3 kvinder tester: Hvilken kur virker bedst på 6 uger?

Et slankehold med social opbakning, styrketræning og stram kostplan eller nye mentale vaner – hvad virker egentlig bedst, når du gerne vil tabe dig? Det har Joan, Stinne og Kristine testet. Se deres fantastiske resultater.

"Jeg kunne aldrig have smidt de kilo alene"  
Et slankehold med kostvejledning, træning og ikke mindst ros og opbakning har fået både kilo og centimer til at smelte af kroppen på Joan.

Joan Hvidbro Wismann, 42 år, fodterapeut.
• Har fulgt et slankehold to gange hver uge med kostvejledning og træning.
• Er blevet målt og vejet hver uge.
• Har fulgt en kostplan med fokus på at spise efter sin størrelse i stedet for at tælle kalorier.  

Før kuren
Jeg er aldrig kommet i form efter min søns fødsel for syv år siden. Han blev født ti uger for tidligt, og lige siden har alt mit fokus været på ham. Måske har jeg også været lidt doven, i hvert fald har energien ikke været til at få gjort noget ved hoften, maven og bagdelen. Men så blev jeg fodboldtræner for min søns hold, og det begyndte at være irriterende, at jeg knap kunne løbe en halv banelængde.

Kosten
Det bedste ved denne kur er, at jeg på intet tidspunkt har været sulten. Jeg spiser grønsager til alle måltider og får godt med proteiner til morgenmad: æg, skinke, grønkål og peberfrugt. Jeg sørger for altid at have en smoothie med f.eks. kokosmælk, broccoli og spinat med mig, hvis jeg skal ud, hvor jeg bliver fristet af søde sager. Jeg er færing og vokset op med tung mad, og jeg har aldrig været glad for salat, men nu jeg er opmærksom på de lækre farver, som min mad får med alle grønsagerne, og jeg kan mærke, at jeg føler mig godt tilpas med færre kulhydrater og mælkeprodukter.

Vendepunktet
Jeg har været på flere slankekure, men min oplevelse har altid været, at jeg bliver for styret af mad, hvis jeg skal tælle kalorier. Desuden mister jeg let modet, hvis vægttabet går i stå. Her har målebåndet virkelig været en åbenbaring for mig, for det er motiverende, at jeg smider centimeter, selv om jeg ikke straks taber så mange kilo. Jeg tænker ikke på min kostplan som en kur. Det er en kostændring, og jeg skal leve efter principperne altid. Derfor må det heller ikke være for surt. Jeg har skåret usunde ting fra min kost, men ikke alt usundt. For så ville jeg ikke være glad.

SE OGSÅ: Boost din forbrædning: Spis mere & tab dig 

Efter testen
Jeg har fået komplimenter af bekendte, der synes, min udstråling har ændret sig. Mine mormorarme er blevet mere faste, jeg har smidt 28 cm over hele kroppen, mit humør er steget, og det er virkelig fantastisk. Jeg er helt overbevist om, at jeg nok skal ende med at tabe de 15 kilo, jeg drømmer om, og jeg er glad for, at jeg endelig meldte mig til et slankehold. Jeg kan kun anbefale andre at gøre det samme. Det betyder virkelig noget at være en gruppe af kvinder, der roser hinanden. Jeg kunne slet ikke have gjort det samme alene.

Joans bedste råd
Meld dig til et slankehold. Det positive fællesskab løfter. Husk, at når du gør noget for dig selv, er det også godt for din familie. Tænk på dit forløb som en kostændring i stedet for en kur.

Birgitte Nymann om Joans kur
Det gælder om at give kroppen nogle gode byggesten. Det er nemmere at undvære usunde ting, hvis du har dækket kroppens behov for protein og fedt. Derfor anbefaler jeg en solid, proteinrig morgenmad. Joan har desuden fået en smule stivelse til alle måltider, f.eks. kartofler eller rugbrød, for det går altså ikke at fjerne kulhydraterne helt. Mit princip er, at man skal spise efter sine hænders størrelse. Jo større hænder, jo større portioner må du få. Så kød eller fisk svarende til en knyttet hånd, stivelse svarende til en halv hånd og så mange grønsager, der kan ligge i en skål formet af begge dine hænder. Spis fedt svarende til din tommeltot. Med det system slipper du for at måle og veje og tælle kalorier.

