Annisette Koppel scroll-down

Annisette Koppel: ”Jeg var helt vildt forelsket – både i ham og den musik, vi skabte sammen”

Den 71-årige sangerinde Annisette Koppels historie er flettet sammen med 68’ernes drøm om at forandre verden med fred og kærlighed. Hun flyver væk, når hun synger, og forelskede sig vildt i komponisten og pianisten Thomas Koppel og den musik, de skabte sammen i The Savage Rose, som har spillet sammen i mere end fem årtier. Han døde af et hjerteanfald i 2006, men The Savage Rose er stadig en musikalsk familie og et gammelt træ, der bliver ved med at blomstre. Også når hun en dag stiller træskoene.

Af: Nanna Balslev Foto: Jonas Bie/Billedbehandling: Post Studio
19. jun. 2020 | Livsstil | Eurowoman

Den spinkle kvinde med det kraftige hår tager imod mig i døren til det hyggelige haveforeningshus. Annisette Koppel ligner sig selv – en blanding mellem en sydlandsk mama med kulsort hår og en vis troldkvinde, der lige har været i haven for at plukke urter. Det sidste er ikke helt forkert. Annisette har grønne fingre og planer om at lægge tulipanløg i weekenden og se, om de kommer op, nu hvor foråret har meldt sin ankomst.

Den lyse stue vidner om et liv fyldt med rejser og eventyr. På bordet er der snacks i små skåle lavet af kokosnødder fra Malaga. På væggen hænger to guitarer over et puertoricansk klaver, som har tilhørt Annisettes mand, komponisten og pianisten Thomas Koppel, der døde i 2006, og som var med til at stifte The Savage Rose, der udgav debutalbummet The Savage Rose i 1968. Parret havde været sammen siden 1971, og The Savage Rose er mere end et band. Det er en musikalsk familie i tre generationer. 

I dag bor Annisette i haveforeningshuset sammen med sin voksne datter Naja Rosa Koppel og hendes mand Anders Holm, der også er med i The Savage Rose. 

Interviewet er lavet, inden coronavirussen lukkede verdens grænser og ændrede hverdagen, som vi kender den. På mange måder kan det virke meningsløst at fokusere på musikken og kunsten i en tid, hvor store dele af verden er lukket fuldstændig ned. 

Men det er netop nu i en verdensomspændende krise, at musikken samler os. For selv om mange koncerter og festivaler er aflyst, spiller folk musik sammen fra deres altaner over hele Europa. P1 og P4 er begyndt at sende morgensang hver morgen, og musikere giver virtuelle koncerter via webcam. Det viser os, at vi har brug for kulturen, og især musikken, fordi den giver håb i en ny, skræmmende virkelighed, som vi kun kender fra fiktionen og filmens verden.

Få danske nulevende kunstnere kan samle danskerne på tværs af generationer. Men det kan The Savage Rose – og det er lidt af en præstation for et orkester med et halvt århundrede på bagen. Vi bad Annisette fortælle om 10 vendepunkter i sit liv med The Savage Rose. Men hendes historie er også fortællingen om 68’er-generationens opgør med kernefamiliens trygge rammer og en livslang ambition om at ændre verden med fred, kærlighed, hippierock og protestsange. 

Annisette Koppel
Annisette har altid været en fri fugl og skrev engang i sine døtres kontaktbog, at de kom for sent i skole, fordi “vi var stået op med lyset”

1. Scenedebuten

Annisette Hansen er opvokset i København sammen med sin fem år ældre storesøster Rudi Hansen, der blev kendt for sin rolle som Mie i de første Lille Per-film i 50’erne. Annisettes far var tjener, og moderen dansekorpige, som droppede sin karriere, da hun fik barn nummer to.  

Annisette var fra barnsben mørk i huden og blev opkaldt efter en lakridslikør. Moderen havde fået storesøsteren Rudi  med en anden mand, men de to piger voksede op i troen om, at de havde samme far. Allerede fra hun var otte år, var Annisette med ude og optræde med sin søster.

“Jeg elskede at synge. Hver gang mine forældre fik en ny plade, lærte jeg alle sangene udenad og stod med lukkede øjne og sang med. Jeg følte, at jeg fløj væk, når jeg sang. Det er det samme, der sker i dag: Jeg kommer ind på scenen, og så forsvinder jeg ind i musikken sammen med publikum.” 

Hendes første optræden var til en skolefest i første klasse, hvor hun mærkede, hvordan stemningen i rummet ændrede sig, når hun sang.

