Designerne hylder en ny type kvinde på catwalken
Foto: All Over Press | Originalerne indtager modebilledet i stor stil, og særligt Gucci er garant for den geek-chikke tendens.
Eurowoman

Gucci, Balenciaga, Loewe og Dior siger guld, regnbuer, sløjfer og alpehuer

Designerne hylder en ny type kvinde på catwalken

Del på

Designerne hylder en ny kvinde på catwalken. Med deres kreationer klæder Gucci, Balenciaga, Loewe og Dior hende i guld, regnbuer, sløjfer og alpehuer. Byd originalerne velkommen.

Af Marie Lodberg | 06.mar.2017 | Mode

Artiklen er oprindeligt bragt i Eurowoman februar 2016.

Du gik lige og havde det så godt i din gråmelerede T-shirt og dine smalle jeans. Det forstår vi, men vi må meddele, at du godt kan lægge din uniform på hylden for en stund. Du synes sikkert også, at det var en anelse grænseoverskridende, da du lod et par bukser med svaj flytte ind i klædeskabet. Og det var lidt vildt, da du tog pyjamasskjorten på første gang. Tænk, nærmest sådan at tage nattøj på i byen. Glem det.

LÆS OGSÅ: 10 øreringe til dig, der ikke har huller i ørerne

Det er ingenting, zip, nul, i forhold til forårets opsigtsvækkende og farveeksploderende mode, hvor laméen larmer, flæser fletter fingre med perler, og blomster vokser over i blonder og broderier. Detaljerigdommen er så overvældende, at du bliver nødt til at gå på opdagelse i catwalkens kreationer for at få det hele med, zoome ind på knapperne og syningerne for derefter at zoome ud og betragte stylingen. Også her er der nemlig skruet op for volumen og lagene med mønstrede silkeskjorter, højhalset strik med glitrende sten, skinnende blazere og bomberjakker, transparente bukser, skørter med vidde, bælter, sløjfer og hatte. Designerne har gjort sig umage med påfund, der popper frem som et fold ud-kort, og som understreger personligheden på den kvinde, der bærer tøjet, som selvsagt ikke er den generte type. Må vi præsentere tidens cool cats, originalerne.

A post shared by Gucci (@gucci) on

Lille nørd. Gucci hylder originalerne med fjerbesatte hatte, skøre briller og sløjfer i guld.

På vores danske hjemmebane har Stine Goya altid brugt farver, print og silhuetter med store armbevægelser.

- Stil for mig er, når man tør vise, hvem man er, i de valg, man tager i farvesammensætninger, snit og materialer. Jeg er sikker på, at det gør noget ved en kvindes udstråling, hvis hun vover noget og bevæger sig lidt ud over sin normale comfort zone og gennem tøjet udtrykker personlighed, stemning eller humør. Så bærer man tøjet med en større glæde og tilfredsstillelse, siger designeren.

På vores danske hjemmebane har Stine Goya altid brugt farver, print og silhuetter med store armbevægelser.

- Stil for mig er, når man tør vise, hvem man er, i de valg, man tager i farvesammensætninger, snit og materialer. Jeg er sikker på, at det gør noget ved en kvindes udstråling, hvis hun vover noget og bevæger sig lidt ud over sin normale comfort zone og gennem tøjet udtrykker personlighed, stemning eller humør. Så bærer man tøjet med en større glæde og tilfredsstillelse, siger designeren.

A post shared by J.W.ANDERSON (@jw_anderson) on

Lad det funkle som hos J. W. Anderson.

Træt af T-shirts

I begyndelsen af 00'erne tog den originale og detaljerige påklædning springet fra catwalken til gaden, og ordene streetstyle og blogger fandt vej til modemunde. Kvinderne i modeverdenen og dem, der gerne ville være en del af den, legede med tøjet og miksede luksus med high street. Fotograferne flokkedes om de nytænkende velklædte kvinder til de internationale modeuger, og deres fotos gik viralt. Det er efterhånden logik for selv os modehøns, at jo flere likes, jo mere omtale, og flere og flere af fanebærerne for den originale gademode fik en blog tilknyttet deres navn. Der er stadig gang i gaden, men catwalken tager nu en stor del af originaliteten tilbage.

- Modehusene har indset, at de bliver nødt til at skabe nogle storslåede fantasier, der kan nære vores drømme, hvis vi fortsat skal investere i de stadigt dyrere luksusvarer. Der er kun plads til så mange Alexander Wang-T-shirts til 1.000 kr. i klædeskabet, og jeg tror, at mange modekunder savner fornemmelsen af virkelig at have købt noget nyt, noget, der skaber ubalance i klædeskabet og skubber til ens stil, siger Chris Pedersen, der er vært på Modeugen nu på DR K, som bliver vist under modeugen i første uge af februar.

Når stilen får et puf i en ny og mere opmærksomhedskrævende retning, som tøjet på catwalken denne sæson, rykker det også ved kvindens selvopfattelse.

