Simon og Mie fra Gift ved første blik sæson 1
SPONSORERET indhold

Derfor er vi så pjattede med "Gift ved første blik"

På en café i udkanten af København træder to fuldvoksne, bredskuldrede mænd ind.

Af:: Mi Skjold Brix Foto: Snowman Productions
16. okt. 2013 | Livsstil | ALT for damerne

De sætter sig til rette ved et bord og ser akavet store ud på det pindebrænde, der gør det ud for stole. De scanner menukortet. Bestiller hver deres burger – med brun sovs og bløde løg. Mandemad. Mens de venter, fordriver de tiden og vender løst og fast. Den ene skal flytte til Norge. Hvad så med at finde en kæreste? Pyt. Det kommer. Og hvad med Allan Simonsen i Vild med dans? Sejt. Nej, tåbeligt.

De væver hurtigt gennem emnerne, inden de lander der, hvor så mange andre lander for tiden: "Gift ved første blik". Hvem tror du holder? Spørger den ene, og så stikker det af i argumenter for og i mod de tre par, der medvirker i DR3's successerie "Gift ved første blik".

Her ser de medvirkende, som navnet antyder, hinanden første gang, da bruden går ned ad kirkegulvet. Herefter skal de i fire uger leve sammen som ægtepar og kan vælge skilsmisse, hvis de alligevel ikke vil danne par, når tiden er gået. De tre par er sammensat af fire eksperter; en parterapeut, en præst, en sexolog og en antropolog.

Programmet har skabt debat blandt så forskellige mennesker som mændene på caféen og damebladsjournalister her på stedet - og mange flere. Programserien står til at blive den mest sete på DR3 blandt de 15-39-årige. Der sidder i gennemsnit 162.000 seere klar foran skærmen, når det bliver sendt på tv og på nettet er de fire seneste afsnit de mest sete denne måned. Men hvorfor er serien blevet SÅ stort et hit, at folk på tværs af alder og køn snakker og ser med?

 

"Det spiller på nogle klassiske greb, der bare virker på tv."

 

Det virker bare

Ifølge medieforsker ved DR, Lene Heiselberg, så er det ikke så uforståeligt, at serien har fået stor succes.

- Det spiller på nogle klassiske greb, der bare virker på tv. Det første er identifikation. De medvirkende er ikke bare med for at blive kendte. Det er almindelige, flinke danskere. Vores seeranalyser viser, at det er sådan nogle, vi godt kan lide at se på TV, siger hun til ALTfordamerne.dk.

Udover identifikationen opfylder programmet også et andet væsentligt element, der kan lokke folk til skærmen.

- På tværs af de seertests, vi laver, ser vi, at når der er noget håb, så virker det. Der er selvfølgelig håb på mange niveauer, men man håber jo især, at det lykkes for de her par. Personopbygningen i 'Gift ved første blik' kan sammenlignes med personopbygningen i dramaserier, og det er meget stærkt fortælleteknisk Man bliver så følelsesmæssigt engageret, at man håber på deres vegne, forklarer Lene Heiselberg.

Som en romantisk komedie
På et andet kontor i hovedstaden forskes der også i medier. Her sidder Vibeke Pedersen. Hun er ph.d. i filmvidenskab ved Københavns Universitet. Vi har sat hende til at se serien med et blik på, hvordan den er bygget op fortælleteknisk for at give et skub i retning af at forstå, hvorfor vi sidder klinet til skærmen, når "Gift ved første blik" bliver skudt af sted onsdage klokken 21.

- Serien går lige ind i romancetraditionen, som titlen også spiller på. Romantisk kærlighed er jo netop bestemt ved at være kærlighed ved første blik. Når man ser en romantisk komedie ved man næsten altid med det samme, hvem der skal ende sammen. Ved hjælp af nogle filmtrick bliver der skabt et match mellem to. En romantisk komedie kan jo falde fuldstændig på, at der ikke er gnist mellem de to hovedpersoner. I serien er der et par, hvor du tænker, det går virkelig, virkelig ikke og andre, der virker som om, de er forelskede, og du kan se det på dem. Om det er konstrueret ved jeg ikke, men det opleves som at se romantiske film, og det fænger. Vi har behov for at vide, hvad der sker fremadrettet, siger hun.

Genren definerer hun som reality, men anerkender, at det på mange måder adskiller sig fra dét, mange vil opfatte som reality.

- Det klassiske er, at de er anbragt i en situation, der er fuldstændig konstrueret fra tilrettelæggerens side, og de medvirkende spiller ikke en rolle. Det er reality, men en af grundene til, at serien er blevet så populær, er måske, at der ikke er nogle freaks med. DR bruger formatet på en mere seriøs måde, siger hun.

