Sukkermyter

10 myter om sukker: Hvad er sandt & falsk?

Kan du blive afhængig af sukker? Er sødemidler egentlig sundere? Og hvor meget må du få hver dag? Vi har spurgt klinisk diætist og kostvejleder Anne Louise Knudsen for at få sandheden om sukker.

1. Myte: Sødemidler er bedre end sukker - SANDT OG FALSK.
For diabetikere eller meget overvægtige på diæt kan sødemidler være en hjælp, når sukkertrangen melder sig. Men hvis du er sund og rask, så lad være. Sødemidler som Birkesød eller Hermesetas giver en stigning i blodsukkeret og indeholder derfor kalorier. Sukrin og Isis Perfect Sød giver ikke stigning i blodsukkeret, men generelt kender man ikke langtidskonsekvenserne af at indtage sødemidler, da der ikke er forsket nok på området. Så hvis du bare har en sød tand, er det en god idé at gå uden om lightprodukter og nøjes med lidt af den ægte vare.

SPONSERET: Køb sødemidler her

2. Myte: Man bliver overenergisk af at spise sukker - SANDT.
For en kort periode. Når du indtager sukker, går der ikke længe, før det når blodbanerne. Du kan kortvarigt opleve et „kick”, men nedturen rammer hurtigt. Spiser du en skive rugbrød, sørger kostfiberindholdet for, at der går længere tid, før det bliver nedbrudt. Er du typen, der om eftermiddagen får lyst til slik og kage, så prøv i stedet grønsagsstænger med hummus, skyr med en god fedt- og sukkerfattig mysli eller en lille håndfuld nødder.



3. Myte: Sukker gør dig træt - SANDT OG FALSK.

Hvis du indtager sukkerholdige produkter, stiger sukkermængden kortvarigt i blodet. Når energiniveauet topper, får du mere energi, men den vil hurtigt være forbrændt. Så føler du dig træt igen og får lyst til mere sukker. Alle kender følelsen af at gå sukkerkold, som opstår, når maven brokker sig over ikke at have fået næring i lang tid. Du begynder at ryste. Måske får du koldsved og en fornemmelse af at være ved at besvime. Sukker fra slik eller chokolade hjælper hurtigt på problemet, men efterfølgende vil det give bagslag. Spis et stykke frugt og en skive rugbrød med fedtfattig ost eller andet, der giver en langsom stigning i blodsukkeret. Hav en pose nødder liggende i tasken, så du undgår at falde i sukkerfælden, når du er på farten.

4. Myte: For meget sukker kan give tynd mave - FALSK.
Men spiser du overdrevent meget sukker, kan du dog få ondt i maven, hovedpine og føle dig utilpas. Noget, der til gengæld kan give tynd mave, er sukkeralkoholer, der ofte fungerer som sødemidler i lightprodukter og i store mængder kan virke afførende. Har du derimod reddet dig en gang diarré, kan „ægte” sukker omvendt være med til at afhjælpe problemet. Sukker hjælper kroppen til at optage salt og væske, som man mister en masse af under sådan en omgang.

5. Myte: Rørsukker er sundere end hvidt sukker - FALSK.
Forskellen på rørsukker og hvidt sukker er, at rørsukker indeholder en smule af den sirup, man damper fra ved fremstillingen. Almindeligt hvidt sukker er raffineret, det vil sige, at alt andet end det rene sukker er fjernet. Der er ingen nævneværdig forskel i næringsværdien. Om sukkeret er økologisk, har heller ikke nogen betydning i den forbindelse. Sukker er et kulhydrat, der går under kategorien tomme kalorier, fordi det netop ikke har nogen næringsværdi for kroppen.

6. Myte: Sukker i læskedrikke øger risikoen for blodpropper - SANDT.
En ny stor amerikansk undersøgelse peger på, at sukker i læskedrikke kan øge risikoen for blodpropper i hjertet. Sukker påvirker indholdet af triglycerider i blodet. Triglycerider er fedtstoffer, der findes i kroppen og primært stammer fra den mad, vi indtager. Et forhøjet indhold af triglycerider ses ofte i forbindelse med overvægt, diabetes og et stort indtag af alkohol. Det kan føre til åreforkalkning og derved blodpropper i hjertet. Hvis kroppen ofte udsættes for et for højt blodsukkerniveau og store udsving i blodsukkeret, vil det på sigt øge risikoen for hjerte-kar-sygdomme.


7. Myte: Man får slap hud af at spise sukker - FALSK.

Mange skønhedseksperter mener, at sukker skader huden og giver rynker. Det er der dog ingen dokumentation for. Mennesker, der generelt spiser meget sukker, har muligvis en livsstil, der gør, at deres hud ikke får de næringsstoffer, den skal have, men rygning og solbadning er større syndere i forhold til hudens elasticitet. Spiser du så meget sukker, at det fører til overvægt, kan man godt sige, at sukker giver slap hud, men en guldkaramel i ny og næ giver hverken rynker eller slap hud.

8. Myte: Frugtsukker er sundere end hvidt sukker - SANDT OG FALSK.
Når alt kommer til alt, indeholder sukker uanset art lige mange kalorier pr. gram. Det sukker, der forekommer i frugt, ledsages dog af vand, kostfibre og vitaminer. Kostfibrene er med til at sænke optagelseshastigheden af frugtsukkeret og sørger for, at du får en længere mæthedsfornemmelse. Det kan til hver en tid bedre svare sig at spise frugt frem for slik og chokolade med tilsat sukker. Fødevarestyrelsen anbefaler 300 gram frugt om dagen, hvilket svarer til ca. tre styk.

9. Myte: Light-produkter indeholder ikke sukker - FALSK.
Mange lightprodukter foregiver at være uden tilsat sukker. Det betyder, at de ikke er tilsat hvidt sukker, men oftest er de i stedet tilsat sukker fra frugt eller energigivende sødemidler. Frugtsukker giver samme antal kalorier og stigning i blodsukkeret som hvidt sukker. De sødemidler, der anvendes i lightprodukter, er også energigivende. Lightprodukter indeholder ofte kun få kalorier mindre end almindelige produkter, og fedtindholdet er også tit det samme eller højere.


10. Myte: Sukker slider på kroppens organer - SANDT.

Er du gået grundigt om bord i slikskålen, stiger koncentrationen af sukker i blodbanen til et ret højt niveau. Sukker hører ikke hjemme i blodbanen, og hormonet insulin, der bliver produceret i bugspytkirtlen, sendes ud for at transportere sukkeret ind i muskelcellerne. Bliver det ved med at vælte ind med sukker til maskineriet, sættes bugspytkirtlen på overarbejde. Store sving i blodsukkeret slider på organerne i det lange løb. Derfor er sunde mellemmåltider af stor betydning for din livsstil. Får kroppen en smule energi hver anden til tredje time, holdes blodsukkerniveauet på et naturligt og stabilt leje.

SE OGSÅ: fit tester: 21 dagen uden sukker

SE OGSÅ: 6 søde sager, der ikke giver sukkerchok

Websitet anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Læs mere >>

Ok