SE OGSÅ: De 20 bedste powerfoods til din krop

Ekspertens vigtigste råd
• Tag en spsk. hørfrøolie morgen og aften for at få fedt nok. Det råd gør simpelthen altid en forskel for de kvinder, jeg rådgiver.
• De fleste kvinder, der gerne vil slanke sig, bruger generelt for lidt tid på at lave mad. Det gælder om at finde glæden ved veltilberedt mad frem og glæde sig til måltiderne.
• Du skal turde sige nej tak – også selv om din veninde eller kollega har bagt en lækker kage. Vælg dig selv og din sundhed i stedet for at være høflig.

Joans resultat
Vægt: Før 85 kg, nu 79,6 kg, minus 5,4 kg
BMI: Før 29,7, nu 27,6, minus 2,1
Taljemål: Før 98 cm, nu 93 cm, minus 5 cm

Eksperten
Birgitte Nymann, sundhedsekspert, ejer og udvikler af Effektiv Fitness, træningscentre for kvinder samt forfatter til mere end 25 bøger om kost, træning, sundhed og motivation. Se mere på birgittenymann.dk. 

"Nu kan jeg endelig tabe mig"
Styrketræning og en kost med mest mulig mæthed og sundhed er det effektive miks, der virker fantastisk for Stinne, der har svært ved at tabe sig pga lavt stofskifte.

Stinne Klæbel, 27 år, sygeplejerske.
• Har fulgt en glutenfri og laktosefri kostplan
• Har skruet op for styrketræning (cirka hver anden dag)
• Har fået coaching i forhold til at slutte fred med et langsomt vægttab 

Før testen
Sidste sommer var jeg egentlig i gang med at omlægge min kost. Jeg holdt op med at spise gluten og laktose, fordi jeg fik konstateret irritabel tarm og dermed ikke kan tåle det i større mængder. Jeg tabte mig ved den kostændring, men jeg har haft svært ved at blive i sporet. Mit vægttab går meget langsomt, fordi jeg har så lavt stofskifte, så når andre skal træne en halv time for at forbrænde en croissant, skal jeg træne en hel.
Jeg arbejder som sygeplejeske og har skiftende vagter. Nogle gange får jeg spist for lidt på en vagt, og derfor kommer jeg let til at spise usund fastfood bagefter.

Kosten
Jeg ved godt, hvad jeg skal spise, så min indsats har handlet om at få et sundt system og ændre mit mindset i forhold til mit vægttab. Jeg har lavet madplan, så jeg sørger for at få ordentlig mad, der mætter, med på arbejde. Jeg tænker over mine portionsstørrelser, og jeg tager kun én gang. I starten brugte jeg appen Lifesum for at få en fornemmelse af, hvor meget mad jeg kan tillade mig at spise i forhold til mit aktivitetsniveau. Det er lidt besværligt at indtaste alt, hvad man spiser, men Lifesum er et godt redskab at benytte i starten. Det har hjulpet mig til at beregne min kost, så jeg f.eks. træner ekstra i dagene op til en gallafest, hvor jeg gerne ville have lov til at spise tre retter og drikke vin til.

Vendepunktet
For mig handler det om at acceptere, at mit vægttab kræver en fokuseret indsats. Henrik Duer spurgte mig i starten, om jeg nogensinde havde fortrudt bagefter, at jeg gik op for at træne. Det har jeg jo aldrig. Det føles altid rart bagefter, og det kan være motiverende at tænke sådan, hvis man ikke synes, man lige orker.

SE OGSÅ: 3 kvinder afslører: Sådan tabte vi 5, 10 & 20 kilo

Efter testen
Jeg føler mig gladere. Jeg har ikke tabt så meget endnu, at andre ligefrem lægger mærke til det, men det er også ligegyldigt. Jeg ved, at der ikke findes noget quickfix til vægttab for mit vedkommende, men jeg er på rette kurs nu, og jeg vil have en varig løsning denne gang. Det er meget vigtigere, end om det tager fem eller ti måneder.

