9 gode råd: Sådan mindsker du din pollenallergi
Foto: Alamy | Drik mere vand, løb en tur i skoven og prøv akupunktur. Tre eksperter giver dig deres bedste råd til at mindske din pollenallergi.
ALT for damerne

Pollenallergi

9 gode råd: Sådan mindsker du din pollenallergi

Nys, snue og kløende øjne. Lider du af pollenallergi? Tre eksperter giver dig deres bedste råd til at mindske symptomerne.

Af Michala Rosendahl 15.apr.2015 Sundhed

Solen skinner, temperaturen stiger, og blomsterne vrimler frem. Men for pollenallergikerne kan det være svært at nyde det gode vejr. Omkring en million danskere er allergiske over for pollen, og for dem betyder foråret, at de må finde næsesprayen og lommetørklæderne frem.

Pollensæsonen begyndte i år i februar, og allerede nu er der blevet målt rekordhøje tal for ellepollen. Vi har samlet ni gode råd, så du kan mindske allergisymptomerne.

LÆS OGSÅ: 8 råd: Sådan får du hovedpinen til at lette uden at sluge en smertestillende pille

1. Drik masser af vand
Det behøver ikke at være svært at mindske sine symptomer. Det mener Torben Frank Andersen, som er stifter og direktør i AllergiKompagniet. Et af hans bedste råd mod mindre allergi findes nemlig i vandhanen.

- Det sundeste og mest simple råd er at drikke mere vand. Mange mennesker er dehydrerede, og et af de første organer, der bliver påvirket af væskeunderskud, er slimhinderne. De bliver tørre og irritable, og allergisymptomerne bliver derved forværret. Hvis man ikke drikker nok vand, begynder kroppen desuden at producere mere histamin for at regulere væskebalancen. Histamin er det stof, der udløser den allergiske reaktion, så jo mere histamin kroppen producerer, jo værre vil pollenallergien føles, siger Torben Frank Andersen.

LÆS OGSÅ: 7 negative effekter: Sådan påvirker det din krop at sidde ned

2. Betragt kroppen som en helhed og søg eksperthjælp
Ifølge Martin Lund Rasmussen er det ikke nok at have fokus på slimhinderne. Han er fysioterapeut og arbejder på Nordic Clinic i København, og ifølge ham er det vigtigt at betragte kroppen som en helhed.

- At have pollenallergi er en helkropsproblematik, og der er mange faktorer, som kan spille ind på graden af ubehag i forbindelse med pollenallergi. Hvis du for eksempel lider af for stor blodsukkerbelastning, betændelsestilstande, tarmproblemer eller stress kan det øge dine allergisymptomer. Hvis du derimod er sund og rask, vil du også opleve mindre irritation ved pollen. Søg en behandler med kendskab til functional medicine, som har fokus på kroppen som helhed, og få lavet en grundig udredning af dine symptomer og de bagvedliggende årsager, siger han.

3. Tag din medicin
Betina Hjorth, som er rådgivningschef i foreningen Astma-Allergi Danmark, understreger også, at det er vigtigt at søge hjælp. Gennem sit arbejde hører hun ofte om pollenallergikere, der stopper med at tage deres medicin. Og det er en rigtig dårlig idé, siger hun.

- Det vigtigste råd er at tage sin medicin. Jeg oplever desværre ofte, at folk holder op med at tage deres medicin, fordi de siger, at det sløver dem. Men det er en myte. Medicinen sløver dem ikke. Det er deres allergi, som gør dem trætte, og hvis de føler sig sløve, er det muligvis, fordi de ikke får nok medicin. Som pollenallergiker bør man altid tage sin medicin, og hvis man oplever meget træthed, bør man kontakte sin læge, så man eventuelt kan få noget medicin, som virker bedre, siger hun.

LÆS OGSÅ: Har du overdreven angst for dit helbred?

4. Suppler med kosttilskud
Ud over lægeordineret medicin mener fysioterapeut Martin Lund Rasmussen, at pollenallergikere med fordel kan supplere deres kost med forskellige vitaminer og mineraler.

- Der er flere kosttilskud, som kan have en positiv effekt ved pollenallergi. Blandt andet magnesium, quercetin og C-vitamin, der alle virker stabiliserende på mastcellerne, som er de celler, der udskiller histamin, når vores slimhinder kommer i kontakt med pollen, som vi ikke tåler. Histamin udløser den allergiske reaktion, og ved at mindske mængden af histamin, mindsker man allergisymptomerne. Kosttilskuddene virker regulerende efter samme princip som medicin med antihistaminer - blot uden nogen af de kendte bivirkninger, forklarer Martin Lund Rasmussen.

