Denne mand går til kamp mod kvinders ”uretfærdige” menstruationsudgifter
SPONSORERET indhold

Denne mand går til kamp mod kvinders ”uretfærdige” menstruationsudgifter

Hvis Bryan Traum, indehaver af økobutikken EcoEgo, måtte bestemme, skulle alle kvinder have gratis menstruationskopper. I hele marts sælger han bind, tamponer og menstruationskopper uden profit for at sætte fokus på kvinders ”uretfærdige udgift til hygiejneartikler”.

Af:: Anne Bang Foto: EcoEgo
26. feb. 2016 | Livsstil

I 1970’erne sang feministerne om ”O.B.-tillæg” – et tillæg, som skulle dække udgifter til hygiejneartikler, som for eksempel O.B.-tamponer, og dermed forhindre virksomhederne i at profitere på, at de kvinder, der har en velfungerende livmoder, helt naturligt menstruerer. 

70’erne er for længst forbi, men debatten om kvinders udgifter til hygiejneartikler er endnu ikke uddød. I marts måned vil økovarehuset EcoEgo i København sætte fokus på spørgsmålet gennem en kampagne, hvor de sælger alle hygiejneartikler helt uden profit.

LÆS OGSÅ: Går disse kvinder over grænsen, når de udstiller deres menstruation?

– Det er noget, vi har debatteret frem og tilbage i lang tid. Det er også et emne, der har været oppe i medierne, i forhold til at afskaffe moms på hygiejneprodukter. Jeg mener, at det er mere en bare en momssag, mere end bare moms eller ej. Jeg mener, at det er uretfærdigt, at kvinder i hele verden skal betale for noget, som er så kønsbestemt og i virkeligheden bare en biologisk funktion. Der er ikke noget lignende for mænd. Man straffer jo nærmest kvinder for at have menstruation, siger Bryan Traum, som driver EcoEgo og selv startede butikken op for 8 år siden.

Burde BH’er så også være omfattet? Der straffer man vel så også kvinder for at have bryster? Eller barbergrej til mænd?

– Jeg har tænkt virkelig meget på, om der var andre eksempler som svarede til menstruation. Men det synes jeg egentlig ikke, at der er. Der er jo mange kvinder, der vælger at gå uden BH. Det kan man sagtens. Mange nævner også barbergrej, men mænd kan jo også selv vælge, om de vil have skæg eller ej, ligesom kvinder kan vælge, om de vil barbere ben og armhuler eller ej. Så er der nogle, der nævner bleer. Men bleer er for alle babyer, lige meget om man er dreng eller pige. Menstruation er det eneste, som kun gælder et køn, og som man ikke kan slippe for, med mindre man af en årsag ikke får menstruation eller er transkvinde.

Hvordan burde det så være, synes du?

– I min perfekte verden skulle man gå over til at give gratis menstruationskopper til alle kvinder. Det er miljømæssigt det bedste og nemmeste. Der er mange forskellige måder, man kunne gøre det på, gennem sygesikringen for eksempel, og det løser mange problemer, både i forhold til produktion, affald og sundhed. Og hvis man så har lyst til at bruge noget andet, eller vælge noget andet som supplement, kan man betale for dét. Men så er der i det mindste en løsning, som gør, at kvinderne ikke er økonomisk belastede på grund af deres menstruation.

LÆS OGSÅ: Derfor friede jeg til min mand

Menstruationskampagnen hos EcoEgo kører hele marts, og planen er, ifølge Traum, at kampagnen efterfølgende skal fortsætte på anden vis.

– Vi vil først og fremmest bare gøre opmærksom på det. Men vi kører kampagnen videre bagefter. Jeg ved ikke endnu, hvordan det konkret skal udformes – måske skal vi vælge et produkt hver måned, som vi gør opmærksom på. Vi er en lille butik, og vi skal jo også overleve, så vi kan ikke blive ved med at sælge produkter helt uden profit. Vi gør det i denne en måned for at gøre opmærksom på problemet. Vi har allerede fra starten valgt at sælge vores hygiejneprodukter til nedsat pris, fordi vi ikke synes, at prisen skal være grunden til, at man ikke vælger et miljøvenligt produkt.

Hvorfor ser du netop dette som din kamp at tage?

– Vi tager mange sager op. Så det er ikke det eneste, vi er opmærksomme på eller går til kamp imod. Mange af menneskerne i mit liv er kvinder. Og jeg sælger mange af disse produkter og kommer i snak med kvinder om menstruation og menstruationsprodukter til hverdag. Og jo mere jeg tænker over det, jo mere synes jeg, at det er en mærkelig ting at tjene penge på. At der er nogle, der tjener godt på, at kvinder får menstruation. Det er jo en helt ufrivillig kundekreds, siger Bryan Traum.

Både butik og bevægelse

Bryan Traum er uddannet miljøgeograf og har hele sin karriere fokuseret på bæredygtig udvikling. I 2008 startede han EcoEgo, som under parolen ”Green Living Made Easy” sælger økologiske og miljøvenlige varer og husholdningsartikler fra adressen i Indre By og over nettet. Han ser ikke blot EcoEgo som en butik, men også som en slags bevægelse, forklarer han.

– Først og fremmest er vi en fysisk butik og en webshop, men vi holder også workshops om forskellige temaer, og jeg er selv ude og tale på skoler, institutioner og virksomheder omkring bæredygtighed. Vi stiller utroligt strenge krav til produktionen, både miljømæssigt og socialt. Vi prøver at se på hele produktionskæden og livscyklus på produkter, og vi prøver selv at følge de samme krav, som vi stiller til vores producenter. Det handler om detaljer, for det hele hænger sammen: Det handler både om at spare på energi, men også om hvad serverer man i kantinen, om hvilken elektronik man bruger, og hvilke møbler man har på kontoret. Det er meget holistisk for mig.

LÆS OGSÅ: "Idet vi passerer hinanden, griber han fat i mit ene bryst"

For at sikre at butikkens krav bliver overholdt, er Bryan Traum i konstant kontakt med EcoEgos leverandører og kræver dokumentation og gennemsigtighed i forhold til varer og produkter, inden han sælger dem i butikken, fortæller han. Det er vigtigt for ham, at han kender til alle led i produktionskæden på de produkter, han sælger. Også fordi kunderne forventer det, understreger han.

– På trods af vores størrelse, er vi et af de steder, folk, der interesserer sig for grøn omstilling, økologi og fair trade, tjekker først, hvis de har brug for information eller vil vide om noget er "grønt nok". Det er så dynamisk, og delingen af viden og erfaringer gennem EcoEgos netværk af forbrugere, organisationer, institutioner, kommuner, producenter, importører, eksperter og små grønne virksomheder i Danmark er noget, som hjælper os med at udføre vores arbejde, og hjælper mig til at kunne gøre det bedre og bedre hver dag. Det er noget af det, som er det mest tilfredsstillende i mit arbejde.

EcoEgo ligger på Nørre Farimagsgade 82 i København og kan besøges på nettet her. Kampagnen løber fra 1.-31. marts. 

LÆS OGSÅ: "Det har været et kæmpe tabu for mig hver eneste dag"

LÆS OGSÅ: 5 sunde stop i London

LÆS OGSÅ: "Nu har jeg kun 10-20 års menstruation tilbage"