6 gode grunde til at skære ned på alkoholen, når du vil i form
Eurowoman

Alkohol påvirker dit vægttab

6 gode grunde til at skære ned på alkoholen, når du vil i form

Del på

Der er en rigtig god grund til, at folk der vil tabe sig ofte vælger at skære ned på deres alkoholforbrug.

Af Micha Østergaard | 23.mar.2015 | Sundhed

Alkoholstop kan i sig selv være lig med vægttab - afhængig af dit indtag. Alkohol påvirker også kroppen på mange andre områder. Så hvis du gerne vil have flad mave, tonede arme og i det hele taget komme i super god form, skal du måske overveje at skære ned på de våde varer.

KLUMME: For at gå lige til og hårdt helt fra starten af denne træningsklumme, kan jeg nemlig fortælle dig, at alkohol er kalorier, som du ikke kan bruge til noget som helst. Nu tænker jeg selvfølgelig ikke på, at du bliver i godt humør og mere modig end catwoman, men det faktum, at du rent fysiologisk ikke kan bruge det til noget. Mentalt er en anden sag ;-)

Jeg vil opliste 6 gode grunde til at tænke en ekstra gang over dit alkoholforbrug. Måske det for dig til at tænke dig om en ekstra gang inden du på lørdag igen bestiller en flaske Shiraz.

1/ Fedtforbrænding
Når du drikker alkohol, er det din primært levers opgave at få det ud af kroppen igen. Så længe din lever er på overarbejde med denne opgave, stoppes mange andre af kroppens processer: din fedtforbrænding går så godt som i stå og vitaminer og mineraler får sværere ved at blive optaget af kroppen.

Så næste gange du tænker "det er jo kun 2 glas vin. Så mange kalorier er det jo heller ikke", så tænk lige på, hvor lang tid det tager for kroppen at skille sig af med det igen.

2/ Muskelmasse
Det mandlige kønshormon testosteron er en meget vigtig del af ligningen, når vi ønsker at forøge vores muskelmasse. Alkohol er med til at påvirke kroppens naturlige testosteronniveau, hvilket til følge også sænker dens muligheder for muskelopbygning.

3/ Kalorier
Det ser måske ikke ud af meget, når det står i glasset foran dig, men alkohol indeholder faktisk per gram 7 kcal. Til sammenligning kan jeg fortælle dig, at protein indeholder 4 kcal per gram, fedt indeholder 9 kcal per gram og kulhydrater indeholder 4 kcal per gram.
Et glas vin (150ml) indeholder cirka 105 kcal. Drikker du altså fire glas har du kalorier tilsvarende en McChicken menu (og husk lige på, at man altså for det meste får glas med 200ml!)

Hvor mange glas drikker du på en uge?
Vin 150 ml: 105 kcal
33cl guldøl: 150 kcal
Gin & Tonic (300ml): 210 kcal
Snaps: 100 kcal

4/ Dehydrering
Alkohol sænker kroppens formåen til at producere ADH (anti duretic hormone), som er ellers hjælper kroppen med at absorbere og holde på vand. Når du drikker alkohol, skal du derfor ofte hyppigere på toilettet end ellers. Resultat? Dehydrering! Det er pga. denne dehydrering, at du ofte læser tips og råd til at drikke en masse vand, når du drikker alkohol. Dette er også klart at anbefale, men faktisk kan kroppen grundet nedsat ADH slet ikke holde på vandet, som når du ikke drikker. Forstå mig ret, du bør drikke masser af vand, men tro ikke, at et glas vand råder bod på et glas alkohol. 

Tip: Når jeg drikker to glas rødvin søger jeg for mindst at drikke 1 liter vand. Har jeg været i byen, sørger jeg også for at drikke mindst 1 liter vand lige inden jeg skal i seng, og ved siden af sengen har jeg endnu 1 liter stående til i løbet af natten og som det første om morgenen. På den måde, kan du hjælpe dig selv og din krop en god del.

5/ Mørk alkohol
Du har sikkert hørt udsagnet, at mørkt alkohol giver flere tømmermænd? Det er faktisk ikke helt usandt, da mørkere alkohol såsom rødvin, whiskey og cognac udover ethanol indeholder større mængder methanol (træsprit), som kroppen også skal nedbryde. Det betyder ikke, at du ikke får tømmermænd, hvis bare du holder dig til hvidvin og vodka, men de bliver ikke i samme grad lige så slemme.

Så er planen, at du vil op og afsted til træningscenteret dagen efter, kan du hjælpe dig selv på rette vej ved at huske på denne viden om mørk vs. lys alkohol.

6/ Søvn
Alkohol forstyrrer den del af søvnen, som vi kalder REM-søvn (også kendt som drømmesøvnen). Så selvom de fleste nok har lettere ved at falde i søvn ovenpå et par glas alkohol, betyder det langt fra, at søvnens kvalitet er god, da alkohol forstyrrer vores normale søvnrytme.

Søvn er en af de vigtigste faktorer, når det gælder vores almene sundhed. Det er når vi sover, at krop og hjerne "reparerer" sig selv og kan bygge sig stærkere. Får du ikke sovet nok, som ofte er tilfældet, når man har drukket alkohol, og/eller er kvaliteten af din søvn væsentligt forringet, er det klart, at det hverken hjælper dig generelt og slet ikke mht. fedttab og/eller muskelmasseopbygning.

Søvn bliver desværre undervurderet af utroligt mange, og jeg kan kun blive ved med stærkt at opfordre til at gå tidligere i seng. Du kommer helt sikkert ikke til at fortryde det.


Hvis du ikke synes, at du helt er målgruppen for Michas gode råd, så test om du drikker for meget.


LÆS OGSÅ: VIDEO: Her er de bedste øvelser, der giver flad mave

LÆS OGSÅ: Sådan spiser du din krop i topform

LÆS OGSÅ: 3 nemme kostråd, der giver fladere mave 

Micha Østergaard
27 år, personlig træner med 10 faste klienter blandt Berlins elite og træner det finske svømmelandshold, bor i Tyskland, tidligere OL-svømmer, træner 4-5 gange ugentligt.

Har du et spørgsmål, som du gerne vil have Michas råd til, så gå ind på hendes Instagram @michaostergaard og skriv en kommentar. Du kan selvfølgelig også skrive dit spørgsmål i kommentarfeltet nedenfor.

Læs mere på Michaostergaard.com
Del på
Kommentarer (0)
Henter...