Nye sunde vaner
Foto: Getty | Drop slankekuren og følg Michelle Kristensens 4 bud på, hvad du i stedet skal gøre
ALT for damerne

Nye sunde vaner

Glem januarkuren - og gør dette i stedet

Michelle Kristensen giver dig 4 gode bud på, hvad du skal gøre i stedet for at gå på slankekur.

Af Michelle Kristensen 16.jan.2017 Sundhed

Når du gerne vil tabe dig, få mere energi eller sove bedre, er det ikke noget, du kan gøre natten over. Det kræver en indsats og tålmodighed. Måske har du selv været på en af de utallige kure, hvor du enten lever af pulver eller vand i 4 uger? Det er meget muligt, at det er effektivt for en stund, men din krop får ikke den mængde energi og næring, den har brug for. Du tager hurtigt kiloene på igen, og din krop føles trættere end nogensinde før.
Så derfor foreslår jeg i stedet, at du …

1 … OMLÆGGER DINE VANER MED SMÅ SKRIDT
De færreste kan ændre livsstil på to dage. Det kræver tålmodighed, og at du sætter dig små mål hver uge. Det kan f.eks. være, at du lover dig selv at tage en hjemmelavet madpakke med hver dag og styrer uden om usund takeaway. Takeaway indeholder mange skjulte ingredienser, som ikke er gode for dig. Et andet overskueligt mål kunne være, at du lover dig selv at have noget grønt på din tallerken til alle måltider.

2 … LÆGGER EN GOD BUND MED SUND MAD
Er du ude til sociale arrangementer, så spis allerførst de sunde og mættende alternativer. Så vil du helt automatisk tage et mindre stykke kage. Vi spiser nemlig mindre, når vi er mætte, og vores blodsukker er stabilt. Sørg for, at du er mæt i grøntsager og kød – eller linser eller bønnepasta, hvis du er vegetar.

3 … DROPPER AT VEJE DIG
Kyl din vægt i skraldespanden, eller giv den til velgørenhed. En vægt kan ikke fortælle dig, hvordan du har det. Lær i stedet at mærke og lytte til din krop, og lad ikke tal på en vægt ændre ved, at du har det godt – også selvom du ikke er nået i mål med x antal tabte kilo endnu. Det skal nok komme. Mærk, hvordan din krop takker dig for, at du spiser sundt og rører dig fysisk.

4… ER GOD VED DIG SELV OG ANDRE
En del studier viser, at hvis vi mentalt har det godt og gør noget godt for andre, er vi i højere grad bedre til at tage hånd om os selv. Det vil sige, at vi har nemmere ved at omlægge vores livsstil, skabe god balance og holde fast i de nye sunde vaner. Vi bliver kort sagt en bedre udgave af os selv.


Henter...