøjagtig den mængde, du har brug for. Handler du hovedsagelig i specialforretninger, har du sikkert også større respekt for råvarerne.

Hvilke basisvarer skal jeg altid have i mit køleskab?

– Jeg har altid smør, mælk og æg, masser af grøntsager og frugt. Vi spiser alt for meget kød i Danmark, og det er dårligt for miljøet, men også for kroppen. I stedet for at spise billigt kød to gange om dagen, syv dage om ugen, så købt ordentligt kød. Det er så dyrt, at det giver sig selv, at du spiser mindre af det.

Skal jeg købe dyre eller billige råvarer?

– Gå altid efter kvalitet og tænk i dyrevelfæld, bæredygtighed, og at det er dansk. Gør du det, så koster det desværre også.

Hvad kan jeg gøre anderledes allerede i dag?

– Start ligeså stille på at omprogrammere dig selv, du skal afvænnes fra at falde for tilbud, og det kan være svært! Undgå supermarkeder, med mindre du skal have vaskepulver og toiletpapir. Du skal blive en kritisk forbruger, som selv er med til at bestemme vareudbuddet og ikke længere lade dig diktere af de store kædebutikker.