- Kvinden signalerer selvsikkerhed, kreativitet og livsglæde. Det tøj er først og fremmest tøj, der kræver en solid portion selvtillid, for man falder ikke i ét med væggen. Jeg kan heller ikke lade være med at tænke på en kvinde som Iris Apfel eller danske Nadja Meyer. De har det sjovt med deres tøj og bruger det i den grad til at udtrykke sig selv, siger Chris Pedersen.

Margot Tenenbaum, spillet af Gwyneth Paltrow, i Wes Andersons The Royal Tenembaums, 2001, er garant for den cool nørdede stil. Hvem der bare kunne bære sideskilning og page lige så chikt (og havde råd til en Birkin).

Nadja Meyer, som er ophavskvinde til modeagenturet i eget navn, der nu styres af hendes datter, er altid velklædt og oplagt, når hun kommer i sin orangerøde pels, bukser med grafisk print og Monies-smykker, og selv om alder er uden betydning, når vi taler god stil, skal det i denne sammenhæng alligevel nævnes, at Nadja er 80 år, det understreger hun selv. Men Nadja Meyer er ikke tilfreds med det, hun ser på catwalken.

LÆS OGSÅ: 10 silketørklæder, der passer til din stil

- Sådan en gang rod. Det er jeg ked af at måtte sige, men jeg er jo også bare en sur gammel dame. Men man behøver altså ikke ligne et fastelavnsris for at være velklædt. Du kan omvendt godt være smart uden at tage et par kedelige jeans og en T-shirt på, for det skal være sjovt at klæde sig på. Jeg synes godt, vi kan tage os lidt sammen herhjemme, hvor der har været en tendens til, at jo mere herrens vi ser ud, jo smartere er det, siger Nadja Meyer.

Mig? Caroline Brasch har da bare lige taget en mønstret frakke og en alpehue på og smidt en Chanel-taske over skulderen. Topmodellen har sat Danmark på verdenskortet, når vi taler quirky god gadestil.

Kvindefest og farver

Fastelavnsris eller påfugl. Kære kollektioner har mange kælenavne alt efter øjnene, der ser. Men det er uomtvisteligt, at den feminine silhuet er skarpt optegnet med kjoler, der fremhæver taljen, og brusende skørter med et nik mod Christian Diors new look fra 1947.

- Vi er tilbage ved det arketypisk feminine, hvor kvinden gerne må larme og spille på sit køn i stedet for at kopiere mændenes garderobe i sort, hvid og grå. Det er et klart signal om, at vi går væk fra det maskuline, siger kultursociolog Emilia van Hauen.

Men fordi de store modehuse messer ramasjang, er det ikke ensbetydende med, at den maskuline og minimalistiske garderobe skal pakkes væk for altid. Pyha. Storblomstret kjole og orange solbriller den ene dag, sorte læderbukser, stor strik og blazer den næste.

- Vi har ikke længere én stil eller ét køn, vi leger os frem. Det er det, der er fantastisk med mode. At man kan udtrykke sin brede identitet på mange forskellige måder. Når noget bliver moderne, bruger vi det til at afspejle en særlig side af identiteten, i tilfældet her det pigede og uskyldige. Kvinder har ikke længere i så høj grad brug for at bevise igennem deres tøj, at de er lige så gode som mændene. De har bevist deres værd, og nu er det o.k. at vise en mere sårbar side frem, siger Emilia van Hauen.

A post shared by Balenciaga (@balenciaga) on

Fjer, fjer, fjer. Balenciaga siger mer', mer', mer'.

Den überfeminine tendens er ikke blot udtryk for, at kvinder faktisk godt, surprise, kan være stærke inde bag deres påklædning, der ligner en fusion af en husmor fra 50'erne og en nørdet skolepige. Som med alle andre tendenser er det resultatet af, at designerne skaber kollektioner efter pendulmodellen. En periode med gråtoner og lige linjer kalder efterfølgende på en periode med farvelade og strut. De kreative kollektioner designet til kvinden, der tør skille sig ud, er et symbol på, at vi har arbejdet hårdt gennem krisen, at vi har været seriøse og ikke har skejet ud. Nu er det tid til, med pomp og pragt, at fejre, at vi bevæger os ud på den anden side.

- Før krisen var det bling-bling-æstetikken, der var på spil, og efter krisen blev vi optaget af, at alting skulle være bæredygtigt og vintage, og vi ville finde en dybere mening med livet gennem fællesskaber og fælles ansvar, siger Emilia van Hauen.

Og så var der 2014's normcore. Tendensen, hvor vi koncentrerede os om at klæde os, som om vi ikke gik op i, hvad vi klædte os i. Lidt for store bluser, var det mon kærestens?, forvaskede jeans, var det mon mors fra 90'erne?, og Teva-sandaler, var det mon frilufts-fars? For vi havde vigtigere ting at tage os til end tage os af, hvilke mærker der stod i nakken. Den tendens blev allerede sparket blidt i gang af Alexander Wang, der i 2007 strippede alt for logoer og miksede hvid bomuld med strik og læder og plantede den famøse beanie-hue på hovederne. Nu har alpehuen overtaget og indtaget toppen.

