slankemyter
Foto: Getty | ”Du har højere fedtforbrænding, når du træner på tom mave”: Anne Bech afliver 13 slankemyter
ALT for damerne

slankemyter Anne Bech

Sandt eller falsk: 13 slankemyter

Der findes utallige kure, råd og postulater om, hvad der gør kroppen sund og slank, og det er let at blive forvirret. For hvad er egentlig sandt og falsk i junglen af slanke- og sundhedsmyter? Det giver sundhedsekspert Anne Bech dig svar på her. Læs med, og bliv klogere!

Af Anne Bech 16.maj.2017 Sundhed

1. ”Tynde personer har en lav fedt procent”

FALSK!

Har du nogensinde hørt om at være ”tyndfed”? Det er et begreb, der beskriver tynde personer med en høj fedtprocent. Fedtprocenten i kroppen kan godt være høj, selvom vægten er lav, og det mærkelige er, at nogle mennesker egentlig kan se ret slanke ud med tøj på, selvom de har en ret høj fedtprocent. Selv har jeg altid haft kraftig muskulatur og knogler og har altid set større ud med tøj på, end hvad man ville gætte min fedtprocent til. Så det kan også forstås den anden vej rundt.

2. ”Slankekure virker ikke på den lange bane”

SANDT!

Ligegyldig hvilken slankekur, du vælger at følge, vil du med høj sandsynlighed tabe dig. Men du vil højst sandsynligt også tage på igen, når du er tilbage på din normale kost, for du er jo ikke på suppekur hele livet. Nogle gange spiser du faktisk lidt mere efter en kur, fordi du føler, du har fortjent det – og også er mere sulten. Så derfor er en slankekur sjældent vejen til et varigt vægttab. Den gyldne mellemvej er at skifte nogle fødevarer ud med et højt indhold af kulhydrat (som sukker og hvidt brød) og i stedet vælge grøntsager og grove frugter til. På den måde taber du noget fedt samtidig med, du ikke behøver at sulte dig − og altså også kan hygge dig i weekenden.

3.”Du får kæmpestore arme og muskler, hvis du laver muskeltræning”

FALSK!

Lad endelig være med at blive bange for at få kæmpe muskler af din styrketræning. Så skal du virkelig træne meget, træne med masser af vægt og samtidig spise meget. Det kan faktisk tage flere år at få så markerede muskler, og nogle gange lykkes det slet ikke. Så giv du dig bare i kast med muskeltræningen, og nyd synet, når fedtet er kommet af, og der titter en lille, synlig muskel frem på armen eller maven.

4. ”Du skal holde dig under 1.200 kcal om dagen for at tabe dig”

FALSK!

Det er ikke min erfaring, at det − på den lange bane − kan svare sig at spise så få kalorier på en dag. At begrænse sig så meget, at du skal tælle kalorier på den måde, vil kun være gældende i de tilfælde, du skal spise fødevarer, som du i øvrigt burde begrænse eller lade være med at spise. Det handler derimod langt mere om, hvilke fødevarer, du vælger at spise frem for, hvor mange kalorier der er i dem. Din krop kan jo ikke bygge muskler op, nyde godt af en god fordøjelse og høj forbrænding, hvis du spiser Oreo-kiks all the way − selvom du holder dig inden for dine 1.200 kcal! Det vil tværtimod få din krop til at tro, at den er i krise og undtagelsestilstand, og derfor sætter den dit stofskifte ned i tempo. Det betyder, at du producerer flere stresshormoner for at opretholde kroppens energiniveau. Og det er en glidebane, både for din krop og for dit velvære. Så vælg sunde, slankende fødevarer, og lad være med at gå så meget op i tal, men spis det rigtige.

5. ”Det er dyrere at spise sundt”

SANDT!

Det kan jeg simpelthen ikke bortforklare. Ja, det er dyrere at spise grøntsager, end det er at spise kogt pasta. Men det er altså prisen for en sundere krop, en flot hud og et længere liv. Der er masser af måder, du kan gøre det billigere på. Køb f.eks. ind i Netto, og køb deres økologiske varer. Køb stort ind, og frys ned, og meget vigtigt: spis efter årstiden, og lad være med at spise tomater og salat i januar måned, men derimod kål og rodfrugter. Det gør det både nemt og mindre dyrt at være sund.

LÆS OGSÅ: 5 myter om kost, du skal stoppe med at tro på

6. ”Fedt kan omdannes til muskler, når du træner”

FALSK!

