kommer for sent
SPONSORERET indhold

Frustration på arbejdspladsen: Min kollega kommer altid for sent

I får løn for det samme stykke arbejde, men din kollega kommer konsekvent en halv time for sent, og du er den eneste, der opdager det. Hvad gør du? Få svaret i denne uges arbejdslivs-dilemma.

Af:: Heidi Lisette Bille og HK/Privat Foto: Getty Images
11. sep. 2019 | Livsstil | ALT.dk

Ugens dilemma er bragt i samarbejde med HK/Privat, som har leveret både dilemma og svar. Læs mere på deres hjemmeside her.

I er et lille team, der blandt andet står for kundeservice per telefon og arbejder i forskellige ugeskemaer, så der altid er minimum to til at tage telefonerne i åbningstiden. Du og en af dine kolleger har hver anden uge morgenvagterne sammen, og det er her, problemet opstår. Din kollega har nemlig fået en noget træls vane med altid at komme 15-30 min. for sent, så du sidder alene med telefonvagten det første stykke tid.

Og det nager dig altså. Måske også mere end det burde. Men nu er det jo også sådan, at I får den samme løn for det samme arbejde, selvom han altid møder 15-30 min. for sent, og du er jo sådan set den eneste, der opdager det, fordi alle andre har en senere mødetid. Så hvad gør du?

Arbejdsmiljøkonsulent Heidi Lisette Billes 3 gode råd til at håndtere dilemmaet:

Det her er et dilemma, hvor man lige skal vende med sig selv, hvorfor det går en så meget på: Er det fordi, man selv ender med at sidde med vedkommendes arbejde, eller er det mere et spørgsmål om ens egne værdier i forhold til ordentlighed og arbejdsmoral? Hvis man oplever, at en kollega fx arbejder langsommere, kommer for sent eller slet ikke laver sine opgaver, så kan det skyldes alt mulig andet, end at han eller hun er utjekket. Måske har vedkommende problemer i privatlivet eller på jobbet, og så har din kollega måske brug for din støtte og hjælp i stedet for din irritation. Måske har din kollega endda allerede lavet en aftale med din leder om, at det er OK, at han møder senere ind. Hvis det på den anden side ikke handler om nogle af disse ting, så kan det være, at chefen skal involveres i løsningen.

Derfor er mine tre råd til dig, der står i dette dilemma:

1) Start med at gå undersøgende til din kollega

Hvis du er irriteret over en konkret situation, hvor du mener, at din kollega ikke løfter sin del af ansvaret for arbejdet, så start med at finde ud af, hvad der ligger bag. Det afhænger selvfølgelig lidt af relationen mellem jer, hvordan samtalen skal foregå, men det er altid godt at tage udgangspunkt i noget konkret, men uden at angribe. En god sætning kan være: ”Jeg oplever, at jeg i den seneste tid har stået alene med telefonerne/projektet/ansvaret, og jeg kunne godt tænke mig, at vi bliver mere fælles om det igen. Hvad er baggrunden for, at du møder lidt senere, end du plejer, for tiden?”

2) Pas på ordene- sig aldrig ”aldrig” og ”altid”, og vent til du er klar til dialog

Hvis man har ladet irritationen over kollegaen vokse sig stor og mægtig, så kommer man ofte til at gå efter manden snarere end bolden. Vores synsfelt bliver indsnævret. Og vi ser med ét alt det, den anden står for og gør som noget negativt. Og selvom irritationen og frustrationen kan være nok så berettiget (fx fordi man sidder alene med opgaver, der ellers skulle være løst i fællesskab), så bidrager sætninger som ’du kommer altid for sent’ eller ’du gør aldrig din del’ med at optrappe en konflikt frem for at løse den. Så vent i stedet til et tidspunkt, hvor du ikke er følelsesmæssigt påvirket af situationen og stil åbne spørgsmål (Hv-ord).

3) Tal med chefen om dine opgaver

Hvis du ikke kommer nogen vegne med dialogen med din kollega, så er det din leder, der har ansvaret for dine arbejdsbetingelser, og derfor er det din leder, du bør tale med om det. Gå igen til samtalen stille og roligt og rod dig ikke ud i at spekulere i, hvorfor din kollega gør det ene og det andet. Hold dig alene til din egen situation og vær konkret omkring, hvilke opgaver du sidder med, og hvad du oplever presser dig. Hvis du har en tillidsrepræsentant, så vend det med denne, før du går til din leder.

Heidi Lisette Bille er arbejdsmiljøkonsulent i HK/Privat

Du kan finde flere tips og gode råd til dit arbejdsliv på www.hk.dk/privat

Anbefalet til dig