sladder om kollega
SPONSORERET indhold

Min kollega går meget udfordrende klædt – skal jeg sige noget?

Din kollega klæder sig ofte i korte kjoler med udsigt til barm og BH, og det er blevet et hyppigt samtaleemne på kontoret. Hvad gør du? Få svaret i denne uges arbejdslivs-dilemma.

Af:: June Halvorsens og HK/Privat Foto: Getty Images
02. okt. 2019 | Livsstil | ALT.dk

Ugens dilemma er bragt i samarbejde med HK/Privat, som har leveret både dilemma og svar. Læs mere på deres hjemmeside her.

Du arbejder på et kontor i en mellemstor virksomhed, hvor I egentlig er ret afslappede omkring påklædning, og de fleste kommer i helt almindeligt pænt hverdagstøj. Men der er en af dine kollegaer i receptionen, der godt kan li’ at give den lidt ekstra, og det kommer ofte til udtryk i kjoler, der i nogens opfattelse er i lige lovlig korte længder og med godt kig til både barm og BH.

Egentlig ville du helst være fuldstændig ligeglad, om hun går udfordrende klædt og være glad på hendes vegne over hendes selvtillid. Men det er svært ikke at snakke eller grine lidt med, når nogen nævner hende og hendes tøjvalg på kontoret. Men burde man egentlig sige til vedkommende, at der bliver snakket om hendes påklædning?

Ekspert June Halvorsen 3 gode råd til at håndtere dilemmaet:

Der er flere måder at gå til dette dilemma på, og hvis man af omsorg ønsker at sige noget til vedkommende, så bliver det især vigtigt at tænke over, hvilken relation man har til vedkommende, og måske lige tjekke med sig selv, hvordan man selv ville have det, hvis en fx noget fjern kollega lige pludselig påtalte ens egne tøjvalg.

Derfor er mine tre råd til dig, der står i dette dilemma:

1) Vurder om en snak med vedkommende overhovedet er den rette løsning

Tøj- og påklædningsvalg er for mange et emne, som man ser som noget meget personligt og ikke noget, som andre skal blande sig i. Det er jo lidt at stille spørgsmålstegn ved vedkommendes dømmekraft i forhold til at optræde professionelt på arbejdspladsen. Og så er det altså altid værd at spørge sig selv, om det overhovedet gavner vedkommende at få at vide, at man er en, som folk taler om i krogene. Hvis nu vedkommende virker glad og selvsikker i sit tøjvalg? Et godt sted at starte er at tjekke, om virksomheden har en dresscode, som måske kan danne grundlag for snakken med kollegaen.

2) Brug din energi på at stoppe den negative snak, frem for at ændre på kollegaen

Tag ansvar for, at du måske selv kommer til at byde ind, når kollegaens påklædning skaber samtale. Prøv at få vendt snakken til noget positivt eller skift simpelthen emne. Hvis påklædningen ligefrem er i strid med virksomhedens dresscode, så kan en snak med vedkommende måske være løsningen, men det at gøre det til et emne over kantinebordet ændrer i hvert fald ikke noget til det bedre.

3) Vurder, om du overhovedet er den rette til at tage en snak om tøjvalg med kollegaen

Hvis du tænker, at en snak kan hjælpe på situationen, og det handler om at skærme en kollega fra sladder og guide lidt i forhold til dresscode, så husk at spørge dig selv, om I har en tæt nok relation til, at du kan være sikker på, at din henvendelse vil blive modtaget som omsorgsfuld og ikke opfattet som fx misundelse eller et angreb? Hvis den ikke er det, så er det måske bedre bare at overlade det til en, der er tættere på. Er tøjet fuldstændig i strid med, hvad virksomheden står for, så er det jo i sidste ende en ledelsesopgave at sørge for, at der er en klar dresscode – og så for øvrigt håndhæve den.

June Halvorsen er arbejdsmiljøkonsulent i HK/Privat

Du kan finde flere tips og gode råd til dit arbejdsliv på www.hk.dk/privat

Anbefalet til dig