de bedste slanketips
Foto: Getty | Hvad virker, hvis du gerne vil tabe dig?
fit living

De bedste slanketips

De bedste slanketips fra A-Z

Glem alt om skøre kure og vilde forbud, og lav i stedet små sunde justeringer i hverdagen inden for både livsstil, kost og træning. Her er eksperternes skarpeste slanketips − der virker!

Af Maria Præst 02.jan.2017 Sundhed

Aktive pauser
De er geniale, hvis du sidder meget stille foran computeren, når du arbejder. Sæt alarmen på din telefon hver time, og brug fem minutter på at bevæge dig. Gå en lille tur, hop på stedet, eller lav lidt strækøvelser − så holder du bedre gang i din forbrænding.

Bevægelse
Bevæg dig så meget som overhovedet muligt. For alt tæller, når det gælder om at få forbrændt de kalorier, der ryger indenbords. Gå en tur langs vandet, tag cyklen på arbejde, eller leg vildt med dine børn. Hvis du har en skridttæller, skal du gerne op på 10.000-12.000 skridt om dagen. Sidder du for meget stille, sløver du dit stofskifte, og det gør dig både tyk og slap.

Caffe latten
Den sætter sig lige på sidebenene, så drop de flydende kalorier. Faktisk kan du spare 90 kalorier ved at drikke en urtete eller et glas vand med citron i stedet. De store mælkemængder i caffe latten tager bare plads op for alle mulige andre gode ting, du kan putte i din mave.

LÆS OGSÅ: Kalorieguide: Drikker du dig tyk?

Dyrk grundsmagene
− så spiser du automatisk mindre. Bruger du både salt, sødt, surt, bittert og umami i et måltid, når du laver mad, får de forskellige smagsindtryk maden til at mætte mere, og så smager det bare godt. Sæt fx en lækker quinoa-salat på bordet i aften med det søde fra ærter og peberfrugt, det sure fra citron, det bitre fra mandler, det salte fra spinat og umami fra quinoa og soltørrede tomater.

Ensomhed er no-go
Nyd din familie, vær sammen med gode venner, og besøg din gamle mormor. De sociale relationer stimulerer nervesystemet meget positivt − og så bliver du glad i låget af at være sammen med andre. Når du er i godt humør, er det nemmere at tage de rigtige − sunde − valg for, hvad du putter i munden.

Forbud
Dem er der ingen af. De skaber kun ekstra opmærksomhed på de usunde ting, du forsøger at skære ud af dit liv. Så sig til dig selv, at alt er tilladt hver dag, og fokuser i stedet på mængder og kontekst.

LÆS OGSÅ: Sara Maria & Gitte: "Det skal være sjovt at løbe"

Grøn, gul, rød, blå, lilla
Jo flere grønsager du spiser, jo mindre plads er der til alt det andet. Spis efter regnbuen, så du får grønsager i alle farver. Det ser flot ud, og så er du også sikker på at få mange forskellige næringsstoffer. Og husk, at alt tæller − selv agurkeskiverne på rugbrødsmaden, løgene i frikadellerne og de hakkede tomater i lasagnen. Så vær kreativ, og boost din mad med grønt.

Husk plan B
Når du går i gang med en ny livsstil, vil der altid være tilbagefald. Det kan ikke undgås. Men i stedet for at dunke dig selv oven i hovedet, når det sker, så hav en plan B. O.k., nu kom du til at spise to stykker kage i stedet for ét på arbejdet, hvad gør du så? Vent med at spise, til du er sulten igen, og vælg så et sundt aftenmåltid med en god portion salat til. Så er du lynhurtigt tilbage på sporet!

Iskolde bade
og tørbørstning er en god måde at stimulere dit lymfesystem på, som mindsker vand i kroppen på de steder, hvor du ikke ønsker det. Skrub hele kroppen med en børste, inden du hopper under den kolde bruser − eller i havet − og smør dig ind i en lækker olie bagefter.

Junkfood
er o.k., hvis du virkelig har lyst til en burger, men gør det med måde. Drop pomfritterne, vælg den burger, du har allermest lyst til, og nyd den fuldt ud. Dagen er ikke ødelagt, fordi du har spist noget, du ellers tænker, er lidt forbudt, så længe du gør det med måde.

Kosttilskud
og slankepiller virker ikke på vægten i det lange løb. Spis i stedet kun, når du er sulten. Det er jo ikke farligt at være sulten, så vent med at spise, til du kan mærke, at nu har din krop virkelig brug for mad.

LÆS OGSÅ: Test dig selv: Kender du dine vitaminer?

Lyt til din krop 
Er du virkelig sulten − eller er der en anden grund til, at du står og kradser på køkkenskabene? Mange er os er gode til at spise, når vi skal hygge os, når vi keder os, eller når vi er kede af det. Spørg dig selv, hvor sulten du egentlig er på en skala fra 1 til 10, og mærk godt efter. Er du ikke så sulten, så gør noget andet. Gå en tur, brug dine hænder, tag telefonen.

