Danske designere
SPONSORERET indhold

31 danske designere, du skal kende

Fra seje Wood Wood til fine Sophie Bille Brahe og Stine Goyas farver. Her er de danske designere, du skal kende - både de nye og klassiske.

Af:: Redaktionen Foto: Polina Vinogradova
02. mar. 2017 | Mode | Eurowoman

Oversized trenchcoats, pink denim, poetiske blomsterprint, et lavendelfarvet jakkesæt og edwardianske blonder. Her får du det bedste fra de danske designeres forårskollektioner.

LÆS OGSÅ: 11 danske smykkedesignere du skal kende

AF Agger

Om brandet siger designer Kathrine Agger:

– Det handler om at gå behageligt og funktionelt klædt denne sæson. Udtrykket er lidt, som en dansk sommerhimmel kan se ud, når du er taget på stranden, høj og blå med små fluffy hvide skyer og optræk til noget kodylt tordenvejr i horisonten.

Frakke, 5.000 kr. Bukser, 3.100 kr.

2ND DAY

Om brandet siger designer Mette Christensen:

– Kollektionen henter inspiration fra 50'er-beatnik-pigernes stærke udtryk. Tænk stramme silhuetter, rullekraver, korte nederdele, capribukser og ballerinasko.

Top, 700 kr. Nederdel, 5.500 kr.

Sophie Bille Brahe

Om sin muse, model og skuespiller Maria Palm, 23, siger smykkedesigner Sophie Bille Brahe:

- Jeg elsker Marias humor og personlige stil, og så sammensætter hun ting på en sød og finurlig måde. Vores store hoops er lidt ladylike og alligevel bling. For mig er det en kombination, der repræsenterer hende godt.

Perleøreringe, 10.500. Bred ring, 66.000 kr. Smal ring, 17.000. Ørering i hånd, 14.500 kr. Store hoops, 13.000 kr. Små hoops, 9.000 kr.

Ole Lynggaard Copenhagen

Om kollektionen siger smykkedesigner Charlotte Lynggaard:

- Kollektionen A Room of One's Own illustrerer livets små parenteser, hvor kvinder har mulighed for at lade sig fordybe i kreative tanker og vokse med dem. Jeg har altid været dybt fascineret af årtierne 1920-40 og af det bohemeprægede miljø omkring Bloomsbury-gruppen med blandt andre forfatterinden Virginia Woolf (der har skrevet en roman af samme navn som kollektionen, red.). Overfører man de æstetiske elementer fra denne svundne tid til vores moderne verden, opstår der et virkelig smukt, poetisk og samtidig meget råt udtryk.

Broche, 109.500 kr.

Just Female

Om kollektionen siger designer Penille Andersen:

- Vi har taget udgangspunkt i en gåtur i New York og en all American sporty stil, og det pulserende gadeliv afspejles i kollektionens tematikker. Vi arbejder også med 90'er- streetlooket, der er inspireret af amerikanernes forkærlighed for oversize T-shirts eller klassiske sweatshirts.

Trøje, 699 kr.

By Malene Birger

Om kollektionen siger designer Christina Exsteen:

- Kollektionen er inspireret af Los Angeles, old school Hollywood-glamour og dekadence. Terry O'Neills billede af Faye Dunaway fotograferet ved poolen på The Beverly Hills Hotel har spillet en helt central rolle, og stemningen er drømmeagtig.

Top, 2.799 kr. Bukser, 1.999 kr. Sko, 2.799 kr.

Saks Potts

Om deres muse, sygeplejestuderende Amalie Reedtz-Thott, 23, siger designerne Barbara Potts og Cathrine Saks:

- Amalie er en ægte Saks Potts-pige og er for nylig flyttet til det skønneste landsted. Vi har selvfølgelig besøgt hende og været med ude hos dyrene og set den fantastiske natur. Der er en helt særlig atmosfære og ro, som vi har fundet meget inspirerende i vores Farmer Life-kollektion.

Pels, 55.000 kr. T-shirt, 450 kr.

Bitte Kai Rand

Om kollektionen siger kreativ direktør og designer Bitte Kai Rand:

- Min inspiration ­stammer fra det gamle Egypten og ­navnlig dronning Nefertiti, som er forbundet med en særlig skønhed og mystik. Farverne er brændte, blide og solblegede med et skær af guld og sølv, og ­silhuetterne er både inspireret af ­Nefertitis rober og Indiana Jones på skattejagt i ­pyramiderne.

Jakke, 1.999 kr. Kjole, 1.599 kr.

Mark Kenly Domino Tan

Om sin muse, model Laura Meier Hagested, 19, siger designer Mark Kenly Domino Tan:

- Laura tilfører brandet noget ungt og samtidigt. Hun er ikke en klassisk skønhed, men meget smuk og unik. Laura er selv optaget af at klæde sig på og interesserer sig for design og formgivning. Det inspirerer mig meget.

