Per Brændgaard: Nydelse er afsindigt sundt
Foto: Kamilla Bryndum og Niels Ahlmann Olesen
fit living

Interview med Per Brændgaard

Per Brændgaard: Nydelse er afsindigt sundt

Del på

Nydelse er afsindigt sundt derfor kan du roligt elske din chokolade, den fede ost eller det gode glas vin, du har en særlig hang til. Så drop den dårlige samvittighed,” siger Per Brændgaard, som er en af landets førende ernæringseksperter og indædt modstander af slankekure.

Af Anne Hermansen | 30.maj.2014 | Sundhed

 – Prøv lige at høre: Det vil være ret tåbeligt at spise rå gulerødder, når du er flad for energi sidst på eftermiddagen. Det kan godt være, at det lyder meget sundt, korrekt og rigtigt. Men det giver dig ikke det, som du – i virkeligheden – har brug for. Hvilket formentlig er stressreduktion og evt. et energiboost. Der er derimod en virkelig god grund til, at du rækker ud efter chokoladen i bunden af tasken eller skænker et glas vin, når du får sparket skoene af i entreen, og det skumrer udenfor. For dét virker. Hvilket netop er grunden til … at det er så pokkers svært at lade være! Og hvorfor skulle du egentlig også det? Lade være altså. Hvad med i stedet at nyde det, du virkelig har lyst til. Ikke nødvendigvis i enorme mængder. Men i hvert fald i fulde drag.
Det er Per Brændgaard, der spørger. Han er en af landets førende ernæringseksperter, medforfatter til en lang række kogebøger samt forfatter til bøgerne „Mindful spisning” og „Slankekurs”, som udkom i efteråret.
Hvis man skal opsummere Per Brændgaards mission kort, må det være noget i retning af: „Død over slankekuren”. Alle slankekure. Hver og en. Om den så kalder sig ”Verdens bedste kur”, palæo, Dukan, LCHF, 5:2… det virker ikke. I længden. Siger han. Men hvad virker så, når vi nu er nogle, der godt vil smide nogle kilo eller bare i det hele taget holde på formerne?
– Små skridt, små valg og masser af dem over lang tid. Og nye valg hver dag. Det er derfor, at min seneste bog hedder „Slankekurs”. For du kan selv sætte din egen kurs med små, overkommelige livsstilsvalg, der kan holde i en travl hverdag og derfor også på den lange bane. Du kan spise, indtil du er ikke-sulten frem for propmæt, du kan drikke en lille latte i stedet for en stor, du kan gå en lille omvej hjem. Stille og roligt bygge på. Du taber ikke fire kilo på fire uger. Men du taber dem. Og du tager dem ikke på igen. Hvilket netop er akilleshælen i alle de vægttabsløsninger, som eksperterne kommer med, siger Per Brændgaard og tæller sig selv med. Han fik selv en fagligeksistentiel krise efter i årevis at have undervist i sund kost og diverse kure. For han skabte sjældent varige succeser.
– Det letteste i verden er at få folk til at tabe sig. Men det er helt utroligt svært at få dem til at holde vægten. Jeg prøvede med alle mulige motivationsteknikker og peptalks og tænkte i lang tid: Det er dog utroligt, at de fede ikke bare kan tage sig sammen – men det vil de tilsyneladende ikke. Indtil en dag, hvor det pludselig slog mig: Gad vide, om det er os – fagfolkene og metoderne – der er noget galt med og ikke de mennesker, der gerne vil tabe sig?