“Jeg havde aldrig stået alene på scenen før, men jeg kan huske min lærer, der stod ude i kulissen og smilede varmt til mig for første gang.Senere var jeg med min søster rundt og optræde i omrejsende tivolier. De første gange var min mor med, og da jeg havde set Rudi optræde en del gange, sagde min mor: “Så, nu kan du godt gå op.” Min søster holdt mig i hånden, og så sang vi en duet, der hed Uglen og andens duet. Jeg blev helt vildt glad, fordi publikum smilede varmt og gerne ville se og høre på mig. Der gik ikke lang tid, før jeg fik mine egne sange, som jeg optrådte med.” 

2. Lyden af Aretha Franklin 

Som 15-årig kom Annisette med i dansebandet Dandy Swingers. Først sang hun kor, men senere blev hun sangerinde og spillede tamburin, så hun fik blå mærker på låret. 

“Vi spillede tit fem timer to gange om dagen på danserestauranter og diskoteker. Jeg var vildt stolt over at spille med et rigtigt pigtrådsorkester, som man kaldte rockbands dengang. I pauserne spillede Peter Belli som dj, og han havde tit nye lp'er med fra England og USA. Han spillede både plader med Aretha Franklin, James Brown og Otis Redding. Jeg blev fuldstændig blæst bagover af den musik. Især Aretha Franklin, James Brown og Janis Joplin ramte mig, måske fordi min stemme havde en soulagtig klang. Jeg overspillede pladerne til bånd på en gammel Philips-spolebåndoptager og hørte dem igen og igen, til jeg kunne dem udenad. Senere udsendte Dandy Swingers et cover af Tina Turners River Deep – Mountain High, hvor jeg sang. Jeg var ikke så god til engelsk dengang, så det var sådan noget vrøvleengelsk, men det blev et stort hit.” 

3. Landets første beatorkester

Thomas Koppel startede The Savage Rose i 1967 sammen med sin bror, Anders Koppel. Thomas var uddannet fra det klassiske musikkonservatorium og havde skrevet sin første opera til Det Kongelige Teater som bare 17-årig. 

I The Savage Rose blandede han ubesværet elementer fra jazz, rock, klassisk, balkan og anden folkemusik. Egentlig skulle deres søster Lone Herman Koppel, der var operasangerinde, have sunget i bandet, men hun fik en rolle på det Det Kongelige Teater. 

Annisette kom med i The Savage Rose i 1968 gennem bandmedlemmerne Alex Riel og Jens Rugsted, som hun kendte fra Dandy Swingers. Hun var rystende nervøs, da hun var til audition med Thomas Koppels nye band.

“Jeg sang et cover af River Deep – Mountain High. Thomas var lige så genert som mig, men syntes, det ville være fedt, hvis jeg ville være forsanger hos dem. Jeg indrømmede, at jeg ikke kunne noder. Men Thomas sagde, at det behøvede jeg skam ikke.”

The Savage Roses selvbetitlede debutalbum udkom samme år og bestod af psykedeliske kompositioner, der trak på både jazz, rock og klassisk musik. Det lød ikke som noget andet inden for den såkaldte beatmusik – som vi i dag bare kalder rock. Bandet blev anmelderdarling herhjemme, men udlandet fik også øjnene op for rockbandet med sangerinden med den storladne stemme, som Politiken i 1968 beskrev således:

“Sjældent har en popgruppe banket sig så sikkert fast i den danske underholdningsbranche som Savage Rose – og så suverænt. Kendt fra aviser, ugeblade, diskoteker og tv. En dansk popgruppe, som kan få fat i hvilket som helst publikum. Anerkendt af forældre, anmeldere, børn og onkler. Annisette et nyt pigeidol, hvis hårstørrelse overgår alt, hvad der hidtil er set.”

Annisette var godt klar over, at The Savage Rose havde skabt en ny lyd.

“Musikken lød fuldstændig vidunderlig. Jeg blev bjergtaget, da vi indspillede vores debutalbum. I min bevidsthed lød det som et helt symfoniorkester. Og jeg tror også, at Thomas tænkte det sådan. Det, der var så unikt i The Savage Rose, var, at vi som nogle af de første blandede rock, pop, balkan og klassisk musik.”  

Debutalbummet fik flotte anmeldelser både herhjemme og i det toneangivende amerikanske musikmagasin Rolling Stone. De næste par år turnerede The Savage Rose flittigt i Europa og hele USA. Især Annisettes på én gang rå, hæse og skrøbelige vokal tiltrak sig international opmærksomhed.

