Sophie Bille Brahe
SPONSORERET indhold

“Det at være succesfuld designer er 95 % hårdt arbejde og 5 % talent”

Sophie Bille Brahe er guldsmed og designer med firma i eget navn og laver smykker med byer, måner og stjerner som motiver.

Foto: Kamilla Bryndum
03. maj. 2016 | Livsstil | Eurowoman

Begyndelsen
- Da jeg var lille, gik jeg på Bernadotteskolen, som støtter op om børns talent, uanset om det er bogligt eller kreativt. Her er det lige så værdifuldt at kunne male og spille musik som at kunne læse, og det sidste havde jeg svært ved, så det var et godt sted for mit kreative hjerte. Jeg var tit i min lærer Ullas værksted, og hun havde lavet et lille hjørne til mig, hvor jeg kunne lave smykker. Efter gymnasiet gik jeg på guldsmedeskolen, hvorefter jeg tog en master på Royal College of Art i London. Her blev jeg bekræftet i, at jeg selv skal bestemme, hvordan mine ting skal se ud.

- Mens jeg var på Royal College of Art, blev jeg udtaget til en international designkonkurrence i Trieste sponsoreret af Diesel. Det gav en hel masse presseomtale i bl.a. magasinerne Wallpaper og L'Officiel. Pludselig blev jeg kontaktet af alle de store indkøbsfirmaer, bl.a. chefindkøberen hos det amerikanske stormagasin Barneys, Julie Gilhart. Hun sagde, at jeg havde talent, og at det forpligter. Nu er Barneys, Net-a-porter.com, Colette og Dover Street Market blandt mine kunder.

LÆS OGSÅ: Patti Smith: "Jeg kunne aldrig forestille mig at gå op i likes"

- Jeg har altid haft en fast idé om, at jeg skulle lave et rigtigt firma, ikke noget hustleri. Det har krævet, at jeg i to år søgte efter de rigtige partnere til firmaet, og dem fandt jeg, så nu er vi fire ejere. Jeg er så heldig, at de tror på mig og projektet, og at jeg kan skabe det, jeg ønsker.


Inspiration: Muslinger og sneglehuse i antikvariske 70'er-bøger, Arje Griegsts design og rejseminder fra Saudi Arabien samt smykker fra Sophie Bille Brahe s/s 16.

Inspirationen
- Hver gang, jeg skal begynde på en ny kollektion, kan jeg ikke sidde stille. Jeg går bare rundt og forsøger at samle tankerne. Når jeg endelig er sporet ind på de følelser og den fornemmelse, jeg har, bakker jeg det op med billeder, former og farver på post it-sedler overalt. Derfra laver jeg modeller af smykkerne i metal, indtil de har den rigtige tyngde og fornemmelse.

- Min usikkerhed er mit drive. Man må blive ved og ved og ved, indtil det er godt nok. Jeg tror, at det at være succesfuld designer er 95 % hårdt arbejde og 5 % talent.

- Hver kollektion giver udtryk for en periode i mit liv. Første kollektion var inspireret af byen med dens tage og spir. Anden kollektion var stjernehimlen over byen, og tredje kollektion var inspireret af min tiptiptipoldefar, Tycho Brahe. Min seneste kollektion er inspireret af stiger, bibelske fortællinger om stiger og Yoko Onos værker med stiger.

Designet
- Mit udgangspunkt er den rene form, for guld og diamanter er så smukke i sig selv. Jeg ville aldrig lave noget dekorativt bare for dekorationens skyld. Hvis guldet bølger, er det, fordi smykket handler om, hvor himmel og hav mødes, og jeg vil skabe følelsen af uendelighed. Jeg køber kun de bedste materialer, der er på markedet, så jeg sørger for, at de har haft det bedste liv. Ellers må de hellere blive i jorden.

- Jeg elsker, når folk laver deres egne sammensætninger og blander mine smykker med andre. Smykker er meget mere interessante end tøj, fordi man lægger historier og minder i dem. Kvinder går jo kolde, hvis de mister et smykke.


Sarte farver på gamle sodavandsglas i selskab med kaffekop fra Arje Griegsts Konkylie-stel for Royal Copenhagen, to petite askebægre fra Hermès og ørering fra sacaisophiebillebrahe, der forhandles hos Holly Golightly.

Drømmen
- Jeg vil gerne skabe et firma, som mine børn kan arve. Man bliver nødt til at række ud efter stjernerne. Jeg kan ikke forstå folk, der ikke har ambitioner med det, de gør. Så må de hellere lade være.

- Jeg er meget stolt af mit nye samarbejde med det anerkendte japanske modebrand Sacai. Der er i alt 10 styles, hvor mine klassiske smykker som Elipsen og Croissant de Lune indgår, men med et twist af Sacai. Når man har med så stort et firma at gøre, kan man ikke bare køre sin egen hottentotstil. Det er hardcore business.

LÆS OGSÅ: Dette nye modemærke designer med dine data

LÆS OGSÅ: Vi byder sæsonen for bare ben velkommen: 19 fine forårskjoler til varmere vejr

LÆS OGSÅ: Eksklusivt: Første kig på dansk samarbejde med ikonisk britisk skobrand