Stinnes bedste råd
Lad være at sammenligne dig med andre. Jeg kommer aldrig til at tabe et kilo om ugen, og hvad så? Jeg vil hellere tabe mig langsomt og holde mit vægttab. Planlæg din kost. Madplaner, madpakker og indkøbslister holder dig på sporet. Lad være med at stirre på badevægten. Den eneste vægt, du skal bekymre dig om, er den, du løfter til træning.

Henrik Duer om Stinnes kur
Jeg vil tro, at cirka hver tiende kvinde tenderer lavt stofskifte som Stinne. En grov tommelfingerregel siger, at en normal inaktiv person forbrænder 2000 kalorier om dagen. Med lavt stofskifte bliver det endnu mindre, så der er meget lidt plads til fejltrin. Man kan sagtens tabe sig, men det går langsomt, og det er i virkeligheden det vigtigste at gøre sig klart: Man skal være tålmodig! Stinne har haft autopiloten på i forhold til sin kost, og her har appen Lifesum hjulpet hende på vej. Man skal aldrig blive slave af sådan en app, men den kan fungere godt i opstarten, hvor den er med til at få hende til at reflektere over, hvad der ryger indenbords.

SE OGSÅ: Styrketræning slanker både i kilo og omfang + 9 andre facts om træning med vægte


Ekspertens vigtigste råd
• Træning og generel fysisk aktivitet hører altid med, hvis man vil have det sundeste vægttab, men det er ekstra vigtigt, hvis man tenderer lavt stofskifte.
• Kosten skal planlægges, så der er mest mæthed og sundhed for pengene, dvs. godt med proteiner og grønsager.
• Læg en kostplan, der kan fungere i din hverdag, f.eks. ved at tage højde for skiftende arbejdstider.

Stinnes resultat
Vægt: Før 85,4 kg, nu 82,5 kg, minus 2,9 kg
BMI: Før 29,6, nu 28,5, minus 1,1
Taljemål: Før 90,5 cm, nu 88 cm, minus 2,5 cm

Eksperten
Henrik Duer, træningsfysiolog og cand.scient. i idræt. Har i 10 år arbejdet med vægttab og livsstilsændringer. Forfatter til „Kuren til varigt vægttab”, „Tab 12 kg på 12 uger” og den helt nye „Danskernes bedste vægttab”(Politikens Forlag). Se mere på henrikduer.dk 

"Min kur føles som en leg"
Kristine elsker at træne, men alligevel har hun ikke kunnet smide fem genstridige kilo. Før nu, hvor nye mentale vaner og mindre portioner har været en ren mirakelkur.

Kristine Hviid Klæbel, 39 år, leder i Holbæk Kommune.
• Har haft fokus på at spise mindre portioner og holde 1.500 kalorier dagligt
• Har flyttet rundt på usunde fristelser i køkkenet
• Har fået nye strategier i forhold til mindre kage til møde og snacks i bilen 

Før testen

Jeg kan slet ikke undvære hverken løb eller cirkeltræning, som jeg træner mindst fem af ugens syv dage. Samtidig synes jeg virkelig, at jeg tænker over, hvad og hvor meget jeg spiser, så det har været en kæmpe frustration, at jeg ikke kunne tabe mig fem kilo. Jeg følte også, at jeg manglede energi og oplevede for tit, at jeg ikke kunne løbe hurtigt nok. Så jeg var meget motiveret til at ændre min kost og ret spændt på, hvad Stine ville foreslå mig.

Kosten
Nudging handler om at træffe de sunde valg for sig selv. Jeg skrev al mad ned i en uge, og så viste det sig, at jeg spiser for lidt! Jeg var helt nede på 1.100 kalorier nogle dage, og så skete der jo nemt det, at jeg kørte død og spiste kage til et møde. Helt klart et dårligt valg. Stine gik mit køkken igennem og kom med et par forslag: Jeg skulle spise af mindre tallerkner, rykke osten om bag i køleskabet, så den ikke frister mig på forreste hylde, og vi fandt en lille skål til slik. 10 stykker vingummi ser ud af rigtig meget i den skål!
Det satte fokus på, hvor meget jeg er styret af vaner, som jeg slet ikke tænker over. Jeg fylder bare min tallerken og griber efter den fuldfede ost, fordi den står nærmest. Jeg er blevet meget bevidst om, hvor tit jeg kan vælge bedre. Til møder sørger jeg for at få flyttet kagefadet væk fra min rækkevidde. Helst helt ned i den anden ende af bordet.

