Nu kan du igen tilmelde dig Danmarks hyggeligste kvindeløb.  Læs mere om overraskelserne her

Hvad sker der i kroppen, når du går 10.000 skridt?

En vægt i balance, flottere hud, bedre humør og et længere liv. Det er bare nogle af de fordele, du får, når du går 10.000 skridt om dagen. Se her, hvorfor det er så utrolig sundt.

Hvad sker der egentlig …
… i dine muskler?
Du bruger dine holdningsmuskler, når du går: Lægmuskerne, lårmusklerne, mavemusklerne og rygmusklerne primært, men skuldermuskler og muskler på overarmene er også i gang for at svinge armene og holde balancen. Disse muskelgrupper består af stærke og udholdende muskelfibre, der er bygget til at holde din krop opret, rank og i bevægelse stort set hele dagen. Musklerne har bedst af at være aktive store dele af din vågne tid. På den måde holder de sig smidige og bevarer en god elasticitet og styrke, og derfor kan de godt lide at gå. Alle de muskler, der arbejder, når du går dig en tur, har brug for ilt og næring til at yde den kraft, der skal til for at bære din vægt. Derfor bruger du meget energi, når du går. Jo hurtigere du går, desto mere energi skal du bruge.

… med dit kredsløb og kondition?
Du kan ikke forvente at forbedre dit kondital ved gang, men det vil holde kredsløbet smidigt og sundt. En gåtur aktiverer nemlig de store muskelgrupper, og det kræver ilt og næring. Bruger du armene som ved stavgang, vil du aktivere endnu flere muskler i armene og skubbe pulsen ekstra op. Det samme vil ske, hvis du går i kuperet terræn. Tommelfingerreglen er, at jo mere forpustet du bliver, desto mere vil du forbedre din kondition og dit kredsløb.

… med din hjerte-kar-sundhed?
Det kan forlænge livet med flere år at være aktiv i 30 minutter hver dag. Gang er en af de aktiviteter, der er særligt gode i forhold til at holde dit hjerte-kar-system smidigt, fordi hjertet kommer på arbejde med at pumpe blodet hurtigere rundt i kroppen. Det har det godt af. Samtidig trænes blodårernes smidighed, når de skal udvide og tilpasse sig de blodmængder, der passerer hurtigere, og dit blodtryk bliver sundere.

SE OGSÅ: Hvad sker der i kroppen, når du mangler vitaminer?

… med knoglerne?
Når du bevæger dig, også udendørs og især i dagslys, kommer der gang i forskellige hormonprocesser. Nogle af disse hormoner er med til at fremme optaget af bl.a. kalk fra de fødevarer, du spiser. Det er med til at opbygge og vedligeholde din knoglemasse og holde knoglerne sunde og stærke. En gåtur, hvor knoglerne er med til at bære kroppens vægt, vil også virke styrkende og opbyggende for dine led og knogler og gøre dem mere modstandsdygtige. Vægtbærende motion bliver af samme grund vigtigere og vigtigere for vores sundhed og velbefindende igennem livet − særligt fra vi er omkring de 40 år.

… med din fordøjelse og vægt?
Gang kan hjælpe dig til at holde styr på vægten. Lige så snart du bevæger dig, vil dine muskler nemlig bruge energi, og når du går en tur, vil din forbrænding derfor stige. Det pynter i kalorie-regnskabet og vil over tid også kunne ses på vægten. En gåtur er også rigtig godt for fordøjelsen, fordi der kommer mere gang i kredsløbet, og blodet henter ekstra næring fra tarmsystemet til de arbejdende muskler. Samtidig masserer mavemusklerne, der også er aktive under gang, dine tarme og optimerer fordøjelsesprocessen. Og så kommer vi heller ikke udenom, at et aktivt liv sandsynligvis giver dig lyst til at spise sundere, fordi din krop beder om nærende brændstof til de fysiske aktiviteter, den udsættes for.

… med dit helbred i øvrigt?
Din risiko for at udvikle type 2-diabetes falder betragteligt, hvis du går de 10.000 skridt eller mere dagligt. Det skyldes dels, at din vægt vil være bedre reguleret, men også at du får en bedre insulinfølsomhed i musklerne. Lever du et aktivt liv og går 10.000 skridt dagligt, reducerer du samtidig din risiko for at få bl.a. brystkræft, tarmkræft og demens.

SE OGSÅ: Fokus på dine tarme: Sådan spiser du dig til flad mave og bedre humør 

… med din hud?
Fysisk aktivitet sender blodet rundt i hele kroppen, også til de yderste blodkar i huden. Blodet har næring og ilt med til hudcellerne, og det kan have en både rensende og fornyende effekt og er med til at holde huden spændstig og smidig. Samtidig vil porerne i huden åbne sig, når pulsen stiger, så affaldsstoffer har mulighed for at komme ud.

… med din søvn?
En aktiv dag giver bedre søvn om natten. Når kroppen har været fysisk aktiv og er blevet træt på en naturlig måde, vil den bedre kunne finde ro og slappe af om natten. Gang har en muskelafspændende effekt, og når du slipper af med spændinger i f.eks. skuldre eller en hovedpine, vil din søvnkvalitet blive bedre.

… med dit humør?
Når du går, stiger produktionen af hormoner, særligt endorfiner. De er kroppens naturlige lykkestoffer, som gør os gladere og mere veltilpasse. Gåturen vil i sig selv også tit kunne sætte dagen i perspektiv og løsne op for de udfordringer, du tumler med. Og er du så heldig, at solen tilmed skinner derude, vil det sikkert også være med til at løfte humøret et par grader yderligere.

SE OGSÅ: Højt humør hele vinteren: Se her hvordan

… med din indlæringsevne?
Mange af os lærer bedst, når vi oplever noget, og når vi erfarer det, vi oplever. På den måde bliver det konkret og håndgribeligt for os. På den måde hænger læring og bevægelse tæt sammen. Det kan være en udfordring at bevæge sig, når man f.eks. skal tilegne sig svær teoretisk viden, men hvis du indlægger små gåpauser, vil stoffet ofte sætte sig bedre fast.

… hvis du tæller skridt?
Det er sundt at blive bevidst om, hvor meget du egentlig bevæger dig på en dag. For mange af os kan det være noget af en øjenåbner, for selvom f.eks. 10.000 skidt er overkommeligt for de fleste af os, så kommer de ikke af sig selv. Det kan også være både sjovt og motiverende at konkurrere med dig selv − eller andre − om at nå et vist antal skridt om dagen. Og måske nå lidt flere end kæresten eller end i går. Når aftenen nærmer sig, vil din skridttæller kunne fortælle dig, om du har gået så meget, som du forestiller dig, eller om du må ud på en aftengåtur for at nå i mål. 

SPONSERET: Køb skridttæller her

Mere gang i den:
- Kombiner gang, frokost og hygge: Aftal en walk’n talk i frokostpausen med en kollega. 
- Tag en eftermiddagskaffe to go rundt om blokken. 
- Gå en lille omvej, når du skal hente noget ved printeren eller give en besked til en kollega eller andre i familien.
-Tag altid trappen frem for elevator eller rulletrappe, det giver godt.

SE OGSÅ: Tab dig, mens du går

SE OGSÅ: Gåture, dejlig sex og god søvn + 7 andre vaner, der booster dit humør 

SE OGSÅ: Kan du sove dig sund & slank?

Websitet anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Læs mere >>

Ok