'
nupokur
Foto: KLAUS RUDBÆK OG PHILIP ØRNEBORG | Her får du eksperternes fordele og ulemper ved nupokuren
fit living

nupo kur fordele og ulemper

Nupokuren: Eksperterne guider dig gennem fordele & ulemper

Siden 80’erne har danskerne mikset Nupo-shakes i jagten på at smide overflødige kilo. Men virker det overhovedet, og hvor sundt er det egentlig? Eksperterne guider dig gennem nupokurens fordele og ulemper.

Af Else Marie Lehman 18.apr.2017 Sundhed

Pia Christensen, klinisk diætisk:
“En pulverkur er en fantastisk måde at tabe sig på”

En pulverkur klarer sig bedre end mange andre kure, når det gælder næringsstoffer, muskelmasse og knoglemineral, og giver også gode chancer for at holde vægttabet, mener Pia Christensen, postdoc ved Københavns Universitet.

Hvad er det, en pulverkur kan?

“En pulverkur giver dig et stort energiunderskud. Hvis du erstatter alle dagens måltider med pulverkuren, vil du typisk få et meget lavere energiindtag, end hvis du fx får hjælp af en diætist. Diætisten vil typisk tage omkring 500-600 kalorier af dit daglige energiforbrug, hvorimod du til sammenligning kommer i kalorieunderskud på op mod 1.000-2.000 kalorier om dagen på pulverkuren. Derfor bliver vægttabet ofte meget større og hurtigere på en pulverkur. Og et hurtigt vægttab kan være meget motiverende for de fleste. Pulverkuren er især smart, fordi den sikrer dig, at du trods det lave kalorieindhold får de vitaminer, mineraler, proteiner og andre næringsstoffer, du har brug for. Det kan være en stor udfordring at sammensætte en lavenergikost, der kan give dig det samme.”

LÆS OGSÅ: Julie tester nupokuren: “Jeg fik brudt en masse dårlige vaner”

Testperson oplevede ikke, at sulten var slem. Hvad skyldes det?

“Afhængigt af, hvor lavt energiindholdet er i din kur, kan du få det, der hedder ketose: Fordi du ikke får så mange kulhydrater, begynder kroppen at laveketonstoffer. Studier viser, at de hjælper til at undertrykke appetitten. Så når produktionen af ketonstofferne træder i kraft, gerne efter et par dage på kuren, ser det ud til, at du ikke bliver så generet af sult.”

Hvordan bevarer du vægttabet?

“Hvis du har været oppe i vægt og har tabt dig, er det vigtigt at blive ved med at være opmærksom på, at du ikke bare kan slippe tøjlerne og spise, som du har lyst til. Det er noget, du skal have fokus på resten af livet. Hvis du fortsætter med at spise og leve som før kuren, vil du selvfølgelig tage på i vægt igen. Det er nødvendigt at blive ved med at gøre noget, når selve kuren er slut. Det er dog ikke lige meget, hvor hurtigt og hvordan du har tabt dig. Der er studier, der viser, at hvis du i kurens begyndelse har et stort vægttab, har du en bedre chance for at vedligeholde vægttabet på sigt.”

Er der bivirkninger ved en pulverkur?

“Når du kun giver kroppen meget lidt energi, er det ikke sikkert, at du har de samme kræfter til at være lige så fysisk aktiv som tidligere. Lyt til dig selv, og regn ikke med, at du kan spille intens tennis i to timer. Det kan du nok ikke. Din kapacitet er mindre, når du ikke får flere kalorier.”

Er en pulverkur ligefrem sundere end andre kure?

“En pulverkur er en fantastisk måde at tabe sig på. I de studier, jeg har lavet, har vi set et meget mindre tab af muskelmasse og knoglemineral ved pulverkure end ved andre vægttabsmetoder. Det kan skyldes mange ting, men nok særligt, at de her produkter indeholder alt, hvad vi har brug for. Jeg har oplevet, at folk har fået bedre værdier af D-vitamin, B12 og jern under en pulverkur. Min hypotese er, at hvis du er overvægtig, har du ikke nødvendigvis den sundeste grundkost. Og hvis du så i en periode erstatter den med en pulverkur, der indeholder alle de vitaminer og mineraler, som kroppen har brug for, får du det jo naturligt meget bedre alene af den grund. Du bør dog ikke være på den i længere perioder, hvilket også er en anbefaling fra EFSA (European Food Safety Authority).”

Er der nogen, som skal afholde sig fra at gå på pulverkur?

“Nej, tværtimod. Hvis du har mod på det, skal du bare gøre det. Hvis du har en medicinsk lidelse, bør du først lige gå omkring din læge og bede ham sige o.k. og holde øje med, om du skal udtrappes af medicinen. Det kan meget vel være, at du ikke længere vil have behov for fx blodtryksmedicin eller diabetesmedicin i takt med, at vægten falder. Overvægtige gravide og unge mennesker ville jeg ikke anbefale en pulverkur. Hvis du er meget overvægtig, skal du måske have lidt flere kalorier på kuren end de 700-800 for ikke at tabe dig for hurtigt. Der kan være individuelle hensyn at tage. Men ellers er der som udgangspunkt ingen grund til at holde sig tilbage fra en pulverkur.”