Blazer, 4.299 kr. Bukser, 4.999 kr.

Mads Nørgaard

Om sin muse og hustru, kønsforsker og sociolog Cecilie Nørgaard, 41, siger designer Mads Nørgaard:

- Sille har en naturlig femininitet og skønhed, som er enestående, samtidig med at hun er rå og har kant. Hun har en selvstændighed, som gør, at hun ikke ligger under for tidens tendenser, selv om hun altid kender og kommenterer på dem på sin helt egen måde.

Kjole, 1.000 kr. Bukser, 800 kr.

Dulong Fine Jewelry

Om kollektionen siger designere Anja Camilla Alajdi og Marianne Dulong:

- Vi blev inspireret af formen på det lysegrønne krystal beryl, slebet i vores egen butterfly cut, som reflekterer lyset og skaber en smuk bevægelse i stenen – nærmest som sommerfuglevinger, der bevæger sig.

Halskæde, 16.900 kr. Ring, 6.900 kr.

Georg Jensen

Om sin muse, stylist og medstifter af Social Zoo Pernille Teisbæk, 32, siger CEO Eva-Lotta Sjöstedt:

- Pernille er den perfekte nordiske muse. Hendes fortolkning af skandinavisk design er visionær og æstetisk, og hun er en stærk kvinde, der tør gå sine egne veje og drømme stort. Hos Georg Jensen har vi altid opmuntret kvinder til at være sig selv og skabe deres egen succes. Pernille er i den grad et eksempel på en sådan kvinde.

Øreringe, 12.500 kr. Halsring, 58.000 kr. Ur, 110.000 kr. Ring på pegefinger, 27.500 kr. Øvrige ringe, 9.700 kr. pr. stk.

Day Birger et Mikkelsen

Om kollektionen siger designer Marianne Brandi:

- Jeg er inspireret af et roadtrip. En rejse ­gennem kontinenter af farver og variationer af materialer. Fra etniske broderier til et anglo-indisk blomsterprint fra 20'erne.

T-shirt, 499 kr. Kjole, 2.999 kr. Strømper, 200 kr.

Fonnesbech

Om sin muse, kunsthandler og gallerist Maria Førlev, 40, siger brand manager Andrea Friis Laursen:

- Der er en enkelhed over Marias stil. Hun sætter pris på kvalitet og klæder sig ikke efter trends. Fordi hun arbejder med kunst, bevæger hun sig i krydsfeltet mellem det tidløse og moderne, og det kan man spore direkte i vores kollektioner.

Buksedragt, 2.599 kr.

InWear

Om kollektionen siger designer Jette Romvig:

- Kollektionen ­Unrestricted ­Elegance er en udvikling af InWears stærke, tidløse og skræddersyede dna. En moderne hverdagsgarderobe med klassikere som suitet, skjorten og bomberjakken.

Skjorte, 600 kr. Bukser, 800 kr.

Baum und Pferdgarten

Om kollektionen siger designere Rikke Baumgarten og Helle Hestehave:

- Kollektionen hedder The Twisted Iconics og har fokus på den flamboyante, excentriske og detaljebevidste dandy man og 50'ernes amerikanske collegekultur. En dandy tog sig godt ud og kunne bruge fem timer på at klæde sig på. Derudover var det heller ikke usædvanligt, at han pudsede sine støvler i ­champagne.

Kjole, 1.699 kr.

Mos Mosh

Om kollektionen siger kreativ direktør Kim Hyldahl:

- Kollektionen hylder individualisme og kvinder, der tør stole på sig selv og klæder sig på efter deres egen mavefornemmelse snarere end at forsøge at passe ind i mængden.

Skjorte, 799 kr.

Wood Wood

Om sin muse, model Emma Leth, 26, sigerdesigner og grundlægger Karl-Oskar Olsen:

- Emma har været en del af Wood Wood i mange år. Hun startede med at arbejde i vores butik, og derefter brugte vi hende som model. Hun afspejler vores dna med sin personlige stil, der på mange måder er ret eklektisk, men stadig med en rød tråd.

Jakke, 1.400 kr. Trøje, 500 kr. Jeans, 1.200 kr.

Lovechild 1979

Om kollektionen siger, designer Anne-Dorthe Larsen:

"Jeg blev inspireret til kollektionen efter at have set The Talented Mr. Ripley igen, igen og af den italienske riviera i 50'erne. Letheden, de klæder sig på med, og det feminine udtryk med markerede taljer, sofistikerede længder og brugen af tørklæder."

Kjole, 2.600 kr. Skjorte bundet om livet, 1.700 kr.

Cecilie Bahnsen

Om kollektionen siger designer Cecilie Bahnsen:

- Jeg har især været inspireret af den edwardianske periode (1901-10, red.), som man ser i kollektionens gennemgående flæser, de rene linjer og skulpturelle former. Ønsket har været at skabe noget meget enkelt, men med et feminint raffineret touch.