MEDITATION GAV MENING
Sindssyg tanke, ikke sandt? Men ikke desto mindre bed den sig fast hos Per Brændgaard, der omkring samme tidspunkt fik anbefalet at prøve det der „mindfulnessfis”. Af sin ekskone. Hun syntes vist, at det kunne være godt for ham, siger han med et skævt grin. Det var det. Han begyndte at meditere. Endog så koncentreret, at han fik flere ud-af-kroppenoplevelser.
– Hvad gav det dig at begynde at meditere?
– En mulighed for at få en distance til mine følelser og tanker. Dvs. at kunne se dem, som netop bare dét – i stedet for at lade mig rive med af dem. Meditation giver en opmærksomhed og bevidsthed om det, der fylder lige nu. Men jeg kan selv vælge, om jeg vil reagere på det eller ej. Og den mulighed for at kunne træffe et bevidst valg eller fravalg er et genialt redskab
– præcis det værktøj, som jeg havde manglet i forhold til at rådgive og coache mennesker i sundhed og vægttab.
– Problemet er nemlig, at vi er fraværende i vores opmærksomhed en stor del af dagen. Så vi kan ikke kigge på vores følelser, tanker, trang og sult. Vi handler bare blindt på impulser og behov. Men hvis du derimod træner dit nærvær op, så har du en fantastisk ressource til at ændre på bl.a. spiseproblemer, kost- og motionsvaner. Du bliver bl.a. i stand til at skelne mellem en reel, fysisk sult og f.eks. psykisk sult, som stress typisk udløser.
– Så når jeg åbner køkkenskabet og rækker ud efter chokoladen, så…?
– Ja, så kan du sætte dig et øjeblik, mærke efter – ikke analysere – men bare konstatere: Jo, det er stress eller noget andet. Og så kan du vælge at spise chokoladen, eller du kan lade være. Men det er et bevidst valg, og du ved, hvad det handler om: Nu spiser jeg chokolade, for det har jeg brug for. Og jeg vil så anbefale, at du virkelig nyder og smager på chokoladen. For ikke bare får du så det fulde sanselige udbytte – du får også langt hurtigere nok, når du tager dig tid til virkelig at smage.

JEG HÅBEDE, AT INGEN SÅ MIG
Per Brændgaard kan meditere på alt. Også når han spiser. Det gælder både sammen med hans 13-årige datter Erica og kæresten Kaya, som bor i Århus. Stille måltider er også reglen, når han har gæster eller deltager i et frokostmøde, han er blevet inviteret til: Per Brændgaard spiser i tavshed.
– Erica og jeg har jo masser af tid til at snakke både før og efter, vi har spist. Så mens vi spiser, er vi stille, så vi kan nyde maden. Er jeg til middag, så svarer jeg, hvis jeg bliver spurgt om noget, men jeg tager ikke selv initiativ til at været meget social, mens jeg spiser. Jeg har jo ikke lyst til at gå glip af maden…
– Hvordan mødte du Kaya?
– På Facebook. Jeg lægger nogle gange billeder på af min mad. Hun likede et billede af mine havregryn. Som den eneste. Jeg gik ind på hendes profil for at se, hvem hun var. Og likede et af hendes billeder. Sådan blev vi ved, og så skrev jeg til hende, for jeg syntes jo, at hun så godt ud. Yes. Per Brændgaard siger det egentlig bare, som det er. Også at motion dybest set i mange udgaver er…?
– Røvhamrende kedeligt!
– Og madlavning…?
– Dødssygt! Jeg bryder mig faktisk ikke om at lave mad og gør det ikke ret tit. Det var faktisk grunden til, at jeg var tæt på at opgive at være ernæringsrådgiver og underviser. Jeg var leder af en slankeskole, hvor jeg hele dagen lirede opskrifter, kogebøger og diæter af mig – og bebrejdede folk, at de ikke lavede mad efter de fine principper, jeg lige havde givet dem. Når jeg så kom hjem, gik jeg over på mit stampizzeria, hentede en nr. 6 – og håbede, at ingen opdagede det.
– Jeg havde dårlig samvittighed over det og tænkte, at jeg simpelthen ikke kan arbejde som kost- og ernæringsvejleder uden selv at gide at lave mad. I alle kostog sundhedsråd ligger det jo implicit, at det er mad, vi selv står og laver fra bunden. Og jeg havde efterhånden fået det på samme måde med den motion, jeg dyrkede – jeg havde faktisk ikke lyst.
– Er du så bare heldig, at du ikke er tyk?
– Altså nej, jeg har jo altid interesseret mig for at spise sundt. En god frokost for mig er f.eks. tre blandede salater med ærtepuré. Som jeg køber. Dvs. jeg finder sunde løsninger og stort set vegetarisk takeaway. Og har fået min pizzamand til at indføre fuldkornspizza på menukortet
– som faktisk nu udgør halvdelen af de pizzaer, han sælger. Jeg kæmpede bare personligt en del med konventionerne om, hvordan sundhed egentlig ser ud.