Vendepunktet
Vi holdt min mands 50-års fødselsdag midt i mit forløb, og dagen efter sådan en fest kan man let blive fristet af usund mad. Vi havde f.eks. adskillige poser chips tilbage. I stedet for at pine mig selv og være sur over, at jeg ikke kunne spise dem, fordi jeg var på kur, tog jeg en lille skål. Og det var nok. Jeg synes faktisk, at denne kur har været en leg. Jeg har ikke været sulten, og jeg har haft en fin livskvalitet. Det gælder om at droppe selvpineriet og i stedet stille og roligt træffe de sunde valg for sig selv.

SE OGSÅ: Lisbeth Østergaard: Få opskriften på en slank & stærk krop

Efter testen
Jeg er stolt af at kunne sige, at min løbetid pr. kilometer er gået fra 5.30 til 4.45 minutter. Jeg har pludselig energi nok til min træning. Den kommende tid skal jeg have en plan, hvor jeg lever på 2200 kalorier i stedet for 1500 om dagen. For nu skal jeg jo ikke tabe mig mere. Min vigtigste erkendelse har nok været, at selv om man spiser det rigtige, nytter det ikke noget, hvis man spiser de forkerte mængder.  

Kristines bedste råd 
Gå dit service igennem. Har du kæmpe tallerkner, rødvinsglas og slikskåle, så find nogle mindre. Det virker. Drop selvpineriet, hvor du forbyder dig selv alt det usunde. Vælg gode ting i små portioner, og sørg for at nyde dem. Flyt fristelser om bag i køleskabet eller i bageste ende af skuffen, så du slipper for at se på en Nutella, hver gang du åbner dit køkkenskab.  

Stine Junge Albrechtsen om kuren
Lige meget, hvilken type slankekur man vælger, så er motivationen afgørende. Man kan tabe sig med stenalderkost eller vægtvogterne eller på en 5:2-kur, men en kostplan holder kun så længe, man er motiveret, og derfor ender mange med at tage på igen. Nudging er en anden måde at tænke på, der øger sandsynligheden for, at du holder dit vægttab: Se på dine vaner og alle de ting i dine omgivelser, der frister dig (nudger dig) til at spise usundt.
Store tallerkner og skåle får dig til at spise store portioner, og hvis du køber slik og nødder i flere kilo ad gangen, nøjes du ikke med at spise fem vingummer om dagen. Nudging handler om at indrette dit køkken, så du støder på flere vindruer og friske tomater end på småkager.

SE OGSÅ: 12 nemme trick, der virker: Snyd din sukkertrang

Ekspertens vigtigste råd
• Vælg en kostplan, hvor du indtager omkring 1500 kalorier dagligt.
• Gå dit køkken og dit service igennem: Ryd op, byt rundt, og skift ud, så du ender med små tallerkner og sunde ting forrest i skabene.
• Tænk dine øvrige spisevaner igennem, og vær bevidst om, hvordan du undgår at blive fristet af f.eks. kage til møder og snacks i bilen.

Kristines resultat
Vægt: Før 73,2 kg, nu 67,5 kg, minus 5,7 kg
BMI: Før 24,2, nu 22,3, minus 1,9
Taljemål: Før 80 cm, nu 72 cm, minus 6 cm

Eksperten
Stine Junge Albrechtsen, klinisk diætist, afholder workshops om sund kost og er forfatter til flere kogebøger, blandt andet den ny „Nudging – slip madens magt” skrevet sammen med Lotte Juul Madsen (Muusmann Forlag). Se mere på guidedbystine.dk Brød 

Websitet anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Læs mere >>

Ok