Audrey Hepburn
SPONSORERET indhold

15 ikoniske modefilm, du skal se

Hvilken film skal du se? Vi har samlet de bedste film om mode, og der er godter på tapetet. Lige til dig, der ikke kan få nok af mode(film).

Af:: Redaktionen Foto: PHOTO 12/ALAMY STOCK PHOTO
18. okt. 2017 | Mode | Eurowoman

Med disse 16 klassiske modefilm kan du fordrive tiden under uldtæppet i sofaen, og samtidig få masser af stilinspiration fra heltinder som Holly Golightly, Carrie Bradshaw og Edie Sedgwick.

LÆS OGSÅ: Hun er den næste Cindy Crawford

Du kan også møde kvinden, der gjorde sømandsstriber til en evig klassiker og komme tættere på Yves Saint Laurent og hans storhedstid og fald. Her er vores favoritter, der på ingen måde er rangeret.

A Single Man (2010)

Der var nok mange, der rystede på hovedet, da nyheden om, at designeren Tom Ford skulle instruere en film. MEN tvivlen bliver i den grad gjort til skamme i filmen A Single Man, der er en fin lille poetisk film om tabt kærlighed, ensomhed og at genfinde glæden ved livet.

George, spillet af Colin Firth. er en 53-årig britisk universitetsprofessor, der er sunket stadig længere ned i mindernes dynd, efter hans mangeårige partner Jim omkom i en bilulykke. Han beslutter sig for at tage sit eget liv, men tilnærmelser fra en mandlig elev genopvækker den triste akademikers appetit på livet. Smukke Julianne Moore optræder også i filmen, som veninden, der prøver at få ham på krogen.

50'er garderoberne er smukke, boligindretningen eminent, og der er uden tvivl tænkt over hver eneste lille detalje fra drink-glasset til kjolerne og bilerne.

The Devil Wears Prada (2006)

Længe før hysteriet omkring Sex & The City-filmen begyndte, var det The Devil Wears Prada, vi gik og ventede spændt på tilbage i 2006. Filmen byder på en vindende kombination af fantastiske outfits og en kærligt ironisk fremstilling af den modeverden, tusindvis af piger drømmer om at blive en del af. Det er filmen, der må betegnes som en moderne Askepotfortælling.

Journalisten Andrea spillet af Anne Hathaway udfordres på sin manglende modesans, da hun starter som assistent på modemagasinet Runway (fiktiv pendant til Vogue).

Meryl Streep brillerer i rollen som den krævende og iskolde modedronning Miranda Priestly, som er en fiktiv version af Vogues moderedaktør Anna Wintour. The Devil Wears Prada er baseret på Charlotte Weinbergers bog af samme titel og bygger delvist på hendes egne erfaringer fra dengang, hun arbejdede som modeassistent på et større modemagasin.

Historien glider måske ikke helt så nemt som i den enormt underholdende roman, filmen er bygget på, men til gengæld får man så meget skøn mode for pengene, at enhver fashionista må se sig tilfredsstillet. Stjernestylisten Patricia Fields har stået for kostumerne, og det ses på den gennemført lækre stil.

Breakfast at Tiffany's (1961)

Modefilms-klassikeren over dem alle siden premieren i 1961, og filmen enhver med interesse for mode bør se. Selvom filmen er fra 1961 må den uundgåeligt være på pensumlisten til en lektion i modehistorie.

Audrey Hepburn er blændende i rollen som den eftertragtede Holly Golightly, og det er i denne film, at Audrey Hepburn medvirkede til, at Hubert de Givenchys "lille sorte kjole" blev den mest ikoniske over dem alle. Givenchy stod for Audreys garderobe i filmen, mens Ray-Ban leverede tilbehøret over dem alle – de sorte solbriller. Udover Givenchys lille sorte, er der rig mulighed for at lade sig inspirere af Holly Golightlys mange tidløse outfits.

Historien om luksusluderen Holly Golightly er sød og charmerende (om end ikke helt så kontroversiel som Truman Capotes originale bogforlæg), og Audrey Hepburn uimodståelig som den altoverskyggende hovedperson med en forkærlighed for Tiffany-smykker og rige bekendtskaber.

Clueless (1995)

En kultklassiker, om end en meget tøset én af slagsen. Filmen er en klassisk makeoverfilm og en herlig påmindelse om, hvorfor 90'ernes modetendenser alligevel er endt med at vende tilbage som et slags surprise party ingen rigtigt var forberedt på. Alting var lidt sjovere dengang, også størrelsen på mobiltelefonerne.

Alicia Silverstones stil som den forkælede Cher skabte øjeblikkeligt trends i datidens modebillede, og blev ivrigt kopieret på skoler verden over. Filmen var i 1995 helt på forkant med den spæde mobilgeneration, og vi var mange, der var grønne af misundelse over Chers fantastiske – og dengang vildt avancerede computerprogram, der kunne sætte forskellige outfits sammen på skærmen. Alicia Silverstone har aldrig været dejligere end i denne film, og så er den evigt unge og evigt flotte Paul Rudd jo med.

