ALT for damernes Kvindeløb
Foto: Camilla Dam-Johansen
ALT.dk

ALT for damernes Kvindeløb

Fit ’n Run-Camilla: Du løber forkert, hvis det ikke er behageligt

Del på

Gennem årene har løb forandret sig mange gange for løbebloggeren Camilla. Nogle perioder var maraton på skemaet, andre gange en luntetur. Men uanset hvordan formen har været, holder hun fast på, at løb altid skal være behageligt.

Af Frederikke Pontoppidan 16.maj.2017 Sundhed

Du kender nok bedst den 28-årige Camilla Dam-Johansen for sin succesfulde løbeblog "Fit 'n Run". Her giver hun løbetips til både nybegynderen og den garvede, alt imens hun fortæller om sin nye tilværelse som mor til datteren Fleur på halvandet år.

Men før morlivet var Camilla en meget seriøs løber med både hel- og halvmaraton bag sig, men i takt med, at livet har ændret sig, har prioriteterne også. Hun deler derfor ud af sine bedste råd til, hvordan hun selv kom i gang med løbet for mange år tilbage, hvilket er en metode, hun stadig anvender i dag.

Og så forklarer hun, hvorfor vi alle har misforstået det med løb, hvis turen ikke føles behagelig.

Hvorfor startede du med at løbe?

- Det var omkring år 2010, hvor jeg boede i Aarhus, at jeg for alvor startede med at løbe. Det var i takt med, at kiloene hobede sig lidt op, så en dag kom jeg til den erkendelse, at nu skulle der ske noget. Før i tiden har jeg altid haft sunde vaner, så jeg var bare kommet ind i en rigtig ond cirkel på det tidspunkt.

Hvorfor var det lige løb, du valgte?

- Det var fordi, det var så frit tilgængeligt. På det tidspunkt havde jeg ikke lavet noget i nogle år. Så tanken om at komme ned i træningscenter helt utrænet, syntes jeg ikke om. På en løbetur var jeg mig selv og behøvede ikke stå i en sal med 20 andre mennesker, der skulle kigge på, hvor hurtigt jeg blev forpustet. Og så kunne jeg gøre det når som helst og hvor som helst.

Hvordan kom du i gang med at løbe?

- Min kæreste har altid trænet meget. Så han var en god motivation, der prikkede til mig på de rigtige tidspunkter. Så det startede faktisk med, at han tog mig med ud på nogle løbeture. Det var en rigtig fin måde at starte på, for jeg vidste, at når han kom hjem fra arbejde, var det i løbetøjet og så afsted. Der var ikke den fælde med bare at falde ned på sofaen.

- Det kunne også lige så godt have været med en veninde eller personlig træner, for det handlede mere om aftalen, der skulle overholdes.

Løber du stadig med din kæreste?

- Det var mest i starten. Han kan stadig godt løbe med en gang i mellem, men han synes ikke, at det er sjovt mere, for nu er det ham, der ikke kan følge med. Så han holder sig mest nede i træningscenteret, og så tager jeg løbeskoene på.

Har du så fundet andre at løbe med?

- For tiden løber jeg mest alene. Sommetider løber jeg også med min nabo, men det hænger også sammen med, at løb for mig er blevet, hvad det var i starten. Jeg er i bedre form nu, end da jeg startede, men jeg havde en periode fra 2012-2014, hvor jeg virkelig løb meget, og stillede op til maraton og halvmaraton. Dengang havde jeg rigtig mange aftaler med andre, hvor vi var ude at løbe de rigtige lange ture sammen.

- Jeg vil ikke sige, at det i dag er blevet en mindre prioritet, men efter jeg er blevet mor, er det lidt sværere for mig at aftale tidspunkter med andre, for det afhænger jo af min datter. Så nu løber jeg egentlig mest selv eller sammen med naboen, når det passer.

Hvornår var du i gang med at løbe igen efter din graviditet?

- Jeg havde hurtigt lyst til at komme i løbeskoene igen. Men man må faktisk ikke løbe, før man har været til en otteugers undersøgelse, efter man har født. Men jeg kunne træne langt ind i min graviditet, og faktisk power-walkede jeg 10 kilometer på den dag, hvor jeg endte med at føde. Så jeg fulgte måske ikke helt de overordnede anbefalinger, som selvfølgelig er der for at blive fulgt.

- Jeg startede derfor med at løbe første gang cirka tre uger efter min fødsel, men det var noget helt andet, og jeg startede meget stille ud.

Hvordan er løb for dig nu, efter du er blevet mor?

- Det har ændret sig meget, efter jeg er blevet mor. Før gav det frirum at løbe, og det gør det i endnu højere grad nu. For jeg er mere bundet af en skemapræget hverdag, end før jeg fik børn, og derfor giver løb mig frihed og velvære. Jeg får prioriteret mig selv. Jeg elsker at løbe udenfor, det er meget sjældent, jeg løber på et løbebånd. Så det handler også om, at jeg kommer ud i naturen, hører fulgene synge og vandet. Det er nærmest helt zen (red. meditation).

Hvordan finder du tiden til at løbe som nybagt mor?

- Før i tiden synes jeg selv, at jeg havde et travlt liv, da jeg både var studerende, havde forskellige jobs og min blog. Og flere skrev dengang til mig, at jeg først ville få rigtig travlt, når jeg fik børn.

- Jeg kan huske, at jeg tænkte: "Åh, hold nu op med alle de dårlige undskyldninger." Men det ér virkelig svært.

- Herhjemme er vi gode til at prioritere det, men det kræver meget planlægning. Det er vi dog villige til, fordi det betyder meget for os. Men vi er begge indstillet på, at det ikke er noget, der skal gå udover vores familietid. Det skal være et win for os alle sammen. Vi har heller ikke vores datter med på en løbetur, hvor hun græder hele vejen. Det skal være de dage, hvor vi kan mærke på hende, at hun gerne vil.

Har du et godt råd, hvis man er nybegynder?

- Du skal ikke sammenligne dig med andre, eller hvad du kunne før i tiden. Mange tænker, at når de skal ud at løbe, skal de have høj puls, og de skal hive efter vejret. Men så er det ubehageligt, og du får bare dårlige oplevelser.

- Sig ro på, og sæt tempoet ned til, hvor det er behageligt. De fleste vil sige, at det jo aldrig er behageligt at løbe, men så er det simpelthen fordi, de pacer for hurtigt. Lad være med at have en forventning om, at du første gang kan løbe fem kilometer. Så får du for mange indre skuffelser.

- Træner du op til at løbe hurtigere, hvor du skal løbe intervalløb, skal du naturligvis presse dig selv ud af komfortzonen, hvilket betyder, at løbet bliver mindre behageligt. Men ellers skal det være rart at løbe.

- Og er du et stort konkurrencemenneske, ligesom jeg, er det faktisk en god idé ikke at løbe de populære steder. For skal du have en stille start, kan der været for mange, du bliver pacet af til at løbe hurtigere.

 

Del på
Kommentarer (0)

Henter...