Nu kan du igen tilmelde dig Danmarks hyggeligste kvindeløb.  Læs mere om overraskelserne her

myter om stress

myter om stress

15 myter om stress: Hvad er fup & fakta?

Kan travlhed give stress, og hvad virker bedst, når du er presset til det yderste: yoga, sex eller bedre planlægning? Vi har tjekket fup og fakta.

1. MYTE: Stress rammer kun perfektionister
Fup! Stress kan ramme alle, hvis omstændighederne er til det. Både perfektionister og ikke-perfektionister. For perfektionisten kan det dog godt være stressende, hvis hun ikke har mulighed for at udføre f.eks. sit arbejde så godt, som hun mener, det bør gøres. Men der skal mere til for at blive alvorligt stresset.

2. MYTE: Kvinder og mænd oplever stress forskelligt
Fup! Stress er stress, både for kvinder og mænd. Stress har de samme symptomer og i mange tilfælde også de samme årsager hos begge køn. De specifikke årsager til, at vi udvikler stress, kan dog godt være forskellige på tværs af kønnene, fordi der er en tendens til, at kvinder og mænds værdier er forskellige. Og meget stress kommer, når vi ikke følger vores værdier. Så de kønsmæssige forskelle, der måtte være i udviklingen og vores oplevelse af stress, har rødder andre steder end i selve stressen.

SE OGSÅ: Thomas Herman: Jeg har været helt nede og kysse asfalten

3. MYTE: Hvis du ikke har klassiske stressymptomer, er du ikke stresset
Fup! Stress kan komme til udtryk på mange forskellige måder. Det behøver ikke at være præcis som i bøgerne. Vi er forskellige som mennesker. For eksempel vil stress for de fleste betyde dårligere søvn om natten. Men nogle mennesker har så godt et sovehjerte, at de stadig sover bedre end mange andre, uanset hvor stressede de bliver. Stressymptomerne kan tage sig vidt forskelligt ud og vil være individuelle fra stressramt til stressramt.

4. MYTE: Travlhed giver stress
Fup & Fakta! Travlhed er ikke lig med stress. Travlhed kan give dig stress, men om det sker, afhænger af, hvad du tænker om den travlhed, du oplever. Hvis du er tilfreds med det, du får udrettet og det, du når, så bliver du ikke stresset. Hvis det piner dig at være bagud konstant, og du føler dig jaget, så bliver du oftere stresset.

5. MYTE: Du kan undgå stress med effektiv planlægning
Fup! Stress er meget andet end det, vi ikke når. Effektiv planlægning og prioritering er en god idé – men det er langtfra nok til at forebygge stress. Dine sociale forhold, både derhjemme og på arbejdet, har derimod større betydning for dit stressniveau. Så vil du forebygge stress, er det mere afgørende at fokusere på at få et velfungerende socialt netværk og et godt psykisk arbejdsmiljø.

SE OGSÅ: 3 kvinder tester: Hvor stresset er du egentligt?

6. MYTE: Stress kan forbedre din præstationsevne
Fup & fakta! Hvis du skal yde noget hårdt fysisk, vil en portion stress forbedre din præstation. Hvis du skal bruge hovedet, så vil stress omvendt reducere din præstation. Forskellen skyldes, at stress mindsker vores IQ og beslutningsevne og gør os mere følelsesstyrede. Til gengæld kan stress af præcis de samme årsager hjælpe dig til at overvinde en angst og i visse tilfælde være en gavnlig følgesvend.

7. MYTE: Et par drinks dulmer stress
Fakta! Ja, et par drinks dulmer stress. Men på den lange bane er det dog sjældent en god måde at håndtere udfordringer på. At drikke alkohol er ren symptombehandling, som ikke løser de reelle problemer. De vil bare hobe sig op og blive større, hvis ikke du får gjort noget ved årsagerne.

SE OGSÅ: 12 myter om alkohol: Hvad er fup & fakta?

