græder på jobbet
SPONSORERET indhold

Jeg græder, når jeg bliver vred

Hvad gør man, når tårerne presser på, på jobbet? Få svaret i denne uges arbejdslivs-dilemma.

Af:: June Halvorsens og HK/Privat Foto: Getty Images
23. okt. 2019 | Livsstil | ALT.dk

Ugens dilemma er bragt i samarbejde med HK/Privat, som har leveret både dilemma og svar. Læs mere på deres hjemmeside her.

Du arbejder i en større virksomhed, hvor tempoet er højt, og hvor folk lægger meget tid og passion i deres arbejde. Du er egentlig rigtig glad både for dine arbejdsopgaver og kolleger, men du kan godt mærke, at arbejdspresset nogle gange gør folk lidt mere tyndslidte end godt er, og så bliver tonen noget hård i det – selv ved helt almindelige forespørgsler.

LÆS OGSÅ: Min kollega går meget udfordrende klædt – skal jeg sige noget?

Du ville gerne bare kunne lade det prelle af, men når du bliver talt til på den måde, så bliver dine kinder ildrøde, halsen snører til og så kommer de … tårerne. Du er egentlig hverken såret eller hysterisk, men det sker bare, når du bliver vred. Og det er altså træls, for du kan godt se, at dine kolleger reagerer på det.

Arbejdsmiljøkonsulent June Halvorsens 3 gode råd til at håndtere dilemmaet:

I et langt arbejdsliv er det uundgåeligt, at vi engang i mellem kommer ud i situationer, hvor frustrationer, arbejdspres eller konflikter får os til at reagere med vrede. Nogle bliver voldsomme og hæver stemmen, andre reagerer ved at blive stille og trække sig tilbage. Og så er der dem, hvor tårer er en del af reaktionen. Selv om alle reaktionerne er lige naturlige, bliver tårer bredt set opfattet som et svaghedstegn, og derfor kan vi føle det som et kontrol- og ansigtstab i en situation, hvor vi egentlig har lyst til at sætte grænser og virke stærke. Og det forstår jeg godt.

Derfor er mine tre råd til dig:

1) Det handler ikke nødvendigvis kun om dig

Jeg starter her, fordi hvis vrede og frustration er et tilbagevendende problem på arbejdspladsen, så er det altså ikke dig som enkeltperson, der har et problem. Så er man nødt til at vurdere, om der er tale om et mere generelt arbejdsmiljøproblem på arbejdspladsen. Og hvis der er det, så er det ledelsens ansvar at gå ind og se på fx arbejdspres, kommunikation og samarbejde!

2) Få styr på, hvilke signaler kroppen sender, når du bliver vred

Hold øje med, hvilke signaler din krop sender dig, når du er på vej til at blive vred. Slår hjertet hurtigere, spænder du i kroppen, bliver din stemme grødet osv.? Ofte, når vreden (og dermed tårerne) er på vej, så sætter vores krop i gang. Hvis du kan blive skarp på de indledende reaktioner, så kan du måske nå at berolige dig selv eller fjerne dig fra situationen, inden den eskalerer.

3) Forbered dig på svære situationer

Tænk en potentiel svær situation igennem på forhånd og find ud af, om det er en bestemt person, arbejdsopgave eller andet, der gør dig særligt frustreret. Skriv eventuelt lidt noter til dig selv om, hvad du gerne vil sige, så du har dem at støtte dig til eller lige at kigge ned på, så du i hvert fald får afleveret dit budskab, selv hvis vreden tager over og tårerne begynder at trille.

June Halvorsen er arbejdsmiljøkonsulent i HK Privat

Du kan finde flere tips og gode råd til dit arbejdsliv på https://www.hk.dk/privat

Anbefalet til dig