"Kvinde, vær forudsigelig og ufarlig på jobbet"
SPONSORERET indhold

"Kvinde, vær forudsigelig og ufarlig på jobbet"

Nul stilehæle, udslået hår, nedringet bluse, hvis du vil have succes, lyder rådet i en artikel, som er gået viralt på Facebook, skriver Anne Sofie Allarp.

Af:: Anne Sofie Allarp Foto: Privat
20. aug. 2015 | Livsstil | ALT for damerne

KLUMME: En artikel blev i denne uge pludselig et viralt hit. Det var en artikel fra Jobindex med følgende garderobe-råd til karrierekvinder:

"Påklædningen er generelt vanskeligere for kvinder end for mænd, fordi det, der gør dig attraktiv som kvinde, ikke nødvendigvis hjælper dig videre i din karriere - tværtimod."

"Du skiller dig allerede ud på grund af, at du er kvinde. Derfor gælder det om at være forsigtig med at skille dig yderligere ud med din påklædning." lyder det videre i artiklen, som opstiller følgende regler:

LÆS OGSÅ: 7 tegn på, at du er klar til at skifte job 

1. Nul stilehæle, udslået hår, nedringet bluse eller lårkort, for den mand, der skal ansætte dig, skulle nødig kunne beskyldes for alene at ansætte dig, fordi du er lækker.

2. Nedton det feminine, ellers kunne du forveksles med din sekretær, (som således ikke har haft det problem under ansættelsen beskrevet under regel nummer 1). Klæd dig i virksomhedens mandlige uniform.

3. Tag heller ikke fest-tøjet på til firmaets fester, du skulle nødig blive husket som hende med den lårkorte nederdel. (Så hellere blive husket som hende psykoen, der tropper op til julefrokosten i hvid skjorte og storstribet slips.)

LÆS OGSÅ: 10 ord du ikke skal skrive i din jobansøgning

"For at du bliver taget alvorligt, bør du holde dig fra skrigende farver, holde dig fra alt, der er lårkort og gennemsigtigt, og i stedet vælge noget, der er forudsigeligt og derfor ufarligt." (Alle ved jo, at forudsigelig og ufarlig er fantastiske egenskaber at have med sig på karrierestigen.)

Artiklen er et gammelt resumé, som er bygget på uddrag fra Sanne Udsen og Stina Vrang Elias bog "Håndbog For Karrierekvinder" der i hvert fald på tidspunktet kunne købes gennem fagforbundet DJØF. Den er af ældre dato, nemlig fra 2004.

Da den begyndte at cirkulere på de sociale medier i mandags var det til højlydte Facebook-fnis og kollektive morsomheder over artiklens absurditet og klodsede formuleringer.

LÆS OGSÅ: Se den sexistiske reklamekampagne, der blev forbudt

En reaktion, som nok dækkede over den alvor, at alle ved, at der er noget om snakken. Karrierekvindens største problem er ikke arbejdet eller det, at lede. Det er at hun er kvinde, og dermed undtagelsen fra normen. En af mine veninder fortalte mig om et foredrag hun havde holdt for karrierekvinder om ledelse, og sagde, at da ordet blev givet frit, så handlede alle spørgsmålene om fremtoning og beklædning. Arbejdet kunne de godt klare, men det sociale var straks værre.

Det er som bekendt svært at hænge sit køn i garderoben, før man træder ind på kontoret, uanset hvor store skulderpuder man syr ind i habitjakken. Karrierekvinden kommer aldrig til at minde sin mandlige overordnede om sig selv i en yngre udgave. Uanset hvor begejstret hun taler med om weekendens foldboldkamp, så lyder det bare ikke helt rigtigt. Når hun går ind i et betyrelseslokale i den private sektor i Danmark, så repræsenterer hun et lillebitte mindretal. Danske virksomheder mener nemlig at have erfaring for, at kvalifikationer til bestyrelsesarbejde stort set udelukkende kommer i en etnisk dansk indpakning og iført penis.

LÆS OGSÅ: Chefredaktører: Vi dropper ikke topløse kvinder 

Og det er selvfølgelig ikke kun et dansk fænomen, i USA er der flere bestyrelsesmedlemmer, der bærer fornavnet John, James, Robert eller John end der er kvinder i bestyrelserne.

Vi kvinder har ikke nogen uniform at gemme os bag. Selv når vi tropper op i jakkesæt og hvid skjorte, er det en præsentation af vores personlighed, som bliver afkodet og fortolket. Vores hår, uanset hvordan det klippes og arrangeres, sender signaler. Er vi tilbageholdende betyder det vi ikke har styrke nok, er vi udfarende, bliver vi skingre.
Jobindex lagde i går en tekst op i forbindelse med artiklen i hvilken de siger, at artiklen er gammel, og at de i øvrigt ikke er enige i indholdet. Og det er næsten ligeså klodset håndteret som artiklens indhold.

For det, at der overhovedet er et marked for at rådgive kvinder om, hvordan de skal håndtere deres kvindelighed på arbejdspladsen er jo i virkeligheden en vigtig erkendelse af, at forestillingen om, at karrerevejen alene er brolagt med overlegne kvalifikationer er en myte. Og at uanset hvor meget den myte gentages i den offentlige debat, så er det at være kvinde stadigvæk en klods om benet i mange professionelle situationer. Jobindex kunne passende tage fat lige der, i kraven på de stereotype og forstokkede akser, som den danske debat om køn og kvalifikationer roterer omkring. Se, det ville der være perspektiv i.

LÆS OGSÅ: Se hvordan Emma svarede igen, da hun blev udsat for hævnporno

LÆS OGSÅ: Fotograf laver bog med nøgenbilleder af kurvede kvinder

LÆS OGSÅ: Sexisme: Endelig siger en mand fra