8. MYTE: Du må ikke dyrke motion, når du er ramt af stress
Fup! Motion er ekstra vigtig, når du er ramt af stress, og det er en misforståelse, at man ikke må dyrke motion som stressramt. Motioner dagligt – lad det blot være en moderat motion, hvor du ikke presser dig selv. Det er vigtigt, at du mærker efter, hvordan du har det efter træningen. Hvis motionen har gjort, at du har det bedre, har du ramt det rette niveau. Ellers skal du skrue ned for intensiteten næste gang.

9. MYTE: Stress mindsker din sexlyst
Fakta! Stress mindsker både din sexlyst og din sexevne. Kroppen er i en overlevelsestilstand, hvor sex er nedprioriteret i forhold til at klare de udfordringer, der ellers måtte være. Men sex kan på den anden side være med til både at afhjælpe og forebygge stress. Al fysisk kontakt og intimitet virker fysiologisk afstressende. Sex hjælper dig rent hormonelt, og kan også være med til at forbedre din søvn.

10. MYTE: Stress kan øge din vægt
Fakta! Stress gør, at vi bliver meget mere følelsesstyrede. Og når vi samtidig føler, at vi ikke har tid eller overskud til at lave ordentlig mad, vil vi ofte ende med at spise mere usundt og tit også større portioner. Hvis du i forvejen har en tendens til at spise på følelser, vil stress sandsynligvis betyde, at du tager på. Der findes dog også mennesker, som i stedet glemmer at spise, når de er stressede, så her kan stress virke stik modsat.

SE OGSÅ: Anne Bech: Jeg pressede mig selv så hårdt, at jeg tog 14 kg på

11. MYTE: Du bliver lettere syg, når du er stresset
Fakta! Langvarig stress svækker immunsystemet og skubber kroppen mere og mere ud af balance, ligesom hormonsystemet også bliver forstyrret. Når immunsystemet er svækket, er vi mere modtagelige. Det betyder for eksempel, at vi lettere fanger en infektion som en forkølelse eller en influenza.

12. MYTE: Stress kan give kræft
Fup! Der er ikke noget, der tyder på, at stress kan give kræft. Emnet er undersøgt så meget, så det slet ikke er en bekymring, du behøver at have. Stress kan til gengæld give en række andre alvorlige sygdomme, så det er under alle omstændigheder vigtigt for din sundhed at forebygge stress.  

13. MYTE: Du kan dø af stress
Fakta! Man kan dø af stress. Statens Institut for Folkesundhed estimerede i 2006, at der hvert år dør 1.400 danskere som følge af arbejdsrelateret stress. Den alvorligste følgevirkning af stress er hjerte-kar-sygdomme, som kan have alvorlige helbredsmæssige konsekvenser.

SE OGSÅ: Hvad sker der i kroppen, hvis du udsættes for stress?

14. MYTE: Stress kan måles i dit blod og spyt
Fakta! Stress kan i nogen grad måles i dit blod og spyt, og det er noget, man bruger i stressforskningen. Det, man kan måle, er en stresstilstand. Derimod kan man normalt ikke måle, hvor alvorlig langtidsstressen er. En komplet vurdering af din stresstilstand vil derfor kræve, at lægen også ser på andre indikatorer.

15. Yoga og meditation kan mindske stress
Fakta! Yoga, meditation og mindfulness er rigtig gode redskaber til at mindske stress. Jo mere nærværende, du lærer at være, jo mindre stress oplever du. Cirka halvdelen af den stress, vi oplever, kommer nemlig fra vores egne tanker. Yoga og meditation fjerner dog ikke de ydre årsager som arbejdspres og forventninger, men det kan forebygge og gøre dig bedre til at håndtere stress.

SE OGSÅ: Stræk dig dejligere: 5 yogaøvelser

SE OGSÅ: 6 myter om sex

SE OGSÅ: 12 nemme trick, der virker: Snyd din sukkertrang

Websitet anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Læs mere >>

Ok