Wackerhaus lukker, fortalte Trine Wackerhausen tirsdag.
SPONSORERET indhold

Slår udsalget dansk mode ihjel?

Både Wackerhaus og Whiite lukker.

Foto: Wackerhaus
04. feb. 2016 | Mode | Eurowoman

Fik du shoppet igennem til Black Friday og brugt de sidste sparepenge på januarudsalget? Det skal ikke være nogen hemmelighed, at vi også her hos Eurowoman er forfaldne til et godt lagersalg. Spørgsmålet er, om vi fremover vil jagte rabatter med lige så god samvittighed. Noget tyder på, at vores udsalgsshopping har krævet sine første ofre. Og vi taler ikke om overklippede kreditkort.

LÆS OGSÅ: Chefdesignerene forlader modehusene – er kompetente aftagere klar i kulissen?

I en modebranche, hvor kunderne er blevet vant til, at der er nye kollektioner på bøjlerne hele tiden og udsalg med sæsonens varer til halv pris konstant lokker om hjørnet, kan butikkerne, der forhandler designernes tøj, ikke betale deres regninger. Og det betyder, at danske modebrands bliver tvunget til at lukke.

Tirsdag meddelte designer Trine Wackerhausen i en pressemeddelelse, at hun og hendes partner Christine Schertiger har valgt at lukke deres mærke Wackerhaus. Om ikke for bestandigt, så i hvert fald for en stund. Wackerhaus er ikke det første danske brand, der lukker, fordi det er for svært at få det til at løbe rundt.

Mindre tid til at designe
- De mindre butikker bliver presset af de store butikker, som holder udsalg i tide og utide. Der bliver produceret så meget tøj, som har et salgsvindue på et par måneder, siger Trine Wackerhausen til Eurowoman.dk.

- Før havde man et halvt år til at sælge en kollektion. Varerne kom jo først på udslag, når man nåede til en sæson, hvor man ikke kunne bruge den type styles mere, uddyber hun.

Sådan er det ikke længere. Det koster både penge og energi at udvikle en ny kollektion. Og den energi er på det sidste for Trine Wackerhausens vedkommende blevet brugt på at drive penge ind fra butikker, der ikke kan betale for de varer, de har bestilt.

- Hvis jeg skal lave et ordentligt stykke arbejde som designer, skal jeg have tid til det. Den tid dukker ikke op ud af det blå, siger hun og fortæller, at det er et generelt problem i modebranchen. Det er i hvert fald det det meldingen er, når hun snakker med kollegaer i branchen.

LÆS OGSÅ: Her er de nye danske mærker du skal kende

Whiite er også lukket
I midten af efteråret tog et andet dansk mærke den svære beslutning om at lukke. Fremover kan du ikke længere finde Whiites kollektioner i de danske butikker.

- Vi har oplevet, mange der har været rigtig glade for mærket, men det har bare ikke været nok, Signe Tholstrup, ejer og direktør hos Whiite. Hun kan nikke genkendende til det, Wackerhaus' chefdesigner fortæller.

- Det har været en svær beslutning og en hård proces, men nu er det gjort. Og vi kan mærke, det er det rigtige, siger hun og fortæller, at mærket muligvis fortsætter med at eksistere uden for Europa med andre ejere.

Flere udsalg, større rabatter, hele tiden
Det er noget mange andre i branchen kan genkende.

- Udsalg var førhen noget, der var to gange om året. Det er det ikke mere. Nu er der Black Friday, der er 'Valentines Day offers', der er 'back to school'-udsalg. Og så er der sommerudsalg, vinterudsalg og 'mid season'-udsalg, siger Thomas Klausen; administrerende direktør hos brancheorganisationen Dansk Mode og Textil.

Tilmed er rabatterne større nu. Startede udsalget før med, at prismærkerne på butikkernes varer blev nedsat med 10 procent, står der nu i stedet både 30 og 50 procent på de store gule skilte, når udsalget bliver blæst i gang. Og så har internettet også gjort det muligt for os, kunderne, at finde varerne endnu billigere andre steder, hvis vi ikke er tilfredse med priserne hos vores lokale tøjpusher. Det gør det svært for de mindre brands at følge med.

- De har de samme problemer og udfordringer som et stort brand, men de har ikke den samme organisation i ryggen til at hjælpe med at løse de problemstillinger, siger Thomas Klausen.

- Jeg tror, det er den nye normal. Det er virksomhederne nødt til at vende sig til, siger han og svarer på spørgsmålet om, om han er bekymret for dansk mode:

- Tværtimod. Den danske modebranche har vist sig enormt overlevelsesdygtig, og sådan en som Trine Wackerhausen kommer igen på et tidspunkt. Det er jeg slet ikke i tvivl om. Hendes evner kan man ikke dukke, hun skal nok komme igen.

Er der en fremtid for modebranchen?
En, der imidlertid mener, at vi vil se konsekvenser, er Henrik Spandet-Møller, der er rådgiver brands som Asger Juel Larsen og Barbara I Gongini i virksomheden Spandet. Samtidig er han CEO hos Birger Christensen.

- Spørgsmålet er, om vi om nogle år har en modebranche eller en række store spillere, siger han.

Det er de små og mellemstore virksomheder, der tegner den danske modebranche udadtil, og dem, de snakker om i udlandet. Brumbasser, kalder Henrik Spandet-Møller dem. Det er dem, der har al logik og videnskab imod sig, når de forsøger at flyve. Og alligevel letter de båret frem af deres kreativitet og vilje.

- Det er netop de her små designere, som knokler døgnet rundt, som selv står og pakker papkasser til klokken fire om natten, og som ikke tjener penge, siger han.

- Stor respekt for store virksomheder som Bestseller, men det jo ikke dem, der repræsenterer den store kreativitet inden for branchen. Det er super synd for den danske eksportindustri, det er super ærgerligt, men sådan er markedskræfterne jo. Modebranchen er overladt til at konsolidere sig selv.

LÆS OGSÅ: Amerikansk hipster-brand indgiver konkursbegæring efter flere sexskandaler

LÆS OGSÅ: High street: Sådan gavner kopierne den ægte vare

LÆS OGSÅ: Test dig selv: Er du afhængig af at shoppe?