Reklamer og bodyshaming
SPONSORERET indhold

Derfor forbyder London-borgmester reklamer som denne

Fra næste måned skal det være slut med reklamer, som viser urealistiske skønhedsidealer og kan få folk til at føle sig skamfulde over deres kroppe, siger Londons nye borgmester Sadiq Khan. Forbuddet deler vandene.

Foto: Camera Press / All Over Press
16. jun. 2016 | Livsstil | Eurowoman

Nogle kalder det "an important step affecting the lives of Londoners", andre kalder det et angreb på ytringsfriheden.

Londons nye borgmester Sadiq Khan er kun lige tiltrådt, men han har allerede bevist sine evner ud i disciplinen at sætte gang i en ophedet debat.

Borgmesteren har nemlig netop foreslået et forbud mod reklamer i London Underground, der fremmer urealistiske krops- og sundhedsidealer.

Det skriver The Guardian.

Forbuddet skal angiveligt træde i kraft fra næste måned.

LÆS OGSÅ: Stort modehus' reklame er blevet forbudt i England

– Som far til to teenagepiger er jeg ekstremt bekymret for denne type af reklamer, som er nedværdigende for folk, især kvinder, og får dem til at føle sig skamfulde over deres kroppe. Det er på høje tid, at det bliver stoppet, siger Sadiq Khan ifølge den engelske avis.

LÆS OGSÅ: Josephine er "plus size"-model: "Det har ændret mit syn på min krop"

 

 


 

Hvordan Sadiq Khan konkret vil vurdere, hvilke kroppe og budskaber, som potentielt kan få folk til at skamme sig, er endnu ikke helt klart, men forslaget får ikke desto mindre allerede opbakning fra flere sider på sociale medier:

Der er dog også flere, der taler om "skræmmende tider", nypuritanisme og endda "Sharia-lov", med henvisning til Khans religiøse overbevisning:

Er du "Beach Body Ready"?
I England har man i dag NGO-organisationen Advertising Standard Agency (ASA), som holder øje med reklamer på tværs af medieplatforme. ASA forbyder regelmæssigt reklamer, som de vurderer, videregiver ukorrekt eller uetisk indhold – for eksempel forbød de i april et billede fra en Gucci-kampagne med den begrundelse, at modellen på billedet så for tynd ud, og at billedet var "uansvarligt".

LÆS OGSÅ: Ung model taler ud om body shaming i modebranchen i ny video

ASA kiggede også sidste år på den omdiskuterede ProteinWorld-reklame, som spurgte forbipasserende om de var "Beach Body Ready" med et stort billede af en trænet og slank model i en gul bikini. Reklamen mødte protest, også langt uden for Englands grænser, og flere svarede igen med modkampagner med budskaber som "Every Body Is Beach Body Ready". Reklamen blev da også forbudt, dog ikke, som mange havde håbet, på grund af det kropsideal reklamen syntes at fremme, men fordi reklamen lovede vægttab. 

Modkampagne til ProteinWorlds reklame. Maj 2015. Foto: Rex Features/ All Over Press.

 Den kontroversielle reklame hang på store tavler på togstationer i hele London, og det er netop dét, der nu skal gøres en ende på, hvis det står til borgmesteren:

– Ingen skal føle sig pressede af urealistiske forventninger omkring deres kroppe, mens de rejser med undergrundsbanen eller bussen, og jeg vil gerne sende et klart signal til reklameindustrien om dette, udtaler han ifølge The Guardian

Nye bryster
Herhjemme har vi tidligere haft en lignende debat, antændt af klager over privatklinikken Nygarts reklamer for plastikkirugi på Movias busser. Nygart havde i årevis haft reklamer på busserne, men da en 17-årig gymnasieelev i vinteren 2013 skrev et debatindlæg i Politiken om, hvordan reklamerne påvirkede hendes selvværd fik det flere politikere til at tale om forbud mod netop den type reklamer.

– Der er grænser for, hvad vi som kommune skal stå som afsender af. Vi har et kæmpe ansvar for de store gule reklamesøjler, der kører rundt i vores by, og jeg synes ikke, at vi som kommune skal stå på mål for, at unge piger tror, at de skal plastikopereres for at være smukke, sagde kommunalpolitiker for SF Peter Thiele dengang til Politiken. 

Til DR udtaler Movia i dag, at de ikke kan se en politik som den, der nu skal gælde i London, indført i Danmark. 

– De reklameregler, vi har, er vi faktisk fint tilfredse med. Vi vurderer reklamer fra sag til sag, og det, mener vi, er den bedste måde at gøre det på, siger Camilla Struckmann, sekretariatschef i Movia til DR.

LÆS OGSÅ: Verdensberømt modehus opgiver pels

LÆS OGSÅ: To unge mænd sagde, at Julie ikke burde have bikini på. Her er hendes svar

LÆS OGSÅ: Eksperter: Sygt at superslanke instagrammere poster burger-billeder