LÆS OGSÅ: Fifty Shades-filmen vil floppe fælt

De 3 store trends
Ud over de fortælletekniske virkemidler, der til sammen udgør formen på programmet, så rammer indholdet i "Gift ved første blik" ind i nogle samfundsmæssige tendenser, de fleste oplever og finder interessante. De såkaldte "megatrends": evidens, autenticitet og nærhed. Det forklarer DR's medieforsker Lene Heiselberg.

- Efter krisen gider vi ikke falske facader, konfetti og lir, men går efter evidens, og at alt skal kunne bevises videnskabeligt. Der må man sige, at "Gift ved første blik" rammer tidsånden, da der både er en psykolog, antropolog, en præst og en sexolog i spil. Evidens-megatrenden ser man eksempelvis også med app'en, der vækker dig på det mest gunstige tidspunkt i din døgnrytme (Sleep Cycle, red.) og pulsmålere og blodtryksmålere, du kan købe i din lokale Netto. Det ville du aldrig have set for fem år siden. Programmet er videnskabeligt funderet, og det er netop det, vi søger nu, siger hun.

 

"Det er tankevækkende og bør jo ændre vores opfattelse af ægteskabet"

 

Tv som problemknuser

Samme tendens fremhæver både Vibeke Pedersen og journalist og tv-anmelder på Politiken Henrik Palle, der uddyber:

- Det ligger i forlængelse af en masse koncepter om, at tv skal løse folks problemer. Der er snart ikke det, tv ikke kan løse. Det er udtryk for det moderne menneske, der oplever magtesløshed i eget liv. Vi løser alt lige fra en hund, der gør, til manglende kontrol over økonomien, og nu står vi så med arrangeret ægteskab for åben skærm.

Henrik Palle mener alligevel, at DR3's program kan noget anderledes:

- Det nye ved "Gift ved første blik" er, at vi kommer helt tæt på. Det er tankevækkende og bør jo ændre vores opfattelse af ægteskabet. Før i tiden var ægteskaber arrangeret mellem gårdejere og man samlede appetit, mens man spiste. Måske har de fat i noget her, siger anmelderen.

LÆS OGSÅ: The Bling Ring: Banden der stjal sig til berømmelse

Vi vil have nærhed
Udover det videnskabelige islæt, der breder sig, er en anden megatrend i spil; nærhed. 'Gift ved første blik' handler basalt set om nærhed og søgen efter tosomheden, forklarer Lene Heiselberg.

- Det er jo bare rigtig rigtig svært at finde kærligheden, og ifølge Danmarks Statistik har der aldrig været så højt et antal singlehusstande som nu, og derfor er det noget, som rigtig mange interesserer sig for. Så programmet og de medvirkende har et projekt, som mange af os gerne vil se lykkes, siger hun.

Den sidste megatrend er autenticitet, som er blevet vigtigt for os som et middel i vores søgen efter tryghed.

- Vi søger simpelthen tilbage til noget, der er trygt, eksempelvis ægteskabet, og desuden er der elementer, som er meget ægte. Eksempelvis Jonas' bror, der holder tale fra hjertet ved brullypsfesten. Og det er sådan nogle ting, vi på tværs af undersøgelser kan se, virker, siger medieforskeren.

Talk of town
Idéen til programmet kan DR3 takke produktionsselskabet Snowman Productions for. Det forklarer Irene Strøyer, der er kanalredaktør på DR3.

- Ægteskabet var en del af Snowman Productions grundidé, for at komme ud over hele overvejelsen med skal/skal ikke i et forhold. Hvad ville der ske, hvis vi kunne komme ud over det og sige, det her det SKAL lykkes, kan kærlighed så opstå? Vores ambition var at finde det perfekte match. Det er en meget, meget stor ambition, men vi sad rigtig mange omkring bordet og undrede os over, at det er så svært at finde ud af det. Vi kunne se en tendens i tiden og ville gerne debattere og bruge det arrangerede ægteskab for netop at finde frem til, hvad der gør et godt par, siger hun til ALTfordamerne.dk.

Hun fortæller, at de godt var klar over, de havde fat i noget specielt. Men hvor stort, det ville blive, er kommet bag på alle.

- Det er kommet fuldstændig bag på os. Det er blevet talk of town. Det er vi enormt glade for, siger hun.

Konceptet er nu blevet solgt til seks store tv-kanaler i seks store lande indtil videre, og Snowman Productions forventer, at det blot er begyndelsen. Om der her i Danmark kommer en sæson 2 har de hos DR endnu ikke lagt sig fast på.

I aften bliver andet sidste afsnit sendt, hvor parrene skal møde deres ægtefællers familie og venner – afsnittet kan allerede nu ses som forpremiere på dr.dk/tv – det kommer dog ikke til at gælde for det allersidste afsnit, der først bliver frigivet onsdag d. 23. oktober 2013.

LÆS OGSÅ: Det ødelægger myten om Diana