5. Tag zinktilskud
Torben Frank Andersen fra AllergiKompagniet er enig i, at pollenallergikere kan mindske deres symptomer, hvis de tager kosttilskud. Han anbefaler især zinktilskud.

- Zink er med til at aktivere A-vitamin, som er vigtigt i forhold til at reparere og vedligeholde slimhinderne. Hvis man er i zinkunderskud, bliver slimhinderne svage, og man bliver lettere påvirket af pollen. Samtidig øger det risikoen for at udvikle nye allergier. Stærke slimhinder er den bedste måde at mindske allergisymptomerne på, og derfor kan det være en god idé at tage zinktilskud, siger Torben Frank Andersen.

6. Dyrk motion i skoven
Selvom næsen løber og øjnene klør, så snart man åbner hoveddøren, behøver pollenallergi ikke at sætte en stopper for udendørs motion. Betina Hjorth anbefaler, at man løber i naturen i stedet for i byen.

- Det lyder måske skørt, men hvis man vil løbe en tur, er det faktisk en rigtig god idé at lægge sin løberute i en skov. Træerne virker som et tag, der forhindrer pollen i at trænge ned i skoven. Selvfølgelig skal man ikke løbe i en birkeskov, hvis man er allergisk over for birkepollen, men hvis man for eksempel finder en bøgeskov, kan man med fordel motionere under bøgetræernes skjold, siger Betina Hjorth fra Astma-Allergi Danmark.

7. Akupunktur
Et par nåle kan også være løsningen til at slippe af med de værste allergisymptomer, forklarer fysioterapeut Martin Lund Rasmussen, som udover fysioterapeutuddannelsen har videreuddannet sig i functional medicine og har en master degree i kinesisk medicin.

- Hvis du har pollenallergi, sker der en overreaktion i immunforsvaret, når du bliver mødt af den pollen, som du er allergisk overfor. Akupunktur skaber ro og balance i det overaktive immunforsvar, og derved kan det mindske risikoen for, at immunforsvaret reagerer på den pollen, som i virkeligheden er helt ufarlig. Det er bedst at starte akupunkturbehandlingen, før pollonsæsonen er i fuld gang. Ofte kan 4-6 behandlinger gøre en stor forskel på kroppens håndtering af pollen, og derved kan man nedsætte sine symptomer væsentligt, siger han.

8. Bliv undersøgt for Candidasvamp
Stærke slimhinder er vigtigt, hvis man vil mindske sin allergi. Derfor opfordrer Torben Frank Andersen alle til at læse om Candidasvampen, så de kan reagere, hvis de bliver ramt af svamp i slimhinderne.

- Candidasvampen trives bedst fugtige steder – især i slimhinderne. Det irriterer slimhinderne indefra og svækker dem, og derved bliver man mere påvirket af pollen. Infektionen med Candida starter ofte i forbindelse med en penicillinkur, og rigtig mange render rundt med en svampeinfektion uden at vide det. Når vi undersøger pollenallergikere har de faktisk stort set alle sammen Candidasvamp i slimhinderne. Alle kan med fordel læse om svampen, så de er opmærksomme på symptomerne og kan søge behandling, hvis de er ramt. Derved kan de nemlig få styrket slimhinderne og mindske deres allergisymptomer, fortæller Torben Frank Andersen.

9. Rejs væk
Hvis alle de gode råd ikke virker, har Betina Hjorth en sidste løsning. Pak kufferten og tag af sted!

- Hvis man oplever meget voldsom pollenallergi, kan det bedste nogle gange være at rejse væk i en periode. Det kræver selvfølgelig, at man er fleksibel, for det er svært at forudse, præcis hvornår pollensæsonen topper. Birkepollenperioden er meget intensiv i en uges tid, og hvis man har mulighed for at rejse sydpå i den periode, kan man slippe for de værste symptomer, siger Betina Hjorth.


LÆS OGSÅ: Myten om PMS er aflivet

LÆS OGSÅ: Her er tegnene på, at du har svamp

LÆS OGSÅ: 13 effektive råd: Sådan holder du op med at overspringshandle

Eksperterne
Torben Frank Andersen er stifter og direktør i AllergiKompagniet, som er en virksomhed, der behandler allergi ud fra et helhedsprincip. Han har en Ph.d i biologi og er tidligere seniorforsker på Københavns Universitet.

Martin Lund Rasmussen
er uddannet fysioterapeut og har en master degree i kinesisk medicin med speciale i akupunktur og tui na (manuel terapi). Han har desuden videreuddannet sig i functional medicine og arbejder på Nordic Clinic i København.

Betina Hjorth er rådgivningschef i foreningen Astma-Allergi Danmark. Hun er uddannet ernærings- og husholdningsøkonom. 

Henter...