Anders Nedergaard klumme
Foto: Petra Kleis | Anders Nedergaard
fit living

Anders Nedergaard klumme

Anders Nedergaard: "Leg dig sund og stærk"

Det kan godt være, at badminton og moderne dans ikke er så effektivt som styrketræning og stram op-holdet, men er det lige netop dét, der tænder din træningsglæde, slår det alt andet, mener Anders Nedergaard.

Af Anders Nedergaard 06.nov.2017 Sundhed

Jeg ved godt, at jeg som Dr. Muskel har talt meget, om hvor godt og vigtigt, det er at styrketræne. For ud fra et fysiologisk standpunkt er styrketræning bestemt fedt. Det kan noget, som ingen andre træningsformer kan. Men den bedste træning, er den, der bliver udført – ikke bare måned efter måned, men år efter år efter år. Det kræver, at du tager træningen til dig og tager ejerskab over den. Og det sker kun, hvis træningen taler til dig og ikke kun fornuften. Jeg forstår faktisk godt, hvis styrketræning ikke taler til dig, for hvorfor skulle alle kunne lide det samme?

Der er meget stor forskel på fysiologisk optimering og på realistisk, nærværende fysisk aktivitet i et almindeligt voksenliv. Fysiologisk optimering er sjovt og spændende. Det er teknisk og fagligt interessant at studere, hvor meget protein, hvilke kosttilskud og hvilken belastning der er helt rigtig for et givet mål. Men nok mest for sådan nogle som mig.

LÆS OGSÅ: 19 råd, der gør dig slankere − helt enkelt

For almindelige motionister er det derimod meget ofte som at skyde gråspurve med kanoner at begynde at tale om optimering. Og det efterlader måske heller ikke meget plads til bare at have det sjovt og godt med sin træning og krop. Styrketræning er muligvis optimalt, hvis du vil have en god kropssammensætning, altså mere muskelmasse og mindre fedt, men hvis du nu faktisk synes, at moderne dans er meget sjovere, er der en ret god chance for, at det vil virke meget  bedre for dig i det lange løb.

På Københavns Universitet kørte man for nogle få år siden et studie, hvor man sammenlignede effekten af fodboldtræning med en tilsvarende mængde løbetræning. Undersøgelsen viste, at ikke blot medførte fodboldtræningen mere udtalte fysiologiske tilpasninger, men forsøgsdeltagerne, der spillede fodbold havde også langt større vedholdenhed og fremmøde end dem, der bare skulle løbe.

LÆS OGSÅ: Trænger din træning til ny energi?

Årsagen er, at fodbolden er forbundet med noget, der bare i sig selv er sjovere end kun at løbe og noget, som tilbyder fællesskab og social forankring. Det gør det helt enkelt lettere at møde op til. Måske er du ikke til fodbold, men du forstår sikkert pointen.

Så hvis du føler, at du sidder og banker kilometer af på spinningcyklen eller løfter de samme håndvægte for tusinde gang, uden at det gør noget for dig, så find i stedet noget, der taler til din sjæl. Find din barndomssport frem, gå til dans, trampolin eller noget andet. I de seneste 10-15 år har foreningsidrætten, og de motionsformer, den er forbundet med, som boldspil, ketsjersport og forskellige former for gymnastik, måtte vige for den kommercielle fitnesssektor. Men de idrætsformer, som motionscentrene tilbyder, inviterer generelt ikke til den samme grad af forbundethed og social forankring, som foreningsidrætten har kunnet. Min holdning er, at det er noget lettere at blive lykkelig i din krop, hvis du bruger den til ting, der er sjove eller rare, end hvis du tvinger den til at gøre noget alene for at opnå bestemte resultater.

Hvis du stiller en flok unger ved siden af nogle trampoliner eller en klatrevæg, så går der ikke mere end 30 sekunder, før der flyver eller hænger børn over det hele. De fleste taber denne tendens til at lege med alderen, og jeg græder inden i, hver gang jeg ser det. For selv om du er to-tre årtier ældre, er du ikke for gammel til at tumle og have det sjovt. Kroppen er sjælens legetøj, så brug den nu til at lege!

LÆS OGSÅ: Slank med blodsukkerkuren

Om Anders Nedergaard

NAVN: Anders Nedergaard.
ALDER: 37 år.
PROFESSION: Selvstændig konsulent, forfatter, foredragsholder, iværksætter m.m.
UDDANNELSE: BSc Biokemi, MSc humanbiologi, ph.d. muskelbiologi.
PRIVAT: I forhold, far til to børn på 13 og 8 år.
SPORT: Træner fra nul til seks gange ugentligt: Primært styrketræning, desuden løb, gymnastik, svømning og kampsport.


Henter...