'
Kolesteroltal
Foto: Getty | Forsøg har vist, at et dagligt indtag af valnødder eller mandler svarende til 40-80 g kan reducere LDL-kolesterol med 5-7 %.
Hendes Verden

Kolesterol: Sådan nedsætter du dit kolesteroltal

7 myter om kolesterol: Hvad er fup & fakta?

For højt kolesterol giver blodpropper. Det er kun overvægtige, der har forhøjet kolesterol. Fede fisk gavner kolesterolet. Der er mange udsagn om kolesterol, men hvad er egentlig fup, og hvad er fakta? Se, hvad Hjerteforeningen siger.

Af Pernille Lewinsky Kofoed 10.aug.2017 Sundhed

1. Forhøjet kolesterol øger risikoen for blodpropper

FAKTA. Når kolesterolet i blodet stiger, øges aflejringen af kolesterol i blodkarrene. Hvis indholdet af kolesterol i blodet er for højt, kan det således føre til åreforsnævring og dermed øge risikoen for blodpropper og andre hjertesygdomme.

2. Kolesterol er også gavnligt for kroppen

FAKTA. Mange af kroppens funktioner er afhængige af kolesterol. Det indgår blandt andet i dannelsen af cellernes membraner, kønshormoner, D-vitamin og galdesyre. Vi kan derfor ikke undvære kolesterol, men kroppen kan heller ikke tåle for meget kolesterol.

3. Forhøjet kolesterol rammer kun overvægtige

FUP. Selvom du lever hjertesundt og er normalvægtig, kan du godt have forhøjet kolesterol. I disse tilfælde vil det dog ofte skyldes arvelige forhold. Ca. en ud af 500 har den arvelige variant af forhøjet kolesterol.

LÆS OGSÅ: Her er fødevarerne, der sænker dit kolesteroltal

4. Man kan mærke, hvis ens kolesterol er forhøjet

FUP. Forhøjet kolesterol giver ingen symptomer, og du kan ikke mærke det. Derfor er det vigtigt at kende sit kolesteroltal. Især for personer med risikofaktorer for hjertekar- sygdomme kan der være grund til at få målt kolesteroltallet og få tjekket blodtrykket, når man er fyldt 50 år

5. Fed mad er skadeligt for kolesterolet

FUP. Jo federe mad du spiser, jo mere kolesterol danner leveren, men kroppen har også brug for fedt. Dog er det ikke ligegyldigt, hvilken slags fedt du spiser. Det mættede fedt øger kolesteroltallet, mens det umættede nedsætter det.

6. Man kan godt selv nedsætte sit kolesteroltal

FAKTA. En sund livsstil spiller en afgørende rolle for at holde kolesterolet sundt, og her spiller særligt kosten, motion, alkohol og rygning ind. Med bl.a. kost og motion kan du selv gøre dit for at nedsætte dit kolesteroltal, dog med maks. ca. 10 %.

7. Motion er godt for kolesterolet

FAKTA. Under motion og fysisk aktivitet forbedres musklernes evne til at forbrænde fedt, og du får mere af det gode kolesterol og mindre af det dårlige. Særligt gavnligt er kredsløbstræning og træning, hvor du bruger de større muskler, som f.eks. når du går, løber, svømmer, styrketræner, gør rent og laver havearbejde.

Hvad er kolesterol?

Kolesterol er et fedtstof, som dels indtages gennem kosten, dels dannes i leveren. Det føres rundt i kroppen med blodet i forskellige former. Totalkolesterolet består af:

  • VLDL-kolesterol: Indeholder kolesterol og triglycerider, som er det, vi forstår ved fedt. Dannes i leveren, når vi spiser fedtholdige måltider.
  • LDL-kolesterol: Kaldes ”det lede” kolesterol, fordi det kan skabe fedtaflejringer i blodkarrene og med tiden forsnævre dem.
  • HDL-kolesterol: ”Det herlige” kolesterol. Er med til at sænke indholdet af kolesterol i blodkarrene og mindske åreforkalkning.

LÆS OGSÅ: Hvor mange æg må jeg spise om dagen?

Hold kolesterolet sundt

Du kan holde kolesterolet sundt med de såkaldte 5 F´er:

  • Fedt: Begræns mættet fedt fra kød, pålægsprodukter og fede mejeriprodukter. Vælg umættede fedtstoffer, f.eks. raps- og olivenolie, nødder, mandler, avocado.
  • Fisk: Fisk indeholder umættede fedtsyrer, der gavner hjerte og kredsløb. Fisk sænker ikke kolesteroltallet, men spiser du fisk i stedet for kød, får du mere af det sunde, umættede fedt og mindre af det usunde, mættede fedt.
  • Frugt & grønt: Ved at spise frugt og grøntsager i stedet for anden mad får du mindre usundt fedt i kosten. Begge dele indeholder også antioxidanter, der mindsker LDL-kolesterolets skader på kroppen.
  • Fibre & fuldkorn: Groft brød indeholder mange kostfibre, som nedsætter kolesteroltallet. Især fibre fra fuldkornsrugbrød og havre virker effektivt.
  • Fysisk aktivitet: Motion øger produktionen af HDL i blodet, der reducerer LDL-kolesterolet. Vil du sænke kolesteroltallet og øge HDL, er varigheden og mængden af fysisk aktivitet vigtigere end intensiteten.

Hvor højt må mit kolesterol være?

Blodets indhold af kolesterol måles ved en blodprøve. Det totale kolesteroltal er meget flot, hvis det er under 5,0 mmol/l. Kun nogle, men ikke alle, med et kolesteroltal over 5,0 mmol/l, har behov for medicinsk behandling. Det gennemsnitlige kolesteroltal i den danske befolkning er ca. 6,0 mmol/l.


Henter...