Kjole, 6.775 kr.

Julie Fagerholt Heartmade

Om sin muse og datter, Bex Fagerholt Grønlykke, 16, siger designer Julie Fagerholt:

- Egentlig har jeg ikke en muse, men er inspireret af kvinder, der tør følge med tiden og ikke står stille. Bex er perfekt til Heartmades univers, fordi hun udfordrer det og sammensætter tøj på en meget inspirerende måde, der giver det et nyt look.

Hættetrøje, 1.799 kr. Bukser, 1.499 kr.

Ganni

Om kollektionen siger kreativ direktør og designer Ditte Reffstrup:

- Ideen til Space Cowboy-kollektionen kom til mig en morgen, da jeg kørte til Palm Springs og var helt alene på en uendelig lang vej midt i den californiske ørken. Pludselig så jeg en gammel vindmøllepark, der mindede mig om et månelandskab midt i de øde vidder. Jeg kom til at tænke på en moderne cowboy, som flygter fra byen og ud i ørkenen.

Bluse, 999 kr. Bælte, 599 kr. Støvler, 2.999 kr.

Britt Sisseck

Om kollektionen siger designer Britt Sisseck:

- Kollektionen er legesyg i valg af print og uhøjtidelige snit med flæser, bare skuldre, store skjorter og oversize underdele.

Kjole, 2.535 kr.

Custommade

Om kollektionen siger designer Anne Rasmussen:

- Foråret handler om at hylde de helte, vi allerede har i klædeskabet. Parkaen, kimonoen og pyjamasen, hvor finesserne bliver dyrket en tand ekstra, så kollektionen er ny, men samtidig genkendelig.

Frakke, 1.599 kr. Strømper, 149 kr.

Norse Projects

Om sin om sin muse, fotokunstner Trine Søndergaard, siger kreativ direktør Tobia Sloth, 44:

-Trine skærer sin kunst ind til benet, så kun det vigtigste og det smukkeste står tilbage, og så har hun en særlig poetisk sans for detaljer og lys. Den enkelhed tilstræber vi også i vores kollektioner.

Frakke, 2.095 kr. Skjortekjole, 1.495 kr. Bukser, 995 kr. Strømper, 130 kr.

Samsøe & Samsøe

Om sin muse, skuespillerinde Sus Wilkins, 27, siger designer Mia Kappelgaard:

- Vi tror på den multifacetterede kvinde. Sus Wilkins har en vidunderlig energi og har gang i flere karrie-rer, og så er hun en smuk kvinde med ben i næsen. Vi elsker hendes forskellige look fra cool og sporty til stylish og elegant.

Jakke, 1.200 kr. Hættetrøje, 700 kr. Jeans, 800 kr.

Pieszak

Om kollektioen siger designer Henriette Pieszak:

- Vi har valgt at kalde kollektionen Le Printemps. Paris og den franske æstetik er en stor del af vores dna, og hvad er smukkere end forår i Paris? De blomstrende træer, livet uden for de franske cafeer og byens stemning i det hele taget.

Bukser, 899 kr.

Hartmann's

Om kollektionen siger juveler Ulrik Hartmann:

- Den seneste kollektion er inspireret af art deco-perioden med dens geometriske former. En dekorativ modernisme, som man aldrig bliver træt af. I en verden, hvor flere og flere smykker ligner hinanden, synes jeg, det er berigende at skabe smykker med kant og karakter. Smykker, der overrasker og giver tilskueren lyst til at gå på opdagelse.

Øreringe, 119.500 kr. Ring, 79.500 kr.

Freya Dalsjø

Om kollektionen siger designer Freya Dalsjø:

- Jeg er meget inspireret af en blanding af kunst, farver, mennesker og film. Denne kollektion er en nyfortolkning af en serie genkendelige items som skjorten, stropkjolen og bikerbukserne.

Jakke, 4.000 kr. Bukser, 3.000 kr.

Sand

Om kollektionen siger designer Lene Sand:

- Vi har ladet os inspirere af kontraster. Råt over for yndigt, fremtid over for fortid, skarpt over for blødt. Særlig markant er vores fokus på blomster, som man ser på vores pyjamas og flagrende kimonoer inspireret af geishaer på vandring i den japanske forårshave.

Kimono, 2.195 kr.

Stine Goya

Om sin muse, sangerinden Oh Land, Nanna Fabricius Øland, 31, siger designer Stine Goya:

– Nannas energi og univers er spot on i forhold til min tilgang til design og farver. Colourful og playful. Oh Land billedliggør #goyapeople.

Kjole, 3.500 kr.

LÆS OGSÅ: Model med hijab får kontrakt med et af verdens største modelbureauer

LÆS OGSÅ: Mød den nye direktør for den københavnske modeuge

LÆS OGSÅ: Sådan får du en bid af Japan i Danmark