A post shared by E.P.A.H.H.A.M (@emma_leth) on

Ikke mange kan tage en babylyserød Moschino-top på og få det til at se toptjekket ud. Emma kan. Modellen lukker øjnene og tager dét på, der ligger yderst i klædeskabet, og rammer plet hver gang.

Lækker nørd

Modehusenes kollektioner skifter naturligvis også i takt med, at nye kreative direktører kommer til og lægger en ny stil for modehusene. Og når nu vi taler originaler, er ét navn selvskrevet, Alessandro Michele, kreativ direktør hos Gucci. For to år siden viste han sin første kollektion for det italienske modehus, og tøjet og kvinden er klart defineret. Det er nørdernes tur til at stjæle spotlyset. Han har givet kvinderne guldglimtende og stribede alpehuer på, sat et par store briller på næsen, knappet skjorterne op i halsen og bundet slips eller sløjfe i kraven, og det ville være synd at sige, at han er farveforskrækket. Selv om Micheles nørder hører til i den absolut chikke ende, er det sympatisk, at hende, man ikke ville være i folkeskolen, nu bliver hyldet på catwalken. Gucci, der med Tom Ford i spidsen i 90'erne var indbegrebet af sex on shirts'n'skirts, har nu flyttet fokus fra kavalergangen til hovedet og intellektet. Det er tid til fordybelse, erfaring og livsduelighed.

Hanne Gaby Odiele. Belgisk model med en too cool for school-attitude og tøj, der kalder på opmærksomhed. Sort læder fra top til tå til én modeuge, hot pink jakke og isblåt sweatsæt den næste.

- Med den nørdede kvinde kører Gucci ikke på det yndige og indladende, tværtimod handler det om, at du er original. Den originalitet kræver ret meget af kvinder, for vores sociale værdi har altid været forbundet med, at vi er lækre, og her går du den modsatte vej, som nørd. Det er et udtryk for, hvor ligestillede vi er blevet. Vi har ikke brug for, at andre synes, vi er tiltrækkende. Vi har brug for at lave det, vi synes er spændende, og skabe vores egen plads i samfundet, siger Emilia van Hauen.

Det er en fin balancegang, om den originale stil er god stil eller ligger på grænsen til at ligne et sæt tøj på en mannequin i en genbrugsbutik op til fastelavn: outfittet med fjerboaen, spaghettistrop-pailletkjolen og Mary Janes'ene med de flade firkantede snuder. Fortvivl ikke, den tidligere Vogue-redaktør og modeexcentriker Diana Vreeland ved, hvad der skal til.

- A little bad taste is like a nice splash of paprika. We all need a splash of bad taste – it's hearty, it's healthy, it's physical. No taste is what I'm against.

- Det er vel den lille fejl, vi finder charmerende, fordi det får andre mennesker til at stoppe lidt op og undersøge looket. Det provokerer os lidt, og det er rart efter en periode, hvor alle har set ens ud og er gået efter de lette værdier som sex og ungdom. Det kitschede og grimme kræver noget af os, og jeg tror, at vi gerne vil udfordres i disse år, siger Chris Pedersen.

Store safarihatte, pelsbesatte skjorteærmer og mønstermiks. Loewes kreative direktør, Jonathan Anderson, kan få selv den største rodebutik til at give mening.

Ja tak til kvinder, der tør stå ud fra mængden og påkalde sig opmærksomhed med overraskelser i påklædningen. Hvem vil ikke gerne rippe garderoben hos stylisten Giovanna Battaglia, modellen Edie Campbell eller designeren Vivienne Westwood, mens de giver stylingtips? Eller tænde for skærmen og Wes Andersons ”The Royal Tenenbaums”. Hvis der er én, der kan bære poloskjorte, pels og fladt hår med sideskilning, er det Margot Tenenbaum. Eller en meget ung og quirky Jodie Foster i Taxi Driver med bred hvid hat, blomstret skjorte, plateausko og grønne solbriller. Typen, der spiser morgenmad om eftermiddagen og drysser ekstra sukker på sin marmeladetoast.

- At klæde sig originalt handler meget om at se muligheder frem for begrænsninger og ikke være bange for at prøve nye kombinationer. Jeg tror ikke, at du skal fokusere så meget på specifikke trends eller sammensætninger, men finde de farver og snit, som passer til dig og din stil, siger Stine Goya.

Ind bagerst i skabet med T-shirten og jeansene, ud af skabet med dig, og spring så ud i en sølvglimtende rullekrave og et flagrende gulvlangt skørt, eller bind en lyserød sløjfe i halsen. Klæd dig i en smule dårlig smag og en god portion selvtillid. Om ikke andet for at sprede glæde hos dem, der skal iagttage dig, din original.

LÆS OGSÅ: Vogue sammenligner dansk upcoming model med Cara Delevingne

LÆS OGSÅ: 9 smukke plisserede nederdele

LÆS OGSÅ: Få filmklasikkernes look

Del på
Kommentarer (0)
Henter...