LÆS OGSÅ: Sabina tester 5:2-kuren: "Er jeg reelt sulten, eller er det bare, fordi jeg er vant til at gå og snacke?”

Bodil Just Christensen, antropolog: 

“Du er fritaget for ansvaret for at vælge, hvad du skal spise”

På en pulverkur slipper du for at tage stilling til, hvad du skal spise og hvornår. Du slipper for hele tiden at forhandle med dig selv om, hvad du må og ikke må. Ja, du slipper faktisk helt for at forholde dig til mad. Og det kan der være en decideret frisættelse i, fortæller antropolog Bodil Just Christensen.

Hvordan opfattes Nupokuren?

“Alle ved, hvad Nupo er, og det er en kur, der umiddelbart giver mening. Der er ikke nogen, der vil løfte et øjenbryn, hvis du siger, at du har været på Nupokur i en uge – uanset om du bor på Østerbro eller i Ringkøbing. Du kan sagtens tage dine shakes med på arbejde. En Nupokur er en fuldstændig integreret og acceptabel del af vores kultur. Det er også bredt anerkendt – eller i hvert fald antaget – at en Nupokur virker. Det tager vi helt for givet. På den måde er fortællingen om Nupo både mainstream og meget simpel: Det handler om energi ind, energi ud – om kalorier og vægttab.”

Hvad er Nupokurens styrke?

“En af de ting, som er tiltalende for mange ved pulverkuren, er, at du får et helt fast system, som du skal følge slavisk, uden at der er nogen valg. Det løser to af de udfordringer, som personer, der er udfordret med deres spisning og gerne vil tabe sig, ofte har: Hvad skal jeg spise? Og hvornår skal jeg spise? Det ligger helt fast, så du skal ikke forholde dig til noget. De fleste mennesker tænker hver dag over, hvad de har lyst til, men nogle tænker enormt meget over, hvad de skal spise. Det er en stor udfordring for dem. På en pulverkur bliver du fritaget for ansvaret for at tage stilling og vælge. Du slipper for at forhandle med dig selv. Må du spise en Snickers nu, hvis du spiser en salat senere? Der er ikke noget at rafle om, hvis du følger Nupokuren.”

Kunne en kostplan ikke gøre det samme?

“I princippet kunne en detaljeret kostplan godt give dig et tilsvarende fast skema. Men mad forholder vi os til. Så på en kur med en kostplan og ‘rigtig mad’ ville du ikke i samme omfang slippe for at tage stilling. Skal guleroden, som du ikke er så vild med, byttes ud med agurk? Eller et stykke knækbrød? Røræg er ikke så spændende lige nu … Der åbner vi lynhurtigt for valg og stillingtagen. Nupo er derimod ikke rigtig mad. Det er lidt uden for kategori, og det lukker den konstante forhandling og de der “hvad skal jeg nu spise”-overvejelser, som vi – mere eller mindre bevidst – bruger tid på. Det kan være en stor hjælp for nogle.”

Og du kan godt undvære den ‘rigtige’ mad?

“De fleste kan godt undvære mad takket være resultaterne. Det kan være svært slet ikke at få noget at tygge på igennem længere tid. Derfor er der også mange, der supplerer deres shakes og supper med noget frugt, gulerødder og andet kaloriefattigt med lidt bid i. Mange bruger Nupo-barerne netop for at få noget at tygge i. Men generelt overruler gevinsterne ved kuren savnet af ‘almindelig mad’. At se resultaterne på vægten gør det nemmere at undvære den faste føde. Det er også til at leve med, at man måske egentlig ikke kan lide smagen, når blot kuren virker. Der kan nærmest gå lidt sport i det.”

Kan pulverkuren lære dig noget, du kan tage med?

“For langt de fleste på Nupokur bliver måltidsrytmen fast. Dit måltidsmønster bliver etableret af kuren: Du får en shake eller en bar hver tredje time. Så hvis du bokser lidt med din spisning og gerne vil spise lidt anderledes, er det en indsigt, der kan bruges uafhængigt af kuren. At få passet sine måltider er en udfordring for mange. Måske får du ikke lige spist en formiddagssnack eller et mellemmåltid om eftermiddagen, og så bliver du sulten og går i slikskuffen. Eller du er lidt for sulten om aftenen … Nupokuren etablerer en rytme. Det, at måltiderne er så små, gør, at du får lavet et fast mønster med hyppige måltider, der holder dig mæt, og du undgår de kalorierige cheat meals. Et regelmæssigt måltidsmønster vil for de fleste give et vægttab. Og det vænner pulverkuren dig til.”

LÆS OGSÅ: Producenten om Nupokuren: “Nupo giver dig hele pakken af næringsstoffer”

Om eksperterne

PIA CHRISTENSEN er klinisk diætist, MSc, ph.d. og postdoc på Institut for Idræt og Ernæring på Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet ved Københavns Universitet. Har bl.a. arbejdet indgående med lavenergidiæter og pulverkure

BODIL JUST CHRISTENSEN er antropolog og postdoc på Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi ved Københavns Universitet. Hun arbejder med sociale aspekter af spisning, sundhed, fedme og vægttab.


Henter...