“Min stemme er en slags energi, der opstår af adrenalin, vilje og lyst. For mig er det at synge, at åbne for nogle følelser dybt inde og frigøre dem. Det er en meget intuitiv og kropslig proces. En sang kan være stærk som en fødsel, hvor noget skal bryde ud og forplante sig i rummet for at vokse – næsten som et frø, man planter i haven,” forklarer Annisette Koppel.

Annisette Koppel
Hun ligner en troldkvinde, er opkaldt efter en lakridslikør og optrådte i omrejsende tivolier som barn. I dag er Annisette forsanger i den musikalske familie The Savage Rose, som blev dannet i 1968

4. Nej tak til millionkontrakt

Det politiske engagement på den yderste venstrefløj har altid været en integreret del af The Savage Rose. Siden starten spillede bandet til støttefester for kommunistpartiet DKP og fredsbevægelsen imod Vietnamkrigen. I 1972 sagde de nej til en millionkontrakt med det amerikanske pladeselskab RCA Records. Et af vilkårene var nemlig, at de skulle spille for de amerikanske tropper i Vietnam og trykke den daværende amerikanske præsident Lyndon B. Johnson i hånden. Det takkede det venstreorienterede band nej til.

“Det var imod alt, vi stod for. Vi var en del af en verdensomspændende fredsbevægelse, så det kunne aldrig falde os ind at spille for at støtte en krig. Vores daværende amerikanske managere syntes, det var fuldstændig sindssygt at sige nej. De beholdt faktisk vores pas, så vi ikke kunne rejse hjem og tvang os til at spille koncerter i en måned, fordi de mente, at vi skyldte dem penge,” husker Annisette.   

Et par år senere spillede The Savage Rose til en støttefest for den militante sorte borgerrettighedsbevægelse Black Panther Party, hvilket vakte opsigt og mødte kritik i både USA og Danmark. 

“Da vi spillede på Newport Jazz Festival i USA i 1969, så vi, hvor raceopdelt et samfund USA reelt var. Da Sly and the Family Stone spillede, begyndte de sorte at hoppe over hegnene, fordi de ikke havde råd til billetterne. På den tur gik det op for os, hvor stor uligheden var – og stadig er – mellem sorte og hvide i USA,” siger Annisette.

The Savage Rose har lavet mange politiske sange, bl.a. What Do You Do Now, Homeless og Refugee. Og i dag står Annisette stadig ved at have spillet for både DKP og den sorte, militante aktivistleder Angela Davis til Black Panther Party i 1971. En koncert, der skabte så meget uro i The Savage Rose, at nogle af bandmedlemmerne forlod gruppen i protest.  

“Thomas og jeg syntes, vi havde pligt til at blande os og sige fra, når vi var vidne til uretfærdigheder, for der sker ikke nogen forandring her i verden, hvis man tier. Og der var ikke mange i Danmark, der var klar over, hvordan sorte blev behandlet i USA dengang. Mange mente, at vi var blevet skrupskøre. Men jeg synes stadig, det er skamfuldt, at sorte mennesker er andenrangsborgere i USA. Se på Donald Trump – han er jo det værste, der er sket for USA siden Nixon.”   

5. Hippiefamilie på turné

Annisette og Thomas Koppel havde fra starten en helt særlig forbindelse. Efter et par år i bandet blev de kærester. Thomas Koppel havde to børn med et andet bandmedlem, Ilse Maria Lansner, men de var gået fra hinanden kort forinden. 

“Jeg var helt vildt forelsket – både i ham og den musik, vi skabte sammen. Vi havde et fantastisk samarbejde. Han kunne improvisere numre frem ved klaveret, og så kom sangteksten til mig samtidig. Vi var hinandens modpoler, og det var uundgåeligt, at vi blev kærester. Jeg tror nærmest, det var skæbnebestemt. Thomas havde børn med Maria, der også var med i The Savage Rose. Vi flyttede sammen med børnene i et hus alle tre. Der var ikke noget drama.” 

Sammen fik Annisette og Thomas Koppel datteren Billie i 1972 og fire år senere Naja Rosa. De flyttede ud på landet i et kollektiv, hvor familien boede sammen med nogle venner. Børnene var med på turné, fra de var helt små, og de to piger faldt ofte i søvn bag i tourbussen eller i backstagelokalet. 

“Vi havde børnene med på turné fra starten. Thomas’ store børn fik lov til at vælge, om de ville med eller blive hjemme med deres mor, men Billie og Naja Rosa var med rundt i hele Europa, Grønland og USA. Vi gjorde det klart for deres skole fra starten, at vores liv var meget anderledes, end de fleste menneskers. Men ind imellem syntes Naja Rosa og Billie, at vi var lige alternative nok. Fx. da jeg skrev i børnenes kontaktbog, at de kom for sent i skole, fordi “vi var stået op med lyset.”  