Clueless er rent faktisk en meget nymoderne fortolkning af Jane Austens roman Emma, også filmatiseret i den originale udgave med Gwyneth Paltrow.

The September Issue (2009)

Måske er det nysgerrigheden efter at se den virkelige Anna Wintour efter parodien på hende i The Devil Wears Prada, der lokker dig til at se denne dokumentarfilm.

Vogue chefredaktøren Anna Wintour er modeverdens mest magtfulde person, og denne dokumentar giver et interessant indblik i hendes karriere som daværende moderedaktør for Vogue og i tilblivelsen af deres september nummer. Udover kendskabet til Anna Wintour kommer man også tæt på hendes trofaste højre hånd Grace Coddington, som er Vogues drømmer og kreative ildsjæl. Hvis du vil vide, hvilket stof modeverden er gjort af og komme om på den anden side af de knitrende magasinsider, så er The September Issue værd at se.

Bill Cunningham New York (2010)

I vores tid er der nærmest gået inflation i streetstylebilleder af velklædte mennesker i gadebilledet. Men før bloggere med digitalkamera og velbesøgte instagram profiler var det en mand ved navn Bill og hans analoge kamera, der satte dagsordenen.

Han startede med at fotografere mennesker på gaden i 1978 for New York Times. I dokumentarfilmen Bill Cunningham New York følger vi ham på sin færd, og vi får lov til at se, hvordan hans beskedne tilværelse står i stærk kontrast til modeverdenens glamour og glitter. Bill Cunningham har et særligt øje for at spotte mennesker i bemærkelsesværdige gevandter, som de fleste af os ikke ville tage notits af, og det er fornøjelse at få lov at se verden gennem hans øjne.

Følg den verdensberømte modefotograf fra New York Times i en begavet og bevægende portrætfilm, der viser, at mode er meget mere end champagne, kollektioner på catwalken og krukkede modeller. En film om en kunstners lidenskab, og den smitter!

Annie Hall (1977)

En perle af en romantisk komedie, og en favorit blandt Woody Allen fans. Med sin rolle som den lettere neurotiske Annie Hall skabte Diane Keaton et af filmhistoriens mest kopierede stilikoner.

Annie Hall er en charmerende New York-filmklassiker med Diane Keaton og Woody Allen i hovedrollerne som det excentriske og intellektuelle kærestepar bosat i New York. Filmen byder på kløgtige og lange dialoger, og skarpe replikker om den moderne tilstand mellem kvinder og mænd.

Filmen Annie Hall er i sig selv blevet en stilart, som er kendetegnet ved Diane Keatons androgyne klæder, og Annies forkærlighed for herrestilen har influeret både designere og kendisser igennem de sidste år.

Marie Antoinette (2006)

Dette er Sofia Coppolas bud på myten om den franske dronning Marie Antoinettes korte liv. I hovedrollen, som den 14-årige Marie Antoinette, bliver Kirsten Dunst forlovet med Frankrigs unge konge, Ludvig den 16, og filmen igennem følger vi den kedsomhed og hedonisme, som Marie Antoinette befandt sig i. Et sted, hun var, fra hun blev bortgiftet og frem til sin død under den franske revolution som 37-årig.

Filmen er pakket ind i punk, flødeskumskager, champagne og masser af overdådige Oscarvindende kostumer, og er en skildring af Sofia Coppolas syn på det intrigante franske hof, og en rigtig dronnings pligter, som børn, affærer og storpolitik.

Yves Saint Laurent: L'amour fou (2010)

Både Lagerfeld og Valentino er blevet portrætteret, men Yves Saint Laurent napper prisen for mest interessante hovedrolle i en dokumentarfilm.

Dokumentarfilmen YSL: L'AMOUR FOU skildrer Yves Saint Laurents passionerede og komplekse personlighed som et geni, der efterlod sig en fornyelse af moden med en sofistikeret, afslappet elegance. En af de nyere bud på en modefilm om Yves Saint Laurents kamp for at nå til tops som modedesigner og kejser af sit eget modeimperium. En kamp præget af modstand og psykiske op og nedture.

Prêt-à-Porter (1994)

Robert Altmans Prêt-à-Porter har siden premieren i 1994 lidt under dårlig presse, og det er faktisk synd. Dette er nemlig en morsom og løssluppen modefilm med ekstravagant halvfemsermode, utallige kendte modeller på den parisiske catwalk, og en lang række designere og kendisser, der i flere tilfælde optræder som sig selv.

Prêt-à-Porter er blevet en kultklassiker på grund af den særlige og kaotiske stemning i filmen og den ret så eksklusive rollebesætning. Godt skuespil fra blandt andre Julia Roberts og Kim Basinger sørger for, at man er udmærket underholdt i alle 133 minutter.

Da filmen havde premiere i 1994 skabte Helena Christensens bare numse på den oprindelige filmplakat stort postyr i flere lande, og mange steder, deriblandt i USA, blev filmplakaten censureret eller ændret til ovenstående version.