Nyd det nu, for pokker
– Hvordan ser den så ud den der sundhed?
– For mange er sundhed kronisk udsættelse. Man venter på at få lyst til at holde op med at drikke vin, spise slik og få lyst til at gå til spinning. Lyst er også vigtigt. Men jeg synes, at det er en god idé aktivt at undersøge, hvad du faktisk oplever som lystfuldt i forhold til motion.
– Den bedste form for motion er efter min erfaring bevægelse, som vi kan lide, mens vi gør det. Så vi får lyst til at gøre det igen. Den gode følelse bagefter, når man står under bruseren, er ikke nok motivation på sigt. For så handler det om at få noget overstået. Og så er det fristende helt at lade være. Jeg har selv været sportsnørd, der trænede og løb og gik op i at have store muskler, men jeg er et andet sted i dag. Jeg gider faktisk ikke løbe. Jeg kan godt lide at gå. Så det gør jeg. Som transport fra ét sted til et andet. Og som en slags gående meditation.
– Dit bedste sundhedsråd til kvinder?
– Lær at nyde. Det er sindssygt sundt.
Lær at spise og nyde den mad, som du forbinder med at være forbudt – og som du måske nogle gange får et ædeflip i. Tillad dig selv at spise det, og mediter på de tanker, som dukker op. Måske tænker du, at det feder og er usundt. Lad tankerne passere og fokuser i stedet på smagen, sanseligheden og nydelsen.
– Der er en god grund til, at vi har lyst og trang til de ting, vi spiser. Så giv slip på den dårlige samvittighed over – igen – at gøre noget „forkert”, og se f.eks. din chokoladetrang
eller hang til fede oste eller et glas vin som noget, din krop og hjerne har brug for. Og nyd det. Med nærvær og opmærksomhed på, hvordan det smager, dufter, føles og sanses. Nydelse er sundt.
– Hvorfor egentlig?
– Nydelse er en slags modgift til lidelse. En modvægt til alt det, der kan gøre, at vi bliver suget ned i stress, angst og depression. Det behøver ikke handle om det, du spiser og drikker, det kan være alt: kunst, musik, sex… men også mad. Så når du spiser noget – og oplever intens nydelse, så er det sundt! 

 


4 sunde råd til kvinder

Nyd det! Drop den dårlige samvittighed. Nyd det, du spiser − uanset hvor sundhedsmæssigt ukorrekt, du tror, det er. Der er en grund til, at du har lyst til netop det. Ret hele din opmærksomhed mod smagen og nydelsen. Når du intenst og bevidst nyder og smager, stopper du, når du har fået nok.
Beslut, at du har været på dit livs sidste slankekur. En slankekur er en voldelig vaneændring, hvor du gør vold på din krop og psyke med regler og ulyst. Beslut dig i stedet for med små skridt at indføre flere og flere sunde vaner, der passer til din hverdag og derfor kan holde
livet igennem.
Glem alt om at spise for at holde din forbrænding oppe. Det er en hårdnakket myte, som i stedet fører til, at du overspiser og tager på. Du skal spise, når du er sulten og kun der. Ligesom du tisser, når du mærker tissetrang, men ikke før og hele tiden. Vil du øge din forbrænding, skal du dyrke motion.
Bevæg dig, fordi du kan lide det. Sex er den eneste form for fysisk aktivitet, som mennesket oplever som nydelse. Vi er dovne af natur. Derfor er det en udfordring i vores moderne liv, at vi ikke har nogen praktisk grund til at bevæge os. For fysisk aktivitet er sundt og giver større velvære.
Find ud af, hvornår du bevæger dig og faktisk kan lide det − for kvinder er det ofte gang og dans.


PER BRÆNDGAARD: MINE 5 LEVEREGLER

1. Jeg spiser… efter princippet om, at der skal være fuldkorn, frugt, grønt og nødder i hovedparten af min kost. Jeg spiser overvejende vegetarisk og er stor tilhænger af sund takeaway, fordi jeg synes, det er så kedeligt at lave mad.
2. Jeg undgår… smør. Det er bare et usundt og tåbeligt produkt.
3. Jeg bliver glad… når jeg mediterer. Særligt i minutterne lige efter en meditation. Jeg mediterer en time om dagen spredt over flere kortere sessioner. Der findes ikke ventetid, hverken på toget eller pizzaen, der findes kun medita tionstid.
4. Jeg slapper af… med tv-serier på Netflix, hvor jeg kan vælge hvornår.
5. Jeg træner… en halv til en hel time hver dag. Primært gang. Jeg går og cykler, når jeg skal transportere mig selv. Jeg bruger også mine gåture til at meditere, høre musik og få snakket med folk imens.

Del på
Kommentarer (0)
Henter...