Designpiger programmerer fremtidens smykker
SPONSORERET indhold

Designpiger programmerer fremtidens smykker

Ure med kameraer i, fingerringe med indbygget GPS-system eller 3D-printede øreringe. En ny smykkedesignuddannelse på KEA i København lærer eleverne at kombinere klassisk dansk smykkedesign med fremtidens teknologi. Første hold er netop dimitteret, og udenlandske smykke- og techvirksomheder har allerede vist interesse for kombinationen mellem klassisk dansk design og gadgetteknologi.

Foto: Københavns Erhvervsakademi
26. jan. 2016 | Mode | Eurowoman

Fremtidens smykker er ikke bare til pynt. De kan måle, veje og vurdere, og de er skåret med laser eller printet på en 3D-printer. Det er i hvert fald den virkelighed, man ruster eleverne til på den nye smykkedesignuddannelse Smykker, design og teknologi på Københavns Erhvervs Akademi (KEA). De første elever fra uddannelsen er netop dimitterede, og de er langt fra stille piger, der nøjes med at sætte perler på en snor.

LÆS OGSÅ: "HIV-diagnosen fik mig til at føle mig mindre ren. At folk stemplede mig som en, der uforsvarligt var sammen med alle mulige."

–  Når eleverne begynder på uddannelsen, er de interesserede i livsstil og mode, ikke nødvendigvis i teknologi, men det lærer de. De lærer at programmere. De kommer til at forbinde ledninger, teste ting og arbejde med censorer. Det er ikke sådan, at de på forhånd har et særligt talent for det, men de lærer det. De kaster sig ud i det, og de kommer til at mestre det, siger Mette Harrestrup, der programchef for KEA Design.

Hun tror, at tiden er moden til smykker, der kan mere end bare at se pæne ud.

–  Man kunne ikke have gjort det for 15 år siden, for så var smykkerne blevet for store og for tunge. Men nu er vi der, hvor teknologien er blevet så komprimeret, at den kan indlejres i klassisk smykkedesign. Og vi er der, hvor vores smykker skal kunne hjælpe brugeren på forskellig vis, for eksempel ved at kunne gå på nettet og vise dig vej, når du har brug for det. Og der er denne uddannelse ret unik, for det uddanner man ikke elever i ret mange andre steder i verden på denne måde.

Designere med businessgen
Den nye uddannelse kommer til at ruste eleverne bedre, når de skal ud i branchen, mener Mette Harrestrup.

– Ud over teknologi og design står vi jo på et tredje ben, som er business. De lærer simpelthen, hvordan man laver forretningsmodel og brander, hvordan du sætter salgsopstillinger op og hvordan du taler med kunden. Det bygger på en ny tradition inden for dansk uddannelse, som handler om, at det kommercielle er vigtigt.

LÆS OGSÅ: Jeg er forpustet over alt det, jeg skal nå, inden jeg fylder 30

Ziva Lysholt Azoulay, 24, er en af de smykkedesignere, der netop er dimitteret fra uddannelsen. Hun har sideløbende med uddannelsen drevet sin egen smykkevirksomhed Ziva CPH Jewellery, som hun vil fortsætte med at drive ved siden af sit faste job som designer hos smykkefirmaet hvisk.

– I mit eget smykkefirma arbejder jeg med en kombination af håndværk og teknologi. Så jeg får for eksempel 3D-printet nogle smykker, og så laver jeg resten i hånden selv, hvor jeg sidder og lodder og sætter sten på. Kombinationen er interessant at arbejde med, synes jeg, fordi du kan lave nogle ting med teknologi, som du ikke kan lave i hånden, og omvendt kan du lave nogle ting i hånden, som du ikke kan lave teknologisk.

Netop ambitionen om at starte sin egen virksomhed er kendetegnende for den nye generation af smykkedesignere, fortæller Mette Harrestrup.

– De har det her businessgen. Da vi spurgte dem, hvad de ville efter endt uddannelse, svarede 40 ud af 40 elever, at de ville starte deres egne virksomheder op. De skal simpelthen være iværksættere.

Verden kigger med
Smykkedesignuddannelsen har da også allerede fået interesse fra udenlandske firmaer, som ser et potentiale i kombinationen mellem klassisk smykkedesign og wearable-teknologi. For eksempel har den store Hong Kong-baserede smykkevirksomhed TSL sendt et hold på 14 medarbejdere af sted til den danske uddannelsesinstitution for at lære principperne bag 3D og indlejret teknologi i klassiske smykker.

Det glæder Mette Harrestrup, som håber, at dette vil have positiv afsmitning på elevernes jobmuligheder i fremtiden.

– Vi har jo for eksempel også haft samarbejde med det finske firma Suunto, som laver herreure til sport i god kvalitet. Dem lavede vi et samarbejde med sidste år, hvor eleverne her på uddannelsen skulle hjælpe Suunto med at bryde igennem til det feminine marked. Og sådan et samarbejde kommer jo kun i stand, fordi de også kan se, at der sker noget vigtigt her. Så det ser vi som et godt tegn.

I fremtiden ser hun potentiale for de danske smykkedesignere på det amerikanske marked, som endnu ikke rigtig er blevet erobret, fortæller hun:

– Vi har også kontakt til Silicon Valley på det niveau, at vi hører, at de synes, at den her kombination er interessant. Det amerikanske marked er ret spændende, både inden for mode og smykker, fordi vi egentlig ikke har åbnet det særligt meget op endnu. Og det på trods af, at de er meget positive overfor dansk design generelt."

De første elever fra Smykker, design og teknologi dimitterede i fredags.

LÆS OGSÅ: Pernille Teisbæk: "Siden jeg var helt lille, har jeg været draget af Louis Vuitton"

LÆS OGSÅ: Emily Weiss har skabt de skønhedsprodukter hun selv manglede på toilethylden

LÆS OGSÅ: Det er jobsamtalens sværeste spørgsmål. Og her er hvad du skal svare