Coco Before Chanel (2009)

Den franske skuespillerinde Audrey Tautou er i sig selv et stilikon i filmens verden, og i rollen som den skarpe og legendariske designer Coco Chanel viser hun den kant, hun besidder som skuespiller på trods af sit temmelig sødmefulde Amelié-image.

Coco Chanel er mest af alt kendt for sine tunge duftserier, ikoniske tasker og dyre spadseredragter, men hun var også med til at gøre den stribede fiskertrøje, Le Marieniére, til en evig klassiker og var en af de første fremtrædende kvinder, der gav sit køn bukser på.

Filmen giver dig også et fint indblik i kvinden bag designeren fra hendes barndom som forældreløs til mødet med hendes livs kærlighed Arthur ”Boy” Capel.

Sex and the City 1 og 2 (2008 og 2010)

Den über-cool Patricia Field styler endnu engang vores yndlings firkløver i skønt designertøj, tilsat de lækreste accessoires. Hardcore fans af serien beskyldte filmenes kostumer for at være for kedelige og forudsigelige, men som skuespillerne selv har sagt, så har de fire hovedroller nu nået en alder, hvor det altså ikke længere handler om stumpebluser og vild singlestil, men derimod et mere voksent udtryk. Moden er dog stadig filmens femte hovedperson (move over, New York!), og her er masser af outfits, at blive inspireret af.

Handlingerne er ikke mindeværdig, men de høje stiletter, de smukke kjoler og den gale humor gør den værd at se. På med stiletterne, grib en Cosmopolitan og nyd at være i selskab med den hotte venindekreds.

Pretty in Pink (1986)

Knap så populær pige med hang til vintagetøj og hjemmelavede outfits falder for skolens nye, lækre fyr. Men vil deres to verdner kunne forenes? Har man hørt den før? Formularen er i den grad afprøvet, men Pretty in Pink overvinder alligevel klicheerne med tilpas sødme og rendyrket firsermode, som en hel generation af teenagepiger faldt i svime over.

Efterdønningerne af skuespillerinden og It-pigen Molly Ringwalds trendsættende stil kunne mærkes langt op i halvfemserne, og Pretty in Pink er et rigtig godt eksempel på New Wave-stilen, der dominerede modebilledet fra sidst i halvfjerdserne. Stilen refererede til den franske avantgarde New Wave-filmbevægelse i tresserne, der var stærkt influeret af datidens pop art. I firserne blev stilen opdateret med stramme jakkesæt, kort hår, masser af syntetiske materialer og plastik, alt sammen i stærke farver.

Funny Face (1957)

Næsten 50 år før The Devil Wears Prada så dagens lys, var Funny Face den mest vellykkede satire over modeverden og vores besættelse af skønhedsidealer. Audrey Hepburn er endnu engang trendsættende som den utraditionelle model Jo Stockton i en lang række uforglemmelige outfits. Givenchy stod for kostumerne i Funny Face, og Audrey Hepburn blev kendt som mærkets ultimative ’reklamesøjle’.

For at få både Audrey Hepburn og Fred Astaire på rollelisten, sagde man til dem begge hver især, at den anden havde skrevet under, da man vidste, at de ville ikke gå glip af muligheden for at spille sammen.

Confessions of a Shopaholic (2009)

”Money can't buy happiness,” siger ordsproget om penge, og fortsætter: ”but it's much more comfortable crying in a Mercedes than on a bike.” Lidt sådan går denne omgang lyserød candyfloss af en film, der i sin skamløse og yderst morsomme hyldest (eller er det en opsang?) til vores ofte irrationelle shoppe-gen, flasher flere designervarer end vores sultne øjne kan nå at sluge.

New Yorker-pigen, Becky Bloomwood, bliver spillet af Isla Fisher og er en karakter, vi alle kender til. Hun shopper, til hun ikke kan mere, og mangler den knap, der siger stop og gør det muligt at modstå shopping. Med den manglende knap følger en manglende indkomst, og da Beckys last står allerværst til, får hun tilbudt et job som rådgivende økonomisk skribent. Filmen svælger både i det uimodståelige sus og i spændingen ved at shoppe, men den understreger samtidig, at de vigtigste ting i livet ikke altid kommer med et prisskilt.

Factory Girl (2006)

Vor tids store stilikon Sienna Miller spiller tressernes store stilikon Edie Sedgwick, der lægger sine kunststudier på hylden, og rejser til Amerika med drømmen om at blive stjerne.

Modemæssigt kan det bare ikke gå galt, og Factory Girl er da også spækket med modeinspiration fra start til slut. I New York, hvor Edie Sedgwick bosætter sig, støder den unge kvinde på en ligeså ung kunstner, Andy Warhol, der lover at opfylde hendes drømme. Historien om den letpåvirkelige Edie er dybt tragisk, men giver Sienna Miller lejlighed til at flashe det ene fantastiske outfit efter det andet som It-pigen, kunstneren Andy Warhol var mere eller mindre besat af.

Vi ses på det store lærred!

Anbefalet til dig