stress
Foto: Getty | Få tips til at stresse af i julen og få mere energi
ALT for damerne

Stress

Julezen: 4 tips til at stresse af i julen og få mere energi

Har din december været et maratonløb af julegaveindkøb og gløggarrangementer? Og er din to-do-seddel stadig lidt for lang til, at julefreden endelig kan sænke sig? Få Michelle Kristensens gode råd til at stresse af.

Af Michelle Kristensen 22.dec.2016 Sundhed

Her er mine bedste råd til, hvordan du kommer ind over målstregen uden stress – og får nogle hyggelige juledage, hvor du kan tanke ny energi og hygge med dine kære.

1. Træk vejret – det skal nok gå
Hvis du føler dig ramt af julen med 220 km/t, er det nu, at du skal tage en dyb indånding. Stress over en længere periode er ikke sundt, og oven i de travle perioder vi i forvejen udsætter os selv for, kan det hele vælte midt i juletravlheden. Så træk vejret ind gennem næsen, og ud gennem munden. Ahhh… Og fortæl dig selv, at selvom det måske ser håbløst ud lige nu, skal der rent faktisk ikke så meget til, før du kan vende det rundt til noget godt. Og det skal NOK blive jul!

LÆS OGSÅ: Træk vejret rigtigt og undgå stress: Sådan gør du

2. Husk glæden ved at give
Mangler du stadig at få et par (eller mange!) gaver i hus? Selvom julegaveindkøbet kan være det rene kaos, skal du holde fast i tanken om, hvor dejligt det faktisk er at give en gave. Og med lidt planlægning kommer du utrolig langt, også selvom der er lidt panik før lukketid. Skriv en liste over, hvilke gaver du skal købe, inden du går ud ad døren – så kan du gå målrettet efter det helt rigtige.

3. Træk stikket, og dyrk motion
Mange af os starter i højeste gear, så snart vi runder 1. december – nogle starter sågar tidligere. Vi påvirker også hinanden, så er din omgangskreds stresset, bliver du det højst sandsynligt også. Selvom julen har mange gøremål, skal du huske dig selv. Sluk telefonen, løb en tur, og få nulstillet de tanker, der gør dig stresset. Motion har en virkelig god effekt på vores stresstærskel. Når vi bevæger os, producerer vi nemlig det vigtige lykkehormon.

LÆS OGSÅ: Hvad sker der i kroppen, når du vinterbader?

4. Sundt samvær giver mindre stress
Julen handler i bund og grund om at være sammen med sine kære. Det er både hyggeligt og er samtidig den perfekte kur mod en omgang last minute-julestress. Så hjælp hinanden med forberedelserne i de sidste hekstiske dage og timer op til jul. Når maverne er fyldte, og sukkeret hamrer rundt i kroppen, så tag hinanden under armen, og gå en lang tur. Frisk luft og motion sparker den sidste stress til hjørne.

LÆS OGSÅ: Quiz: Hvor (u)sund er din julemad?

LÆS OGSÅ: Guide: Sådan undgår du at drikke dig juletyk

LÆS OGSÅ: Slow yoga: 6 øvelser, der får dig ned i gear


Henter...