Jonathan Anderson Uniqlo
Foto: PR
Eurowoman

Uniqo samarbejde med JW Anderson

J. W. Anderson for Uniqlo er her nu – se den fulde kollektion med priser!

"Det er første gang, jeg har designet, hvad jeg selv vil gå i," siger Jonathan Anderson, kreativ direktør for JW Anderson, om kollektionen.

Af Kristian Hindø-Lings 20.sep.2017 Mode

Japans svar på H&M, Uniqlo, har indledt et nyt samarbejde med en 33-årig mand, der har designet 12 kollektioner på et år (6 for mærket af eget navn, JW Anderson, og 6 for det spanske modehus Loewe), har kurateret op til flere kunstudstillinger og sidder med i dommerpanelet til Loewes prestigefulde designpris.

Med andre ord: Der er tale om et samarbejde med fart på.

LÆS OGSÅ: Har Zara lavet årets pæneste støvler?

Og det er langt fra tilfældigt, at Jonathan Anderson har gjort plads til et samarbejde med Uniqlo i sin travle kalender, fortæller designeren i en pressemeddelelse:

– Når jeg tænker på Uniqlo, så tænker jeg på tøj, der er perfekt konstrueret, og at det tydeligt ses, at menneskerne bag har brugt lang tid på produkterne. Det er et krævende job, og jeg synes, at Uniqlo gør det godt.

Uniqlo, der kan sammenlignes med en japansk udgave af H&M, der er kendt for deres ekstremt funktionelle og prisvenlige hverdagstøj, der ser simpelt ud ved første øjekast, men altid har tænkt brugbarhed, teknologiske løsninger og materialevalg ind i designprocessen.

Disse tanker går også igen i JW Andersons egne kollektioner, men typisk i en helt anden prisklasse. Derudover har JW Andersons kollektioner typisk et langt mere ”avantgarde” look, mens kodeordet i det japanske tøjmærke må siges at være: Enkelt. Jonathan Anderson ser dog kun fordele i, at de to verdener forenes i den nye kollektion:

– At arbejde med Uniqlo er nok det mest utrolige demokratiske grundlag i modebranchen, og det er fedt, at mit design kan være tilgængeligt for alle på alle niveauer (på grund af det lave prisleje, red.), siger han i samme pressemeddelelse.

Jonathan Anderson designer både herre- og dametøj for sit eget mærke, men også for Loewe, hvor han siden 2013 har været kreativ direktør. Det er anden gang, at den britiske designer samarbejder med et highstreet-mærke. Første gang var i 2012, hvor han og Topshop kreerede en kollektion, der blev udsolgt på rekordtid.

Vi forudser, at dette samarbejde, der både indeholder ternede dunjakker, stribede nederdele og et indkøbsnet, bliver revet ræk, når det rammer butikkerne.

Manden bag er hvert fald begejstret:

– Det er det mest ophidsende og personlige samarbejde, jeg nogensinde har lavet, fordi det er første gang, jeg har designet, hvad jeg selv vil gå i, siger Jonathan Anderson til Vogue.

Se kollektionen her:

Frakke, 1.350 kr. 

Frakke, 1.200 kr. 

Frakke, 1.150 kr. 

Dynejakke, 750 kr. 

Strikkjole, 1.150 kr.

Sweater, 400 kr. 

Sweater, 400 kr. 

Cardigan, 400 kr. 

Sweater, 300 kr. 

Rullekrave, 400 kr. 

Rullekrave, 400 kr. 

Sweater, 300 kr. 

Skjorte, 300 kr. 

T-shirt, 150 kr. 

T-shirt, 150 kr. 

Bukser, 450 kr. Jeans, 400 kr. 

Nederdel, 450 kr.

Nederdel, 450 kr. 

Nederdel, 450 kr.

Halstørklæde, 250 kr. 

Halstørklæde, 250 kr. 

Indkøbsnet, 250 kr. Rygsæk, 300 kr.

Indkøbsnet, 250 kr. Rygsæk, 300 kr.

Indkøbsnet, 250 kr. Rygsæk, 300 kr.


Henter...