træn på arbejde
Foto: getty | 3 veje til mere bevægelse på arbejdet
ALT for damerne

Træning på arbejdet

3 veje til mere bevægelse på jobbet

Vi har samlet 3 veje til, hvordan du kan lette numsen og få pulsen op, mens du er på arbejde

Af Maria Bruun-Schmidt 22.jun.2017 Sundhed

1. Tag trappen

Selvom vi egentlig har en intention om at tage trappen, er vores ældste dele af hjernen programmeret til at spare på energien, og derfor vil den altid finde på undskyldninger for at snuppe elevatoren i stedet. Men du snyder dig selv for god motion, så tving dig selv til at vælge trappen, når du kan.

2. Gå, gå og gå

Bare to gange ud efter kaffe, tre gange ned til kollegaen med en besked og tre gange ud til printeren. De færreste har regnet på det, men selv med 15 minutters langsom gang i løbet af dagen forbrænder du 35 kcal. pr. dag. Ganger du det med 220 arbejdsdage, er du oppe på 7.700 kcal. I grove tal svarer det til et kilo kropsfedt.

3. Rejs dig op

Hvis en person på 70 kilo står op på arbejde i stedet for at sidde ned, forbrænder hun ca. 8,4 kilo fedt mere om året. Men det er hårdt at stå op, og du kommer nemt til at ”hænge i leddene”. Står du derimod på en aflastningsmåtte eller balanceplade, vil du konstant udføre små bevægelser, som på kort tid gør dig i stand til at stå op i tre-fire gange så lang tid.

Kilde: Sundhedsekspert Gitte Toft, Steppie.


Henter...