Du har sikkert hørt om, at ”fedt bliver omdannet til muskler”. Det passer ikke. Hvad der rent faktisk sker, er, at musklerne bliver større og stærkere af træning, mens fedtet bliver forbrændt væk. Altså fylder musklerne den plads, fedtet optog før. Men det er ikke muligt at lave fedt om til muskler.

7. ”Det er besværligt at købe ind til sund mad”

FALSK!

Jeg har et princip: Jeg vil spise sundt og slankt men stadig kunne købe ind i det lokale supermarked, for jeg gider heller ikke selv at valfarte land og rige rundt for at finde de ting, jeg skal spise for at være sund og slank. Og det behøver jeg faktisk heller ikke. De fleste supermarkeder i Danmark er efterhånden virkelig velassorteret i grøntsager, så det er nemt. Alternativt kan du f.eks. købe grøntsager på frost. Det er nemt!

8. ”Muskler vejer mere end fedt”

FALSK!

1 kg muskler vejer 1 kg. Og 1 kg fedt vejer 1 kg. Men muskler fylder mindre end fedt, og derfor vil du komme til at se mindre ud, når du er muskuløs frem for, hvis du er fedladen.

9. ”Du har højere fedtforbrænding, når du træner på tom mave”

SANDT!

Det er rigtigt, at du får en ekstra fedtforbrænding, når du træner på tom mave. Men ikke alle vil have en god oplevelse med det. Tag min søster og mig. Jeg elsker at træne om morgenen og kan sagtens træne på tom mave. Jeg har det faktisk ikke så godt med at træne med noget i maven, for så føler jeg, det rumler rundt. Men min søster kan slet ikke lave noget uden at have lidt mad i maven: en halv banan, en håndfuld nødder eller lidt skyr. Det hænger meget godt sammen med, at hendes puls er højere, når hun træner om morgenen frem for om aftenen. Omvendt med mig. Så du er nødt til at mærke efter, om morgentræningen er dig, eller om du lige skal have en snack indenbords først.

10. ”Det er umuligt at spise sundt og slankende, når du er ude”

FALSK!

Der er masser af restauranter, der har salater, fisk og bøffer (som ikke er så usunde, som du tror!). Så det behøver ikke at være svært at spise sundt, når du er ude til middag. Vælg de retter på menukortet, der indeholder et stykke kød eller fisk, og spørg, om du ikke kan få lidt ekstra grøntsager ved siden af. Tjenerne er faktisk altid så søde og imødekommende, når man spørger, det er vi bare så dårlige til i Danmark. Men kom ud af busken, og oplev restauranter med et sundt synspunkt. Og husk mottoet: Leave the bread and get slim ahead!

11. "Hvis du spiser for meget, så kan du bare træne lidt ekstra”

FALSK!

Du kan ikke træne dit kalorieregnskab i minus, hvis du har spist en stor kage − sådan fungerer det desværre ikke. I så tilfælde skulle du bruge al din tid på løbestien og i træningscentret hver gang, når du havde regnet ud, hvad en fødselsdag med lagkage og boller koster i kalorier. Eller en juleaften med det hele. Hvis du begynder at sætte dit indtag af mad op mod de kalorier, du forbrænder i træningslokalet, så vil du blive svært skuffet. Og alt for stresset. Så derfor skal du stole på, at din grundforbrænding klarer skærene. Hold dig til den sunde kost. Og når du så nyder et stort stykke kage eller en dejlig middag, så lad være at tænke så meget over det − tænk, at det er lækkert, fordi det er undtagelsen og ikke reglen

12. "Kalorietællerne på FITNESS Maskinerne er ikke til at stole på”

SANDT!

Hvis du har en mistianke om, at kalorietællerne på løbebåndet, stepmaskinerne og kondicyklerne i fitnesscentrene ikke fortæller dig sandheden, så har du faktisk ret. Maskinen ved i realiteten ikke, om du er en mand, kvinde, mus eller hest. Som tommelfingerregel kan du regne med, at hvis du f.eks. vejer 65 kg, forbrænder du 65 kcal på 1 km gået/løbet. Så kan du så selv regne ud med 60 kg − 60 kcal osv.

OM EKSPERTEN

Anne Bech er fitnessekspert, personlig træner og forfatter til flere bøger om sundhed, bl.a. ”Tab dig hvor du vil” og ”Fit på 100 dage”. Hun har medvirket i flere tv- og radioprogrammer om sundhed og træning og holder også foredrag om kost og fysisk aktivitet. Se mere på Annebech.com.


Henter...