Kur for hovedpineramte fra Hendes Verden
Foto: Lisbeth Holten
Hendes Verden

Kur for hovedpineramte fra Hendes Verden

Kur for hovedpineramte

Del på

Bliv hovedpinen kvit med en række øvelser, der har effekt, hvis de bruges hver dag.

Af Ea Suzanne Akasha 27.dec.2010 Sundhed

Dunker det i hovedet, eller føles det, som om der er en stram bade-hætte trukket ned over hovedet? Når hovedpine, stress og anspændthed er hverdagens trofaste følgesvende, lyder mere energi, øget velvære og mindre spændingshovedpine som en uopnåelig drøm. De fleste kan dog blive hovedpinefri eller få nedsat frekvens og smerteintensitet, ligesom mennesker med migræne kan mindske gener fra anfaldene. Alle med hovedpine og migræne lider nemlig af muskelspændinger i hoved, nakke og skuldre.

Bliv hovedpinen kvit med en række øvelser, der har effekt, hvis de bruges hver dag. Programmet er sammensat af øvelser, der strækker, giver bedre kredsløb, styrker og afspænder musklerne i og omkring hovedet. Alle, der har lidt af hovedpine i længere tid, skal gå langsomt frem og aldrig ud over egen smertegrænse! Træk vejret godt igennem undervejs. Brug tid på hver øvelse, og mærk dens effekt, inden du går videre.

  Opvarmning


  Varm op med en øvelse, der gør godt for skuldre, hals og nakke. Sid på en


  skammel eller stol med begge fødder i gulvet. Rank dig, og gør dig slank ved at    


  trække maven lidt ind. Lad hænderne hvile på lårene eller hænge ned langs


  siden af kroppen. Begynd med et par bløde skuldercirkler, hvor du lader arme og   


  hænder være tunge og afspændte. Tegn cirkler med skulderne et par gange i hver


  retning.





Bløde skuldre


Venepumpeøvelsen giver ny ilt til musklerne og fjerner affaldsstofferne. Sid eller stå med skulderbæltet i en god balance. Læg venstre hånd på højre skulder, så du tager fat med et greb om skulderens muskler.

























Løft skulderen opad,en og pres samtidig om skuldermusklerne, som når du langsomt og sejt presser vand af en svamp. Klem med venstre hånd om højre skulder, når du løfter skulderen. Slip med fingrene, når du lader skulder og armen synke ned på plads igen.

Øre til skulder og skulder til øre


Stræk musklerne, der holder hovedet, for at få bedre balance i området. Hold hvert stræk i 30 sekunder.



• Sid i en god stilling, saml skulderbladene, og træk hagen lidt ind. Læg venstre håndflade i lænden for at holde skulderen nede under øvelsen, så du får et bedre stræk. Tilt hovedet til højre, så øret nærmer sig skulderen. Giv efter for strækket af venstre skulder og venstre side af halsen. Før langsomt hovedet op på plads. Fjern hånden fra lænden.



• Læg højre håndflade i lænden. Tilt hovedet til venstre, så øret nærmer sig skulderen. Giv efter for strækket af højre skulder og højre side af halsen. Før langsomt hovedet op på plads. Fjern hånden fra lænden.



• Løft begge skuldre opad på en indånding, så skuldrene nu nærmer sig ørerne. Slip spændingen på udåndingen, lad skuldrene falde ned på plads og slippe al overflødig spænding.



• Gentag hele sekvensen to gange.


Læs mere om hovedpine her:
3 x massér spændingerne væk
Hovedpinefri - med tips og øvelser
Hovedpine - effektive øvelser

Del på
Kommentarer (0)

Henter...