Pernille Teisbæk om hendes blog Look De Pernille
SPONSORERET indhold

Derfor holder de største modebloggere nu op med at blogge

Pernille Teisbæk lukkede i 2016 hendes blog, der ellers var en kæmpe succes og fulgt af mange tusinde. Vi spurgte hende hvorfor.

Foto: All Over Press
20. jan. 2017 | Mode | Eurowoman

- Da jeg startede Lookdepernille i januar for fire år siden, havde jeg ingen anelse om, hvilken fantastisk rejse, det ville tage mig med på!, skrev stylist og blogger Pernille Teisbæk i starten af februar på sin blog.

Allerede dér ved første sætning fik faste læsere måske bange anelser. Og ganske rigtigt. Den populære blogger og street style-favorit var klar til at melde ud, at hun lukker sin blog. Det sker et halvt år efter en anden stor skandinavisk blogger, Elin Kling, også lukkede sin blog for at fokusere på andre projekter. Lige som den norske blogger af samme kaliber Hanneli Mustaparta holdt op med at opdatere sine 'outfit of the day'-billeder for et år siden. Når tre af bloglands frontløbere lukker de platforme, der skaffede dem front row-pladser og samarbejder med store brands, kan man undres. Er det da blevet helt umoderne at blogge? For er der nogen, der er på forkant med tidens trends, så er det Teisbæk, Kling og Mustaparta.

Hanneli Mustaparta.

LÆS OGSÅ: Sådan defineres et stilikon

Hård beslutning

I november fortalte Hanneli Mustaparta i et stort interview i Eurowoman:

- Det var en hård beslutning at lægge bloggen ned, for jeg tænkte, at jeg jo ikke burde vende ryggen til det, der startede hele min karriere. På den anden side er det også naturligt at udvikle sig, og man bør ikke bare fortsætte med det, man laver, fordi andre forventer, at man gør det. Så ville jeg gøre det for andres skyld og ikke for min egen.

Det er i bund og grund også det, Pernille Teisbæk fortæller til Eurowoman.dk, da vores journalist fanger hende på telefonen. Det har ikke været en nem beslutning:

- Jeg har elsket min blog, men når det er sagt, så er det også enormt tidskrævende. Det lyder måske forkælet at sige, tænker hun højt, men det kræver sit, når man poster mindst et indlæg hver dag – også juleaften og i ferier.

- Jeg har brug for at skulle udfordre mig selv på anden vis og forholde mig mere objektivt til de ting, jeg arbejder med, frem for at det bliver personligt. Og så har jeg jo gang i en masse projekter, siger hun.

Hun er netop blevet ansat som moderedaktør på The You Way, det website, hvor hendes blog også har levet de sidste to år, og hun er ved at starte et agentur, der skal repræsentere social media-personligheder. Ved siden af de mange designsamarbejder og stylingopgaver hun også skal passe, selvfølgelig.

 

Et billede slået op af Elin Kling (@elinkling) den

Elin Kling.

LÆS OGSÅ: Latinamerikansk topmodel: ”Jeg sælger bare ikke”

Bloggen er en løftestang

Christiane Vejlø er trendanalytiker hos Elektronista Media. Også hun blev kendt i medierne gennem sin blog, der ganske vist ikke handler om mode. Vejlø skriver om digitale tendenser og gadgets, men selve brandingværdien er den samme.

- En blog er måske noget, man laver på et tidspunkt, hvor man er i en start up-fase. Når man er etableret, har kunder og masser at lave, er det måske ikke der, man har overskuddet til at lave en blog, der kræver meget arbejde. Men man kan bruge den som løftestang til at etablere et brand, forklarer hun.

Pernille Teisbæk mener ikke, at det er bloggen alene, der har skabt hende et navn i den internationale modebranche, men den er da en af grundene til, at magasiner som Vogue i dag jævnligt nævner hendes navn i deres spalter.

- Jeg tror da bestemt, bloggen har bidraget til mit brand. Den har været et vindue, hvor jeg har kunnet eksponere mig selv. Jeg tror, det er en kombination af, at jeg også er meget out there og har deltaget i samtlige modeuger og i mange arrangementer og events, siger Teisbæk.

Bloggen er gammeldags

Et andet bud på en årsag til mandefaldet blandt superbloggerne kommer fra Nicklas Larsen, der forsker ved Instituttet for Fremtidsforskning.

- Måske gør de sig et håb om at stoppe på toppen for at bibeholde deres relevans og integritet, siger han. Bloggen er ifølge ham ved at være en gammeldags platform i denne digitale tidsalder.

- Bloggen er ikke integreret og indholdet er ikke tilpasset læseren. Hvis du tænker på online aktivitet og adfærd, skal der væsentligt mere til fra din side, hvis du selv skal ind og screene på en blog, hvad du gerne vi læse i stedet for, det kommer automatisk til dig i din feed på f.eks. Instagram, siger han.

