Danskerne gækker som aldrig før

Med påsken lige om hjørnet er det højsæson for papirklip og anonyme breve med søde rim og remser. Og danskerne dyrker gækkebrevstraditionen som aldrig før, viser salgstal fra Post Danmark.

De danske daginstitutioner bugner for tiden af sakse, glimmer og klistrede børnefingre, der er travlt beskæftigede af årets hyggeligste klippe-klistre-produktion – nemlig gækkebrevene.

Men selvom det i dag hovedsagligt er de yngste, der holder gækkebrevstraditionen ved lige og sender gækkebreve til bedsteforældre og mostre med chokoladeæg for øje, var gækkebrevene oprindeligt en voksentradition, der skulle lokke vennerne til at holde fest.

– Gækkebrevene er en dansk tradition, der går helt tilbage til 1600-tallet. På den tid var brevene dog i en lidt anden form, forklarer traditionsforsker, Charlotte S. H. Jensen.

– Dengang drillede – eller gækkede – man hinanden ved at give såkaldte bindebreve til venner og families navnedage. I bindebrevet var så en knude, som modtageren skulle binde op, og kunne man ikke det, skulle man holde gilde. Der var bare det ved det, at knuden ofte var tegnet på papir eller bundet stramt af tynd tråd, og derfor var umulig at få op”.

Læs også: Kvinde står bag årets kage

Læs også: 10 moderigtige forårsjakker

Vi sender gækkebreve som aldrig før

Og selvom påsketraditionen med de fine papirklip har overlevet mange hundrede år, lever den ifølge Post Danmark stadig i bedste velgående. I løbet af de sidste ti år er salget af postvæsenets færdiglavede gækkebreve steget med 50 procent, mens den øvrige postmængde i samme periode er halveret. Og hos Post Danmark tror de derfor, at gækkebrevstraditionen er kommet for at blive.

– Sidste år solgte vi over 50.000 færdigklippede gækkebreve, og med den stigende salgskurve over de sidste ti år, tør vi godt håbe på, at gækkebrevstrenden fortsætter, siger Lars Kaspersen, kommunikationschef i Post Danmark.   

Læs også: Sådan laver du en gallerivæg – trin for trin

Websitet anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Læs mere >>

Ok