Annisette Koppel

6. Dødens triumf på Det Kongelige Teater

I 1971 komponerede Thomas Koppel og The Savage Rose musikken til Det Kongelige Teaters ballet Dødens triumf af balletmester Flemming Flindt.

Musikken udkom som album året efter, og balletten, der er baseret på skuespillet Jeux de massacre af den franske forfatter Eugène Ionesco, vakte stor opsigt – bl.a. på grund af nogle meget omtalte nøgenscener med Flemming Flindts hustru, balletdanseren Vivi Flindt.

“Jeg sang kun med på én sang, men jeg var med til alle prøverne. Og der var en fantastisk stemning. Man kunne virkelig mærke, at vi var med til at skabe noget helt særligt. Musikken funklede som lys. Det vakte også opsigt, fordi det var et møde mellem ballet og rock. På det tidspunkt var det helt nyt land, det var jo lang tid før det musikteater, som Dr. Dante fx. lavede i 90’erne,” siger Annisette. 

Handlingen i Dødens triumf kredser om en civilisation, der har undertrykt sin befolkning så længe, at en mærkelig sygdom til sidst rammer alle borgere, fra små børn i barnevogne til generaler og bankdirektører.

'Thomas Koppels fortolkning af Eugène Ionescos stykke var en slet skjult kritik af planerne om en fælles europæisk union med en samlet økonomi, politistyrke og hær. 

“Vi vidste godt dengang, at det var mere end bare en danseforestilling.  Jeux de massacre handler om Europas fald. Det er lidt skræmmende, når man ser, hvad der er sket i verden de sidste par år – først med Brexit og senest med coroanvirussen. Det er nærmest en forudsigelse af, hvad der sker i disse måneder – Europa er ved at falde fra hinanden lige nu.”

7. Comeback i 90’erne

I 90’erne flyttede Annisette og Thomas Koppel til Los Angeles, hvor de slog sig ned sammen med Naja Rosa. Her arbejdede de sammen med en masse internationale musikere, og mens resten af den danske musikscene dyrkede grungeinspireret rock som Dizzy Mizz Lizzy, Kashmir og eurodance i Aqua, fortsatte The Savage Rose deres soulagtige rock. I 1996 fik bandet dog et stort comeback herhjemme med albummet Black Angel, der solgte 150.000 eksemplarer og introducerede bandet til en hel ny generation. 

Albummet var produceret af den amerikanske funkmester George Duke og trak på soulmusikkens grundelementer med inspiration fra funk og gospel. Det indeholdt hittene Black Angel og balladen What Do You Do Now, der blev landeplager.

“Det var en stor drøm at arbejde sammen med George Duke. Vi elskede hans albums, og han var fantastisk at arbejde sammen med i studiet i Los Angeles. På den måde har vi altid arbejdet meget på tværs af landegrænser med nogle af de dygtigste musikere i verden.”  

Annisette Koppel
Black Angel. Annisettes kraft på en scene er ren magi

8. Thomas Koppels død

I 2005 havde Annisette og Thomas Koppel slået sig ned i et lille hus i Puerto Rico med et interimistisk musikstudie.

Fra deres hus på en lille bjergside fulgte de med i Danmarks deltagelse i krigene i Irak og Afghanistan.

I starten af 2006 skrev Thomas Koppel brevet Budskab fra Græsrødderne til danskerne, inspireret af den sorte borgerrettighedsaktivist Malcolm X’ berømte tale Message To The Grass Roots fra 1963.

“Han ville skabe en bevægelse, der samlede folk på tværs af politik, samfundslag og etnicitet imod Danmarks krigsdeltagelse i Afghanistan og Irak og det, vi mente, var en umenneskelig asylpolitik. Han skrev brevet med 10 punkter, som skulle samle folk mod krig og indgyde dem håb.”  

Mere end 1.000 mennesker skrev under på Thomas Koppels brev, der startede en bevægelse med demonstrationer og happenings hjemme i Danmark.

Men midt i det hele døde Thomas Koppel af et hjerteanfald.

Pludselig var Annisette alene i et fremmed land og skulle sørge for at få fragtet alle deres ting og Thomas’ urne hjem.