Med andre ord: Vi vænner os til at få alting serveret i f.eks. et Facebook-feed eller en billedstrøm på Instagram, så vi ikke længere orker selv at skulle besøge alle de websites og blogs, vi ellers har fulgt og læst nyheder på.

Instagram tager over

Derfor er det måske netop på Instagram, vi skal finde inspirerende it-piger at følge i fremtiden – sådan forholder det sig jo faktisk allerede. Det er ikke længere nødvendigt at have en blog for at skabe dig et brand som modepersonlighed, hvis bare du forstår at bruge Instagram på den rigtige måde.

- Du får rigtig meget for mindre arbejde på Instagram, for bloggen kræver vedligeholdelse, den kræver tekst den kræver billeder af en anden kvalitet. Har du stor following på Instagram, er det af mindst lige så høj værdi, hvis du arbejder i det visuelle felt, siger Christiane Vejlø og fortsætter:

- Arbejder du med mode, kan du fremvise outfits, du kan vise, hvor du er i de rigtige sammenhænge, som dine followers kan have en interesse at følge med i, fordi de synes, det er spændende at se, hvad sker der under modeugen eller et photoshoot.

Det forpligter mindre at følge med på Instagram end at følge en person via en blog, for du behøver ikke at gøre andet end at lade dine øjne glide ned over den uendelige strøm af billeder. Du behøver ikke en gang at læse de tilhørende tekster for at dechifrere billedernes budskab.

Pernille Teisbæk.

LÆS OGSÅ: 59 tegn på at du ikke er så original som du tror

En anden fordel ved Instagram er, at du selv har skræddersyet dit feed til lige netop dig. Du har selv udvalgt, hvem du gerne vil se billeder fra, og bliver derfor ikke bombarderet med budskaber, du ikke er interesseret i. Det er det, Nicklas Larsen mener, når han burger ordet 'integreret'.

- Bloggen i sig selv er ikke integreret i vores daglige feed, lige som nyhedsmedierne er. Hvor jeg tidligere ville gå ind og læse på en blog, fordi jeg syntes, det individ, der skrev, var en interessant anmelder eller toneangivende, så bevæger vi os imod et mere tilpasset form for medieforbrug, hvor vi selektivt skaber vores eget univers, siger fremtidsforskeren.

Det genkender Pernille Teisbæk:

- Personligt er jeg vild med Instagram. Jeg elsker billeder og at blive inspireret af dem. Som kreativ hjerne appellerer billeder enormt meget til mig, og det er så nemt, når man ikke skal padle rundt på alle mulige sider. Du har det hele samlet, det er her, alle kampagner og nyheder bliver afsløret, siger hun, men mener samtidig, at Instagram-universet er overfladisk.

- Du får ikke samme budskab ud, som du gør på en blog, hvor du kan du tillade dig at være mere detaljeret, siger hun.

På bloggen har Teisbæk haft plads til at kunne uddybe, hvorfor hun har valgt at style et outfit på en bestemt måde, eller hvilke tanker hun har gjort sig omkring en bestemt detalje. Det er der ikke på samme måde tid til på et hurtigt billedmedie som Instagram.

Du kan ikke gøre noget halvt

Men hvad så? Hvis man nu vil starte en blog i dag, kan man så lige så godt give op på forhånd? Er det håbløst umoderne?

- Det kommer an på formålet, naturligvis. Jeg tror da godt, at du kan lykkes, men jeg vil sige, at skal du udgive personlige holdninger og præferencer online, så er det pt. er Instagram, du skal satse på, siger fremtidsforskeren.

Pernille Teisbæk mener ikke, nye bloggere skal være bange for, at modebloggen uddør. Hun nævner i flæng bloggere, der stadig poster derudaf.

- Sofi Fahrman, Emily Salomon, Trines Wardrobe: De er super dygtige, de har været i gang meget længere end mig og har maser af succes, siger hun.

Det valg, hun har truffet, handler om noget ganske andet. Og det gælder sandsynligvis også for Elin Kling og Hanneli Mustaparta:

- Det, der er fælles for os, er, at vi er dedikerede til det, vi gør. Når jeg kan mærke, der er noget andet, der kræver min opmærksomhed, så vælger jeg at dedikere mig selv til det. Man kan ikke gøre noget halvt, det bliver aldrig en succes.

LÆS OGSÅ: 12 gode ansigtsmasker, du skal kende

LÆS OGSÅ: Verdenskendt modefotograf: På dette punkt er de danske kvinder forud for deres tid

LÆS OGSÅ: Moderedaktionens favoritter: 20 varme vinterjakker