Måltider
er vejen frem mod en slankere udgave af dig selv. Du kommer nemt til at spise alt for meget, hvis du konstant sidder og snacker, mens du arbejder − også selv om det faktisk er sunde ting som mandler eller gulerødder. Hold dig til måltiderne, og giv din krop ro til at fordøje imellem. Kan du ikke holde dig så længe, så lav hellere et rigtigt mellemmåltid, hvor du kombinerer kulhydrat, protein og fedt − fx et knækbrød med hytteost og agurker.

Nyd
Sørg for at få så meget nydelse ud af hvert eneste måltid som muligt, og smag efter undervejs. Når du ikke nyder det på samme måde længere, så stop med at spise. Hvis du får en rigtig lækker dessert, er det måske kun det første halve stykke, du virkelig nyder, og så kan du lige så godt lade resten stå.

Oppustethed
eller ondt i maven er sikre tegn på, at din fordøjelse ikke virker helt optimalt. Så giv den lidt kærlig opmærksomhed, og fjern ballademagerne fra din kost. Kaffe, sukker, brød og mælk i for store mængder kan påvirke din fordøjelse.

LÆS OGSÅ: Sådan spiser du dig til et stærkt immunforsvar & mere energi

Periodisk faste
er en fin måde at give din krop en velfortjent pause på. Mange af os spiser nemlig meget mere, end vi har brug for, og selvom det er sunde ting, vi spiser, skal kroppen hele tiden tage stilling. Det er også en god måde at skabe balance i kalorieregnskabet på. Snup en periodisk faste fra kl. 15 om eftermiddagen til næste morgen, hvor du ikke spiser noget, men drikker masser af vand og urtete. 

Quickfix
findes ikke, så drop alle de skøre kure, hvor du kun må spise én ting eller skal holde dig 100 procent væk fra alt, hvad du elsker. Gå efter de små ændringer i hverdagen i stedet.

Ro
Gør dig selv den tjeneste at skabe fuldstændig ro og opmærksomhed, når du spiser. Sæt dig et lækkert sted, og brug alle dine sanser: Duft til din mad, smag på den, og lyt, om den knaser. Det gør dig mere opmærksom på, hvad du spiser − og får dig til at stoppe, når du er mæt.

Styrke­træning
booster din forbrænding. Sæt gerne nogle vægte på, men gå stille og roligt i gang, så du ikke overbelaster dine muskler.

LÆS OGSÅ: 10 ting du skal vide om styrketræning

Tal pænt til dig selv
Det er så vigtigt for vores velvære, at vi ikke slår os selv oven i hovedet, men er positive, venlige og begejstrede. Det er også meget nemmere at sige nej tak til fristelser, når du er glad og tilpas.

Ud i naturen
Du behøver ikke engang at løbe eller cykle − det at være ude i naturen er livgivende i sig selv. Tag en tur i skoven, eller gå en lang tur langs vandet. Den friske luft og det, at du bevæger dig, frigiver endorfiner, som giver dit humør og overskud et kæmpe boost, så du automatisk får lyst til at spise sundere.

Vaner
kan være utrolig sejlivede − især de dårlige af slagsen. Så gør dig selv en tjeneste, og pil kun ved én vane ad gangen. Hvis du både vil løbe hver morgen, spise sund morgenmad og skære ned på kaffen på én gang, er der stor risiko for, at du går kold i det. Så vær realistisk.

X-tra fuldkorn
giver mere mæthed for de samme kalorier, så vælg altid fuldkornspasta, brune ris og groft brød frem for hvidt.

Yoga
er fantastisk motion og består udelukkende af naturlige bevægelser, som er gode for din krop. Yoga balancerer også dit stofskifte og sætter gang i fordøjelsen, så du kan sagtens tabe dig ved at dyrke den stille motion. Så frem med yogamåtten, op i hundestræk − og namaste!

Zzz...
Gå tidligere i seng, og forsøg så vidt muligt at vågne af dig selv uden vækkeur − så vil du få de syv-ni timers søvn, de fleste har brug for. Sover du ikke nok, bliver du både træt og uoplagt, men du får også mere lyst til sukker og hurtige kulhydrater, så der er al mulig grund til at putte dig i dynerne i ordentlig tid.

LÆS OGSÅ: Hvad sker der i kroppen, når du sover for lidt?

LÆS OGSÅ: 6 skønne yogarejser: Fra Samsø til Zanzibar

LÆS OGSÅ: Sund morgenmad: Det spiser sundhedseksperterne

Eksperterne

Louise Bruun er personlig træner, ernæringsekspert og forfatter til syv bøger som Sund og slank med 5:2 og Lykkemad. Se mere på louisebruun.dk

Karina Kongsted er ernæringsekspert, livsstils- og vanecoach, certificeret personlig træner og foredragsholder. Se mere på karinakongsted.dk


Henter...