“Det var en kæmpe omvæltning. Naja og Billie hjalp mig meget med det praktiske. Jeg flyttede herhjem i haveforeningshuset sammen med Naja. Men der var ikke nogen tvivl om, at The Savage Rose skulle fortsætte. Det ville være imod Thomas’ ånd at stoppe bandet. Det er jo hans livsværk,” siger Annisette og uddyber: 

“Vi er meget mere end et band, vi er en familie. Jeg kan ikke forestille mig at lave andet. Thomas er stadig med i ånden, for vi har en kæmpe musikalsk arv, som fortsætter. Vi kan ikke lave musikken bedre, end han har gjort. Vi er ikke et omvandrende museum, men der er en grundfølelse i bandet, som lever videre. The Savage Rose er som et gammelt træ, der bliver ved med at blomstre. Og når jeg en dag stiller træskoene, så forsætter det.”

9. Da kroppen lukkede ned

Annisette har været veganer, siden hun for et par år siden fik refluks (syreopstød fra maven, red.) på grund af stress. Det satte sig på stemmen, og efter en del research fandt Naja Rosa ud af, at opstødene kunne afhjælpes ved hjælp af en antiinflammatorisk og vegansk diæt uden kød, pasta og tomater. 

“For et par år siden var jeg lagt ned af stress, og det betød, at jeg fik refluks. Jeg kunne slet ikke fokusere på noget som helst. Min krop sagde simpelthen fra, så jeg også måtte aflyse nogle jobs,” siger Annisette. Og kostændringerne hjalp.

 “Siden da har jeg faktisk overvejende spist vegansk. Det tog lidt tid at vænne sig til, men min stemme er ikke længere påvirket af det. Når jeg spiller i Jylland, spiser jeg nærmest kun salat, selleri og hummus. Det har hjulpet virkelig meget at spise vegansk. I dag har jeg slet ikke lyst til kød mere. Det siger mig ikke rigtig noget. Men jeg har ikke noget problem med kødspisere, så længe dyrene bliver behandlet ordentligt.” 

Annisette Koppel

10. Fredsduen på Orange Scene

Annisette er i dag bandets eneste tilbageværende medlem fra den oprindelige besætning. I dag består The Savage Rose af Amina Carsce Nissen, Billie og Naja Rosa Koppel, Palle Hjorth, Anders Holm, Rune Kjeldsen, Jakob Falgren og Frank Hasselstrøm.  

Men bandets kerne er intakt. Den er stadig glødende rød, og teksterne handler fortsat om kærlighed, social ulighed og retfærdighed med Annisettes hæse røst som det faste anker. 

The Savage Rose spillede første gang på Roskilde Festival i 1974, og i forbindelse med deres 50-års jubilæum vendte de tilbage til Orange Scene i 2017. Her bad Annisette publikum om at holde et øjebliks stilhed for fred og kærligheden i verden. Derefter slap hun symbolsk en hvid fredsdue løs over publikum.

Det var tre år inden en dødelig, verdensomspændende pandemi lukkede ned for kulturlivet, livemusikken og alt andet. Men håbet er altafgørende i krisetider som denne, mener Annisette, der selv har fået aflyst alle koncerter de næste tre måneder. For det er netop det, musikken og kunsten kan – samle os i krisetider. 

“Da jeg spurgte vores booker, Jesper, om vi kunne have nogle fredsduer med på scenen på Roskilde, sagde han, at det ikke var sikkert, at publikum var med på den. Men det var simpelthen så stærkt, da han kom med den hvide due i hænderne. Så sagde jeg: “Fra i dag lytter vi kun til vores hjerter,” inden jeg slap den løs ud over publikum. Det var virkelig et smukt øjeblik. Mens vi spillede, kom solstrålerne ned gennem skyerne. Det var fantastisk – og det er jo det, musikken kan. Skabe håb. Og det har vi brug for nu,” siger Annisette. 

The Savage Rose skulle have været på turné med DRs Bigband i løbet af foråret. Den er aflyst på grund af coronavirus, men bandet spiller en række koncerter i hele landet til efteråret. Læs mere på Facebook.com/thesavageroseofficial

nnisette Koppel

Hvem er Annisette Koppel

  • Født i 1948 i København.
  • Kom i 1968 med i The Savage Rose, som har udgivet 24 albums i løbet af de sidste 52 år. Blandt de bedst sælgende er The Savage Rose, Black Angel og Love and Freedom.
  • Gift med komponisten og pianisten Thomas Koppel, der var med til at danne The Savage Rose, indtil hans død i 2006.
  • I 2019 fik hun tildelt Statens Kunstfonds livsvarige hædersydelse. 
  • Med i The Savage Rose er i dag Annisette (sang), Amina Carsce Nissen og Naja Rosa og Billie Koppel (kor), Frank Hasseltrøm (keyboard og trombone), Anders Holm (trommer), Jacob Hauberg (bas), Rune Kjeldsen (guitar) og Nikolaj Hess (hammondorgel).

Se, hvad vi ellers skriver om: